Administratieve boete bij overtreding wegcode?

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

Administratieve boete bij overtreding wegcode?

#1 , 15 nov 2015 13:16

Recent kreeg ik een kennisgeving in de bus van De Lijn. Op deze kennisgeving staat amper iets vermeld.

- enkel de de vermeende inbreuk, zijnde niet eerbiedigen van verkeersbord F17 (rijden op busstrook)
- de vaststeller van De Lijn, een controleur met enkel vermelding van een nummer
- de houder van de kentekenplaat
- de locatie van de vermeende inbreuk, zijnde de naam van de halte.

Los van het feit dat ik deze inbreuk heb begaan heb ik een principieel standpunt als het gaat om een administratieve boete (GAS-boetes in de ruime zin), namelijk dat dit een ondergraving is van de rechtsstaat en ik dus enkel wens in te gaan op vaststellingen van politieambtenaren of na het moment dat ik mij ten volle heb kunnen verdedigen voor de (politie)rechter. Het feit dat dit mij sowieso meer gaat koste kan mij weinig schelen, en de inzet van een advocaat voor de rechter wordt gedekt door mijn uitgebreide polis rechtsbijstand.

Mijn grootste vraag gaat over het feit dat ik een verkeersinbreuk heb begaan die conform de art 3. KB verkeersreglement door een bevoegd persoon van De Lijn mag worden vastgesteld, maar die in dit specifiek geval wordt bestraft met een administratieve boete, en dus een andere procedure, dan als die door een ander bevoegd persoon (een politieagent) zou worden vastgesteld. Ik heb het dan over het feit dat ik anders (bij vaststelling politie) een PV onmiddellijke innning zou krijgen met een antwoordformulier, bij niet betaling een minnelijke schikking van het parket, en nadien een doorverwijzing naar de rechtbank.

Nu heb ik gewoon een vodje papier, zonder handtekening, met amper feiten, laat staan vaststellingen.

Als ik de procedure van De Lijn zo lees heb ik in het geval van een administratieve boete ook amper verhaalrecht en gaat men snel over tot het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder. Van doorzending naar een politierechter is blijkbaar helemaal geen sprake? En dat voor een verkeersinbreuk!
https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijze ... trole.html
Bij niet-betaling van de definitief opgelegde boete wordt uw dossier zonder verdere kennisgeving voor uitvoering aan de gerechtsdeurwaarder overgemaakt. Alle extra kosten zijn te uwen laste. Hier stopt de schriftelijke procedure bij De Lijn.


Onduidelijk voor mij is ook het bedrag van de boete. Bij een OI opgesteld door de politie is dit 55 euro. Terwijl de laagste boete bij De Lijn 107 euro bedraagt? Of passen zij toch de boetetarieven toe van de OI zoals de politie dit doet bij inbreuken op de wegcode.

Tot slot geloof ik eerder in het verhaal dat een buschauffeur mij heeft opgeschreven en dat dan doorverteld heeft aan een controleur,die het PV opgemaakt heeft. Ik twijfel dus zéér sterk dat een bevoegd persoon zoals in het verkeersreglement voorzien, effectief de zintuigelijke waarneming van mijn overtreding heeft gedaan. In mijn ogen een flagrante miskenning van onze rechtsstraat. Maar kan ik dit ooit hard maken? Kan ik aan De Lijn bewijsvoering vragen om te bewijzen de betrokken controleur op dat moment aan het werk was op de betrokken locatie. En men dus in feite valsheid in geschrifte heeft gepleegd?


Graag jullie mening of advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 15 nov 2015 14:35

Trein en bus conductoren/ chauffeurs worden ook beëdigd. Zij kunnen dus perfect een verkeersovertreding vaststellen.
U hebt geen schijn van kans deze zaak te winnen.

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 15 nov 2015 15:02

Laat duidelijk zijn dat het mij hier niet gaat over "winnen", ik ben zelfs bereid om (financieel) serieus te verliezen. Ik heb op de busstrook gereden (situatie zéér recent gewijzigd en dus aan mijn aandacht ontsnapt, maar wil dat zelfs niet gebruiken als verzachtende factor), en ik zal dan ook schuldig pleiten voor de politierechter. Maar enkel daar.... Ik ga geen administratieve boete betalen aan De Lijn.

Het gaat hier voor mij dus om een pricipeskwestie. Ik weiger toe te geven aan onze huidige rechtsstaat waar eender welke paljas in een grijs/paars/... frakske met een logo, boetes kan gaan uitschrijven, waarvoor er een andere (administratieve) procedure geldt en waarbij mijn recht op tegenspraak wordt beperkt, dan de gerechtelijke procedures die initieel door de wetgever werden voorzien.

