Niet-fiscale invordering: verjaring boete

Rumit
Topic Starter
Berichten: 2

Niet-fiscale invordering: verjaring boete

#1 , 06 nov 2015 12:45

Hallo iedereen,

Vandaag (6/11/2015) kreeg ik een betalingsbericht van federale overheidsdienst financien voor een feit die ik blijkbaar gebleegd heb op 10/11/2009. Blijkbaar is er ook uitspraak geweest van politierechtbank van Aalst op 19/05/2011.

Geldboete (incl. opdeciemen ) € 82,50
Gerechtskosten € 58,33

Het is zolang geleden dat ik het niet eens weet waar over dat het gaat. Na wat googlen, denk ik dat deze boete reeds verjaard is en ik enkel nog gerechtskosten zou moeten betallen. Klopt mijn research of ben ik fout ?

Met 82,50 euro (totaal, opdeciemen inbegrepen) is dat een politiestraf, en is de verjaring v/d strafuitvoering toch 1 jaar ?

Alvast bedankt voor jullie tijd,

Rumit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Emiel9
Berichten: 77

#2 , 06 nov 2015 14:37

Boete inderdaad verjaard. Gerechtskosten niet. Je moet zelf verjaring inroepen anders gaan ze het volledig bedrag inhouden op uw belastingsteruggave.

Rumit
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 06 nov 2015 16:06

Ik heb nog een bijkomende vraag. Vroeger (tot ca. maart 2013 ) zat ik onder de collectieve schuldbemiddeling, en tijdens de opstart van collectieve werd mijn advocaat er van op de hoogte gebracht dat ik nog voor de rechtbank zou moeten verschijnen. Dus werd er bij de collectieve schuldregeling rekening meegehouden. Echter, is er tot voor vandaag nooit een bedrag meegedeeld. Worden deze nu ook weggescholden of zal ik de gerechtskosten moeten betalen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 08 nov 2015 12:41

‘De vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati,verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag ligt‘(Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.N, http://jure.juridat.just.fgov.be/).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”