nieuwe wet auto keuring

rose1983
Topic Starter
Berichten: 1

nieuwe wet auto keuring

#1 , 13 nov 2015 12:11

hallo,

iemand enig idee hoe deze wet juist in elkaar zit.

ik heb een pontiac transporter hier staan die gekeurd moet zijn voor verkoop.

nu is er een nieuwe wet die zegt dat je met u eigen nummerplaat naar de keuring kunt gaan zolang deze wagen dan ook word ingeschreven op die 1 nummerplaat ( wat ook de bedoeling is )
ik heb aan mijn verzekeraar een 1 dags verzekering aangevraagd om dus met mijn nummerplaat op die pontiac naar de keuring te gaan , dit allemaal geen probleem ,maar blijkt dat je toch nog strafbaar bent als je met de wagen rijd (al is het maar van huis naar keuring en terug ) omdat deze niet ingeschreven zou zijn dan op die nummerplaat.

die wet spreekt zijn eigen dan ook tegen zoals ik kan verstaan?. je mag met u nummerplaat naar keuring maar je mag niet rijden omdat deze niet zijn ingeschreven op de wagen maar je krijgt wel een verzekering!!!

hoe zit het als je onderweg naar keuring of naar huis controle krijgt?
wat gebeurt er met de persoon die rijdt, daar ikzelf niet kan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 nov 2015 12:57

Men heeft inderdaad het KB inzake de technische eisen (en keuring etc.) voorzien van een clausule die niet strookt met het KB inzake de inschrijving van voertuigen ...

Op zijn Belgisch dus.

En geen haan die er naar zal kraaien als je enkel tussen thuis en keuring rijdt .
Nààr de keuring kan een probleem geven .... Maak een afspraak.
Eens op de keuring heb je een bewijs van keuring om mee te zwaaien bij controle.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 15 nov 2015 12:08

Ga in http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm naar 15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
Onder ‘Wijzigingen’ vindt u daarin BESLUIT VLAAMSE REGERING VAN 10-07-2015 GEPUBL. OP 25-08-2015 .
Ik vermoed dat u dit bedoelt met (=nieuwe wet autokeuring)

‘maar blijkt dat je toch nog strafbaar bent als je met de wagen rijd (al is het maar van huis naar keuring en terug ) omdat deze niet ingeschreven zou zijn dan op die nummerplaat’ Waaruit blijkt dit ?

“Art.22...§ 2. Bij elke nieuwe inschrijving reikt de directie verantwoordelijk voor de inschrijving van voertuigen bij het Directoraat-generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer een nieuwe kentekenplaat uit, tenzij de aanvrager in zijn aanvraag heeft te kennen gegeven dat hij de kentekenplaat, die beantwoordt aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 21, van een ander voertuig dat reeds op zijn naam was ingeschreven, wil plaatsen op het nieuw in te schrijven voertuig, hetgeen echter niet mogelijk is indien hem een tijdelijke kentekenplaat van korte duur werd uitgereikt.”(Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen)

‘Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het is ingeschreven en de kentekenplaat draagt. De uitzonderingen zijn:...voertuigen voorzien van een commerciële kentekenplaat’ (http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer ... re/verkeer)
Deze tekst is geen wet en in de wet vind ik die tekst nergens.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 nov 2015 11:45

Aanvulling bij mijn vorig bericht :“Art.2.§ 1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend...”(20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”