In dit specifiek geval is het duidelijk dat het gaat om een inbreuk op de wegcode waarbij de procedure (en ook boetetarief?) afhangt van wie de vaststelling nu net heeft gedaan, een echte politieagent (volledige rechtszekerheid en mogelijkheid tot tegenspraak voor een rechter) of een buschauffeur (met alle respect ook nog eens betrokken partij) met een hoger tarief en minder recht op tegenspraak tot gevolg. Duidelijke miskenning van het universele recht op rechtszekerheid en toepassing van het gelijkheidsbeginsel.

Als het inderdaad de buschauffeur is die de vaststelling heeft gedaan zal dat ook blijken in het relaas zoals opgenomen in het proces verbaal. Het vodje dat ik nu heb ontvangen kan ik moeilijk een PV noemen. Een beeïdigd ambtenaar maakt een authentieke akte op die aan alle voorschriften voldoet en waaruit de zintuiglijke waarnemingen kunnen blijken.

En doe mij nu zeker niet af als een links rakkerke, dat ben ik zeker niet. Integendeel. Dura lex, Sed Lex, maar dit is dan ook algemeen en altijd toepasbaar in alle richtingen. De Trias Politica en scheiding der machten is voor mij een heilig principe. Wie bij de wet leeft, kan enkel bij de wet ten onder gaan (eigen citaat). :D

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 nov 2015 16:09

Ik ga geen administratieve boete betalen aan De Lijn.

:D
Uiteindelijk ga je toch aan de lijn betalen, maar dan veel meer dan nu. Weer zo iemand die denkt de wetten niet voor hem gemaakt zijn. Controleurs van De Lijn hebben Politiebevoegdheid als op bus stroken.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 nov 2015 16:23

Trein en bus conductoren/ chauffeurs worden ook beëdigd. Zij kunnen dus perfect een verkeersovertreding vaststellen.
Dat zijn controleurs bij De Lijn, niet de gewone bestuurders ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 nov 2015 16:41

Wat is de plaats van inbreuk ?

OP talloze plaatsen zijn de voorbehouden rijstroken niet conform Art 72.5 aangegeven

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /262-art75

De 3 elementen zijn vereist : wegmarkering met brede strepen, wegmarkering "BUS" , én bord F17 zijn tegelijk vereist om een voorbehouden rijstrook correct aan te geven:

72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 15 nov 2015 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 15 nov 2015 16:51

U verwijst naar een beroepsprocedure bij De Lijn die niet van toepassing is op GAS overtredingen.
U haalt ook allerhande regelingen door elkaar - de GAS wetgeving voor verkeersinbreuken voorziet geldbedragen die overeenkomen met de prijs bij onmiddellijke inning 55,110,165 euro voor 1e,2e,3e graad overtredingen .

Ik vind echter niet meteen terug dat deze overtreding verGASt is ...
Zou ook bizar zijn, want de sancties zijn gemeentelijk, en de lijn is geen gemeente ... maar hun controleurs zijn wél mee bevoegd gemaakt in de GAS-wet.
GAS-wetgeving is - bewust - allesbehalve doorzichtig.

Voor verkeer was er toch enkel de C3 (verboden toegang in beide richtingen) F103(voetgangerszone) , beide enkel mits automatische vaststelling, en zo ongeveer alles inzake parkeren dat al niet gedepenaliseerd was (betalend parkeren en blauwe zone) :?:



Welke verwijzingen naar wetgeving - wet, kb, mb, decreet, ... datum mét telkens het artikel nummer erbij graag - staan er vermeld in de correspondentie van De Lijn


Controleurs van De Lijn zijn bevoegd in een beperkt aantal gevallen voor inbreuken op de wegcode :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/101-art3
12° het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met een mandaat van gerechtelijke politie en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord "Uitgezonderd 2+" of "3+", F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1.2° en 6°, 62ter alsook 77.8.

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#8 , 15 nov 2015 21:50

Voor mij is de briefwisseling ook zéér verwarrend.

Heb dus een brief (1 A4) ontvangen van de dienst "administratieve boetes" van De Lijn. lijkt mij dus aannemelijk dat ik een administratieve boete ga krijgen? Niet?
Buiten de elementen hier eerder benoemd staat er enkel bij type "type 1" vermeld. Lijkt mij dus aannemelijk dat men mij een administratieve boete type 1 wil opleggen. De website leert mij dat deze boete 107 euro bedraagt. Niet?

Hetgeen ik dus met mijn voorgaande betoog hekel is dat het heel onduidelijk is (gemaakt) om te weten wat de eigenlijke procedure nu is.

Men stuurt mij een brief waarin men mij iets ten laste legt, zonder duidelijk te stellen wat men nu eigenlijk verwacht. En zonder duidelijk ter kennis te brengen wat de geldige procedure is om mijn recht van verdediging te laten gelden. En dat vind ik niet normaal.

