Administratieve boete bij overtreding wegcode?

giserke
Berichten: 2434

Re: Administratieve boete bij overtreding wegcode?

#31 , 14 apr 2016 14:04

Om een boete te kunnen uitschrijven heb je idd politionele bevoegdheid nodig.
Bij de Lijn of NMBS zijn sommige mensen beëdigd om die vaststelling te kunnen doen.
Maw comité P is wel degelijk correct om een klacht in te dienen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KrisP
Berichten: 145

#32 , 14 apr 2016 16:38

Jaja akkoord maar ik denk niet dat comité p zich over zoiets gaat uitspreken hoor. Doorverwijzen naar ombudsdienst De Lijn misschien.

Franciscus
Berichten: 38600

#33 , 14 apr 2016 17:12

Er is een vaststelling gedaan. Als die vaststelling correct is gebeurd dus geen machtsmisbruik of andere zaken dan is comité P zelfs niet bevoegd.
Maar het zal de rechter zijn die zich uiteindelijk zal moet uitspreken. ( of in de gevallen (vergissingen) dat er nog geen rechter bij te pas komt zal het door de interne diensten politie of parket dienen rechtgezet te worden)
Er staat duidelijke uitleg op de website comité P
http://www.comitep.be/nl/index.asp?ID=Complaint2#3

Reclame

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#34 , 14 apr 2016 18:16

Klacht is ook zo geformuleerd dat het comité P vanuit haar toezichtsfunctie (dus geen onderzoek naar mijn specifiek geval) best kan kijken naar de systeemfouten binnen het boetesysteem van De Lijn, in het specifieke geval van zuivere verkeersovertredingen (dwz rijden op busstroken zonder hinderlijk gedrag). Systeemfouten die de grondwettelijke rechten van de burger ondermijnen.

Tybo
Berichten: 145

#35 , 14 apr 2016 18:56

Wat betreft Comité P ... die zijn enkel bevoegd voor wat betreft politiediensten ... De Lijn valt daar duidelijk NIET onder ...
Er is n verschil tussen bevoegdheid om processen-verbaal op te stellen en politionele bevoegdheid ...
Een GAS-ambtenaar bvb kan ook verkeersovertredingen vaststellen en is GEEN politieagent ... Deze vallen onder een ander statuut ...

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#36 , 14 apr 2016 19:01

Het gaat om de toezichtsfunctie, hebben in het verleden zelfs al onderzoek gedaan naar gebruik van sirenes door ziekenwagens, ook niet echt politiemensen

Tybo
Berichten: 145

#37 , 15 apr 2016 16:13

Het Comité P werd opgericht in 1991 vanuit de behoefte van het federale parlement om te beschikken over een extern controleorgaan op de politie,
Dus, om duidelijk te stellen dat Comité P in voorkomend geval daar geen extern onderzoek zal voeren ...

Franciscus
Berichten: 38600

#38 , 15 apr 2016 18:02

U zal vermoedelijk bij de ombudsdienst Vlaamse regering moeten zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#39 , 15 apr 2016 18:27

Wat betreft Comité P ... die zijn enkel bevoegd voor wat betreft politiediensten ... De Lijn valt daar duidelijk NIET onder ...
Er is n verschil tussen bevoegdheid om processen-verbaal op te stellen en politionele bevoegdheid ...
Een GAS-ambtenaar bvb kan ook verkeersovertredingen vaststellen en is GEEN politieagent ... Deze vallen onder een ander statuut ...
Een GAS ambtenaar doet de afwikkeling, niet de vaststelling, van welbepaalde overtredingen
Wat via GAS kan, ligt vast bij wet, en ze zijn zeer beperkt.

Dit gaat NIET over GAS

Dit gaat over eerste-graads inbreuken die vastgesteld worden door personeel van De Lijn, en ipv via een onmiddellijke inning, door of via De Lijn geincasseerd worden, aan àndere en hogere tarieven dan een normale OI voor eenzelfde graad van inbreuk

Ik heb nog steeds geen enkele wettelijke info gevonden die Vlaanderen of De Lijn deze bevoegdheid toedeelt ...

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#40 , 15 apr 2016 21:28

Heb ondertussen bericht van de vlaamse ombudsdienst dat er overleg met De Lijn komt om een aantal dingen uit te klaren. Ook ben ik doorverwezen naar de interne dienst van De Lijn aangaande de gebrekkige communicatie en gebrek aan transparantie. Heb dus daar mijn beklag nogmaals gemaakt.

