Wat staat mij te wachten

GeenGeluk
Topic Starter
Berichten: 1

Wat staat mij te wachten

#1 , 15 nov 2015 08:44

Hallo, ik heb mezelf behoorlijk in de nesten gewerkt en vraag me af wat mij te wachten staat.

Even korte inleiding:
Ik en mijn vriendin gingen naar een feestje, zij was BOB, we gingen slapen op hotel, goedkoop hotel volzet, andere hotels te duur, toch naar huis gereden.

Het was redelijk laat geworden, de avond liep niet zoals gepland en drukte het gaspedaal stevig in, ik reed 150 buiten de bebouwde kom, waar je normaal gezien 70 mag.
Anonieme politiewagen zet me aan de kant, ademtest positief, ademanalyse 0.49 milligram.
15 dagen rijverbod, wagen stond niet reglementair geparkeerd en zij wouden deze niet verplaatsen naar een parking 300m verder.
Indien de wagen er over een uurtje nog stond ging ze getakeld worden, vriendin/vrienden opgebeld, niemand nam nog op.
Naar huis gereden zonder rijbewijs (2km verder).
Politie heeft me niet zien rijden maar ze getuigen toch van wel.
Auto werd in beslag genomen, weer een ademanalyse moeten ondergaan, 0.35 milligram.

Kan iemand me vertellen welke straf er mij ongeveer boven het hoofd hangt?
Alvast bedankt voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 nov 2015 18:20

U mag het bij de politierechter gaan uitleggen.

Dat dure hotel was goedkoper geweest.
Laten takelen, ook ...


Waarom zou de politie u niet zien rijden hebben ?
Ze zijn toch teruggekomen en hebben nogmaals een ademanalyse gedaan.

Zij weten ook dat de verleiding groot is, zeker als u in de buurt woont.


Voor het rijden ondanks ingetrokken rijbewijs :

Artikel 30
§ 3. Met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro of met een van die straffen alleen, en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die een motorvoertuig bestuurt terwijl zijn rijbewijs of het als zodanig geldende bewijs dat vereist is voor het besturen van dat voertuig met toepassing van artikel 55 onmiddellijk is ingetrokken.


Geldboete x 6 (opdeciemen) geeft 1200 tot 12.000 euro .
Bijkomend verval van het recht tot sturen van minimaal 3 maanden.

U was nog steeds onder invloed, dus dat komt er opnieuw bij, de mogelijke strafmaat is 2 keer dezelfde :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... 4hs5#art34
Artikel 34 § 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Weer 1200 tot 12000 euro boete dus, die u 2 keer kan opgelegd worden omdat het om aparte inbreuken gaat.


En dan begint het ...

Voor tweemaal geintoxiceerd te rijden, kan u ook een verval van het recht tot sturen ("rijverbod") opgelegd krijgen

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... -t4hs6afd1
Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; (...)


Die straffen kàn u er dus bovenop de (minimale) 3 maanden voor rijden bij ingetrokken rijbewijs krijgen .


U kan - en dat gaat zonder veel twijfel ook gebeuren - bijkomende herstelonderzoeken opgelegd krijgen om weer in het recht op sturen hersteld te worden :

Artikel 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.




Voor de snelheidsovertreding :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /456-t4hs2

Artikel 29 § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :

Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.



Bijkomende kosten :

Per veroordeling - u kan voor alle feiten tegelijk veroordeeld worden, of voor de feiten afzonderlijk - komt hier nog een verplichte bijdrage aan het zgn Slachtofferfonds bij van 150 euro.

Gerechtskosten
Kosten betekening vonnis na veroordeling
Stollingskosten in beslag genomen voertuig

Deze correctionele veroordeling komt op uw strafblad, en kan gevolgen hebben voor uw job ...


U gaat normaal aankijken tegen een rijverbod van minstens 3 en vrij waarschijnlijk meer maanden, een paar herstelonderzoeken (theorie +praktijk) een effectieve geldboete van ettelijke honderden euro x 6 , en goed mogelijk ook een voorwaardelijke gevangenisstraf ...

Purple
Berichten: 246

#3 , 18 nov 2015 14:56

Mijn schoonvader had enkele jaren geleden hetzelfde voor.
Positief geblazen en rijbewijs moeten afgeven.
Hij vond er niet beter op dan in het dichtstbijzijnde café verder te drinken en terug doorrijden als de politie weg was.
Natuurlijk stonden ze hem iets verder op te wachten.

De rekening:
3 maanden rijbewijs kwijt
+/- 1800 euro effectieve boete (nog een paar 1000 voorwaardelijk, 3 jaar)
Psychologische testen (+/- 300euro dacht ik)

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 18 nov 2015 15:36

Er was toch een BOB ??

Ellipse
Berichten: 30

#5 , 18 nov 2015 17:04

'De avond liep niet zoals gepland...' staat er ook ergens in het bericht van topic starter. De bob zal geen bob meer geweest zijn, of wilde misschien niet meer samen of op hetzelfde uur naar huis...

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 18 nov 2015 18:09

Hopelijk alleen intoxicatie anders is het dronken sturen en dan liggen de straffen gevoelig hoger.
Hopelijk geen voorgaande veroordelingen ... herhaling ...of andere voorwaardelijke straffen in verkeerszaken.

Bij niet akkoord kan u wel in beroep gaan ....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”