Wordt ongetwijfeld vervolgd. Heb een brief bezorgd aan de bevoegde dienst van De Lijn, met mijn bemerkingen.


Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 15 nov 2015 22:48

Dank voor de lectuur... :P

Grote verschil is dat het in uw voorbeelden gaat over interne commerciële geschillen (geen ticket/zwartrijden/...) dat is dus een louter interne kwestie van De Lijn.

In mijn geval gaat het om een verkeersinbreuk waarvoor een strafrechtelijke procedure van toepassing is, én net daarom DE LIJN in mijn ogen niet bevoegd is (wél om het vast te stellen, . Zeker niet wanneer ze andere verweerprocedures of zelfs andere (hogere) boetes zouden opleggen.

Ik mag hopen dat indien in niet betaal het uiteindelijk voor een politierechter zal komen, én niet via een deurwaarder.

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 15 nov 2015 23:17

Daarom dat @Inazuma u die gegevens vroeg.
Als het dat niet is hebt u in mijn info de gegevens.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 nov 2015 11:38

Interessante discussie. Ik kan de topic starter wel volgen in zijn redenering dat De Lijn zich boven de wet stelt door zowel rechter als beul te spelen. GAS zitten in dezelfde sfeer, maar De Lijn is en blijft wel een commerciële privé organisatie. Dat zij zomaar boetes kunnen uitschrijven en laten innen door een gerechtsdeurwaarder, zonder dat er in de procedure ergens een rechter moet oordelen, roept ook vragen bij me op. (Kan een gerechtsdeurwaarder immers niet enkel optreden als er een gerechtelijk vonnis is?) Laat ons weten hoe het verder loopt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#13 , 16 nov 2015 13:59

Interessante discussie. Ik kan de topic starter wel volgen in zijn redenering dat De Lijn zich boven de wet stelt door zowel rechter als beul te spelen. GAS zitten in dezelfde sfeer, maar De Lijn is en blijft wel een commerciële privé organisatie. Dat zij zomaar boetes kunnen uitschrijven en laten innen door een gerechtsdeurwaarder, zonder dat er in de procedure ergens een rechter moet oordelen, roept ook vragen bij me op. (Kan een gerechtsdeurwaarder immers niet enkel optreden als er een gerechtelijk vonnis is?) Laat ons weten hoe het verder loopt...
Probleem is dat niemand voor een boete van 50-100€ een principiële rechtszaak wil opstarten waarvoor je een veelvoud aan kosten riskeert.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 16 nov 2015 16:50

Heb dus een brief (1 A4) ontvangen van de dienst "administratieve boetes" van De Lijn.
lijkt mij dus aannemelijk dat ik een administratieve boete ga krijgen? Niet?
Of De Lijn gebruikt intern die dienst om de vaststellingen inzake voorbehouden rijstroken door te geven aan de overtreder - zoals men anders een PV thuis krijgt van de politie die de vaststelling van een overtreding deed.
Buiten de elementen hier eerder benoemd staat er enkel bij type "type 1" vermeld. Lijkt mij dus aannemelijk dat men mij een administratieve boete type 1 wil opleggen. De website leert mij dat deze boete 107 euro bedraagt. Niet?
Neen.
Het is een overtreding van de wegcode, heeft niets te maken met de website waarnaar u verwees.
Of waarnaar de Lijn u ten onrechte verwees.

Op een voorbehouden rijstrook rijden staat niet eens tussen de type 1 "inbreuken"
https://www.delijn.be/nl/contact/faq-detail.html?v=2874

Hetgeen ik dus met mijn voorgaande betoog hekel is dat het heel onduidelijk is (gemaakt) om te weten wat de eigenlijke procedure nu is.
Ik verwacht dat u binnenkort een minnelijke schikking krijgt van het politieparket ...
Men stuurt mij een brief waarin men mij iets ten laste legt, zonder duidelijk te stellen wat men nu eigenlijk verwacht. En zonder duidelijk ter kennis te brengen wat de geldige procedure is om mijn recht van verdediging te laten gelden.
Daarvoor is het een overheidsbedrijf hé, communicatie dient zo verwarrend mogelijk te zijn ...

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#15 , 23 dec 2015 12:10

Heb dus officieel een administratieve boete van 107 euro voor een verkeersinbreuk die 55 euro kost indien vastgesteld door een echte politieambtenaar.

Ik ga alles nog eens goed uitpluizen maar ga waarschijnlijk vragen om mijn overtreding over te maken aan het bevoegde parket gezien het een gemengde inbreuk is, die dan een minnelijke schikking van 60 euro (normaal tarief) gaat voorstellen. Of maak ik denkfout?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”