Verkeersovertreding zonder bekeuring?

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

Verkeersovertreding zonder bekeuring?

#1 , 10 nov 2015 12:38

Mijn vrouw heeft bijna twee weken een verkeersovertreding begaan (op een kruispunt links afgeslagen, waar dit niet mocht). Een vrij zware overtreding, en achteraf gezien met veel geluk dat ze geen ongeluk veroorzaakt heeft, maar wel volledig buiten "haar weten".

Ik weet het, als weggebruiker moet je ten alle tijde uit je doppen kijken en alle borden, lijnen, lichten en andere richtlijnen gespot hebben. Zowel zij als ik proberen dit ook zoveel mogelijk te respecteren.

Nu was ze net links afgeslagen, om vervolgens de parking van een Carrefour op te rijden. Bij het inparkeren stond plots een politiemoto naast haar. Zij wist natuurlijk niet dat die daar voor haar stond en vond het erg vreemd dat die man zo naar haar stond te kijken. Ze is dan vervolgens toch wat verder gereden, omdat ze dacht dat ze om 1 of andere reden iets verkeerd aan het doen was om op die plaats te parkeren (ja, achteraf gezien moet dit zo dom overgekomen zijn). De politiemoto kwam natuurlijk mee. Vervolgens toch maar raam naar beneden gedaan om dan te ontdekken dat hij wel degelijk voor haar daar stond, om haar te vragen waarom ze de overtreding begaan had.

De agent was erg kwaad (waarschijnlijk ook nog opgehitst door het vreemde gedrag van mijn vrouw, die écht van niks wist) en heeft haar ingelicht over het feit dat je daar niet naar links mag en dat ze een overtreding begaan had. Uiteindelijk is hij weggereden zonder enige opmerking te maken over een mogelijke bekeuring. Mogen wij hier verder nog iets in de bus verwachten naar aanleiding van dit voorval? Mijn vrouw zal allesinds op dat punt nooit meer links afslaan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 10 nov 2015 12:44

Wij zijn helaas geen helderzienden, de enige die deze vraag kan beantwoorden is de politieagent zelf.

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 10 nov 2015 12:52

Ok, bedankt. Hij kan dus nog altijd, zonder dat hij daar iets over gezegd heeft, een bekeuring opmaken?

Ik dacht eigenlijk dat ze dat ter plaatse in 1 of andere verkorte vorm moesten doen. Mijn excuus voor mijn naïviteit op dat vlak (ik ben nog niet (behalve voor boete snel rijden en door oranje/rood licht rijden - zie eerdere post) in aanraking gekomen met politie en strafrecht), maar de burger heeft dus zeer weinig rechten in termen van bewijs van gebeurtenis? Die politieagent kan dan toch noteren wat hij wilt in zijn pv? Dan is het meteen aanvechten op de politierechtbank?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 10 nov 2015 12:55

Mijn gevoel zegt dat uw vrouw ervan af komt met een waarschuwing. Maar stel dat er wel nog een pv volgt, wat ga je dan doen? Je geeft de fout toe, wat valt er dan aan te vechten?

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

#5 , 10 nov 2015 13:00

In dit geval inderdaad niks, maar ik stelde de vraag uit interesse.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”