verboden boven de 3.5ton en uitzonderlijk verkeer.

warhead
Topic Starter
Berichten: 3

verboden boven de 3.5ton en uitzonderlijk verkeer.

#1 , 06 nov 2015 08:51

verboden boven de 3.5ton en uitzonderlijk verkeer.

ik heb een duidelijke vraag , over uitzonderlijk plaatselijk verkeer en verbod teken boven de 3.5 ton
Dit bord staat op het begin van de straat , en daar komen vrachtwagens in van de zwaarste soort omdat er een firma zit.
als antwoord van de gemeente krijg ik jamaar als ze bij de firma moeten zijn mogen ze daarin , zins waarneer is de wet voor een firma anders.
Ook word er geparkeerd war geen plaats voor is en word alles gras en bermen tot een moeras herleid.
heb ook al eens de politie gebeld , waar twee vrouwen op afkomen , en die zeggen die mogen daar staan , zins wanneer mogen in een uitzonderlijke straat waar geen plaats is voor zien voor parkeren die mensen daar staan , of is de wet in mijn straat een uitzondering omdat er een firma zit. :idea:

graag een antwoord van iemand die de wet heel goed kent.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 nov 2015 08:55

Als men in die straat moet zijn, is men plaatselijk verkeer, en mag men de straat in.

Ook betreffende het parkeren, indien er geen regel of bord is dat aangeeft dat men er niet mag parkeren, mag men daar parkeren.

warhead
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 06 nov 2015 09:01

dus een verbods teken voor vrachtwagens boven de 3.5ton verboden mag men gewoon door rijden humhum , zo heb ik dat toch niet geleerd omdat je er moet zijn .
dan moet je rond rijden . het staat er omdat er geen zwaar vervoer er door mag , verbodstekens zijn er om na te leven.
dus als ik morgen in een straat moet met mijn 20ton ,ohja ik moet bij de beenhouder zijn voor mijn gehakt ballen , dat is juist zelfde .
Als het verbod niet moet nageleefd worden waarom staat er dan een bord , trouwens hoe zit dat met de ontheffing voor deze firma voor toegang zwaar verkeer in een straatje van oharme 2.5m breed

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 06 nov 2015 09:24

Als er geen bord staat "uitgezonderd plaatselijk verkeer" mag je dit niet passeren. Maar dit was niet duidelijk in uw vraag. Politie is hier bevoegd om op te treden.

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 06 nov 2015 10:25

In de praktijk gaat daar niet tegen opgetreden worden omdat die firma er is. Je kunt moeilijk verwachten dat die firma zich gaat verplaatsen. Als er problemen van komen, gaat de gemeente daar gewoon een bordje uitgezonderd plaatselijk verkeer bijhangen en klaar is kees.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 nov 2015 17:49

verboden boven de 3.5ton en uitzonderlijk verkeer.
ik heb een duidelijke vraag , over uitzonderlijk plaatselijk verkeer en verbod teken boven de 3.5 ton
Dit bord staat op het begin van de straat , en daar komen vrachtwagens in van de zwaarste soort omdat er een firma zit.
Afbeelding
[uitgezonderd plaatselijk verkeer]

Laat zwaarder verkeer toe dat voldoet aan:

2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

De rechtspraak aanziet "bewoners" ruimer dan de strikte betekenis:
Een handelaar woont niet per se in die straat, maar baat er zijn zaak uit, zijn bezoekers & leveranciers zijn voor de rechtspraak plaatselijk verkeer.
Ook word er geparkeerd war geen plaats voor is en word alles gras en bermen tot een moeras herleid
OP basis van deze informatie kan niet uitgemaakt worden of er al dan niet mag geparkeerd worden ...

chantika
Berichten: 961

#7 , 07 nov 2015 19:06

Ook word er geparkeerd war geen plaats voor is en word alles gras en bermen tot een moeras herleid.

Artikel 23. Stilstaan en parkeren

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.


Bron
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /188-art23

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”