politierechtbank na verjaring boete

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

politierechtbank na verjaring boete

#1 , 03 nov 2015 11:33

Kan iemand mij een juist antwoord geven op volgende aub?

Onlangs kreeg ik een betalingsbericht voor een boete (verkeersovertreding). Na wat opzoekingswerk bleek dat er een vonnis van de politierechtbank is, maar vonnis dateert 13 maanden na de feiten. De verkeersboete zelf is maar 10 euro. De boete is dus verjaard, maar men vraagt mij om de gerechtskosten aan te zuiveren.

Vraag is, kan er een vonnis geveild worden na één jaar van de feiten zelf? (aanleiding voor mijn vraag is het nieuw van gisteren waarin sprake was van een centraal incasso bureau voor de boetes omdat de parketten de administratie niet verwerkt krijgen voor de verjaring van de feiten).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 03 nov 2015 11:50

Verjaringstermijn strafvordering is voor de meeste verkeersovertredingen 12 maanden maar wordt gestuit door daden van opsporing en vervolging tot een maximum van 24 maanden (behalve bij schorsing maar passons). Ik zou in uw plaats dus niet zo zeker zijn dat u niets meer hoeft te vrezen wat de boete betreft.

De boete is 'maar' 10 EUR maar vermoedelijk komen daar de opdeciemen nog bij.

En ja, bij niet betaling zal -eindelijk en niet meer dan normaal- ingevorderd worden, u krijgt dan te maken met de ontvanger penale boetes en die zal eea (+kosten) wel recupereren via inhouding op belastingteruggave of derdenbeslag na opmaking dwangbevel.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#3 , 03 nov 2015 12:08

Bedankt voor uw antwoord. Het gaat hier al over een penale boete en het werd mij al bevestigd dat de boete zelf (80 euro na opdecimen) niet meer te innen valt wegens verjaring, maar de procedurekosten (politierechtbank) nog wel.

Mijn vraag is of het vonnis wel geldig is gezien de boete al verjaard was op moment van de zitting.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 03 nov 2015 12:43

De boete werd pas opgelegd op de zitting. Ik veronderstel (cf eerder bericht) dat de strafvordering tijdig werd ingesteld en bijgevolg de uitspraak in orde is. Maar u dient een onderscheid te maken tussen de termijnen voor het instellen van de strafvordering en daarna voor de uitvoering van de straf (inning boete).

In uw geval is de boete gelet op het bedrag van politionele aard vermoed ik. Die vervalt normaliter 1 jaar na uitspraak indien niet wordt gestuit of geschort, hetgeen klaarblijkelijk in uw geval niet gebeurde. Voor de gerechtskosten geldt een andere termijn, ik denk 10 jaar. Vandaar dat u alsnog de ontvanger achter uw veren krijgt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#5 , 03 nov 2015 17:38

Bedankt voor je antwoorden Xenophon.

Ik wil niet moeilijk doen, maar was de staat in zijn recht om mij nog te vervolgen? (13 maanden na de feiten)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 03 nov 2015 18:22

Lees wat ik hierboven schreef over stuiting van verjaring.....en ik bewonder uw ijver om uw rechten vrij te stellen en uw weg te vinden in de spelonken van het Wetboek Strafvordering en het Gerechtelijk wetboek maar het deel van de wetgeving waarin de regels vervat staan die u moet volgen om niet in dergelijke situaties terecht te komen leest véél makkelijker en maakt geen ontvangers penale boeten wakker.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 03 nov 2015 20:32

Ik wil niet moeilijk doen, maar was de staat in zijn recht om mij nog te vervolgen? (13 maanden na de feiten)
Verjaringstermijn is 1 jaar, en (zo ongeveer alle) onderzoeksdaden gesteld binnen die oorspronkelijke verjaringstermijn stuiten de verjaring met nog eens 1 jaar.

Veroordeling 13 maanden na de feiten is dus perfect mogelijk.

Hoeveel maanden na feiten werd u gedagvaard ?
(niet de zitting, de dagvaarding zelf)

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 05 nov 2015 11:29

“Art.68 De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan...“(16 maart 1968 Wegverkeerswet).

“Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is...Art.22.De verjaring van de strafvordering wordt slechts gestuit door daden van onderzoek of van vervolging, verricht binnen de in artikel 21 bepaalde termijn...”(17 april 1878 Voorafgaande titel Wetboek van Strafvordering).

Onderzoek in uw strafdossier of en wanneer zulke daden van onderzoek plaatsvonden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 06 nov 2015 23:57

Als voorbeeld : parket vraagt enkele weken voor einde termijn aan politie een inlichtingenbulletin ( strafregister) op te stellen. Vraag aan politie u te vragen od u akkoord gaat men een minnelijke schikking enz enz .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”