Daarnaast heb ik aan De Lijn gemeld dat ik niet akkoord ga met hun beslissing tot "seponering omwille van verzachtende omstandigheden" en heb ik dus nogmaals aangedrongen om de vaststellingen, zoals gedaan door een controleur van De Lijn, aangaande mijn vermeende overtreding te bezorgen aan het het bevoegde politieparket en over te laten aan de appreciatie van het bevoegde politieparket en desgevallend de politierechter. Het is dan aan het politieparket om desgewenst mijn dossier te seponeren of een minnelijke schikking voor te stellen, of aan de politierechter om de vaststellingen al dan niet nietig te verklaren of om een straf op te leggen, al dan niet met verzachtende omstandigheden. De diensten van De Lijn zijn hiervoor m.i. niet bevoegd.

Mochten ze dit uiteindelijk niet doen dan Overweeg ik om klacht in te dienen op basis van art. 241 Sw, namelijk "wordt gestraft iedere persoon die een openbaar ambt uitoefent, die akten of titels waarvan hij in die hoedanigheid de bewaarder is, die hem zijn bezorgd of waartoe hij uit hoofde van zijn ambt toegang heeft gehad, kwaadwillig of bedrieglijk vernietigt of wegmaakt.]". Eigen sepot toepassen valt mi onder het wegmaken van een akte.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#41 , 16 apr 2016 16:33

Heb ondertussen bericht van de vlaamse ombudsdienst dat er overleg met De Lijn komt om een aantal dingen uit te klaren. Ook ben ik doorverwezen naar de interne dienst van De Lijn aangaande de gebrekkige communicatie en gebrek aan transparantie. Heb dus daar mijn beklag nogmaals gemaakt.
Ik ben ook terugverwezen naar de dienst van De Lijn, maar dat kan natuurlijk niet voor een ombudsdienst / overheidsdienst die de burgers moet informeren ... uitgerekend over die Lijn !
Eigen sepot toepassen valt mi onder het wegmaken van een akte.
Oh, maar ze hebben alles gegarandeerd nog - ze doen er enkel niets mee ...

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#42 , 19 apr 2016 11:11

Heb ondertussen bericht van de vlaamse ombudsdienst dat er overleg met De Lijn komt om een aantal dingen uit te klaren. Ook ben ik doorverwezen naar de interne dienst van De Lijn aangaande de gebrekkige communicatie en gebrek aan transparantie. Heb dus daar mijn beklag nogmaals gemaakt.
Ik ben ook terugverwezen naar de dienst van De Lijn, maar dat kan natuurlijk niet voor een ombudsdienst / overheidsdienst die de burgers moet informeren ... uitgerekend over die Lijn !

Begint zowat op KAFKA te lijken. Ik krijg nu van de interne communicatiedienst van De Lijn bericht dat ze mij niet mogen informeren om Juridische redenen en dat alle communicatie via de dienst Boetes moet gaan.

Dus samenvattend:
1) ik neem contact met de dienst "boetes" die mijn vragen negeren
2) ik neem contact met de ombudsdienst die mij doorverwijzen naar de interne communicatiedienst van De Lijn
3) ik neem contact op met de interne communicatiedienst van De Lijn die mij om juridische redenen niet mogen antwoorden en mij doorverwijzen naar de dienst boetes, dus terug naar stap 1.

Lijkt zowat een eeuwige carrousel op die manier....

LeenW
Berichten: 12839

#43 , 19 apr 2016 11:15

1) Is typisch overheid
2) Is een fout volgens mij, het is net aan de ombudsdienst om dit aan te pakken
3) Begrijp ik wel

Hou ons zeker op de hoogte!

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#44 , 19 apr 2016 11:28

Wat het derde puntje betreft heb ik laten weten dat ik geen specifieke vraag rond mijn PV heb, maar wel een algemene vraag betreffende de wettelijke basis om administratieve boetes op te leggen voor zuivere verkeersinbreuken. Lijkt mij toch een vraag waar de communicatiedienst op kan en mag antwoorden

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#45 , 19 mei 2016 12:06

En we zijn weer maandje verder. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag welke wettelijke basis is gebruikt om mij pogen een boete op te leggen.

Volgende stap, klacht via beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur en hergebruik van overheidsinformatie - afdeling openbaarheid van bestuur.

Wordt vervolgd

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”