Remigreren na dagvaarding verkeersovertreding

Mimus Dominus
Topic Starter
Berichten: 2

Remigreren na dagvaarding verkeersovertreding

#1 , 27 okt 2015 21:03

Beste iedereen, ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen.
Ik ben een Nederlander die nu zo'n klein jaartje in België woont en heeft gewerkt. 9 maanden geleden ben ik betrapt toen ik met mijn scooter een spoorwegovergang overstak waarvan de geluidssingalen net (maar dan ook echt net) ingingen. Toegegeven, de optische singalen waren al in werking.
Mijn rijbewijs is toen 2 weken ingetrokken, hiervan werd ik nog schriftelijk op de hoogte gesteld, en daarmee was (dacht ik) de kous af.
Nu heb ik echter gisteren (na een paar daagjes in Nederland verbleven te hebben) in mijn brievenbus een dagvaarding gekregen voor dit delict.

Ik ben nooit mondeling noch schriftelijk op de hoogte gesteld dat dit verhaal nog een staartje zou krijgen. Daarnaast vind ik een dagvaarding wel erg extreem, en is een boete denk ik meer op zijn plaats. In Nederland krijg je voor een dergelijk vergrijp gewoon een boete van 230 euro (net als door rood licht trouwens). Voor het negeren van een rood stoplicht krijgt men in België toch ook geen dagvaarding? Terwijl dit in de meeste gevallen veel gevaarlijker is...

Afijn, het wil nu zo zijn dat ik over enkele dagen (toevallig) terug naar Nederland ga verhuizen en mij dus ook laat uitschrijven uit het bevolkingsregister van Antwerpen. Ik heb geen verdere belangen in België, en mijn toekomstige adres (of überhaupt land van woonst) is bij justitie hier dan verder onbekend.

Ik begrijp dat met samenwerking van de Nederlandse overheid, ze mij uiteraard alsnog kunnen opsporen, maar mijn uiteindelijke vraag betreft dan ook hoe ver ze hierin zullen gaan? Zal de Belgische justitie voor deze verkeersovertreding alles uit de kast trekken om mij internationaal op te sporen? Word ik dadelijk dan bijvoorbeeld aangehouden bij Schiphol omdat ik door interpol gezocht word, of zullen ze dit delict dan op een rustig pitje laten verjaren?

Graag zou ik dus willen weten of mijn plotselinge verdwijning in België mij nou een hoge boete bespaart, of mij er juist een oplevert.
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 okt 2015 22:01

In België is dat een overtreding van de 4de graad - de zwaarste categorie.

Dagvaarding is dan ook gebruikelijk.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden/487-art4

4° Het is verboden zich op een overweg te begeven :
wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;
wanneer de rode knipperlichten branden;
wanneer het geluidssein werkt.



Bij uitschrijven in België dient u een nieuw adres op te geven .

Als u niet komt opdagen, wordt u bij verstek veroordeeld.
De verjaringstermijn van de boete en eventuele andere strafmaatregelen is 5 jaar

Mimus Dominus
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 okt 2015 22:45

Beste Inazuma,

Bedankt voor uw reactie. Ik ben op de hoogte van de catagorie van het misdrijf.
Ik begrijp dus dat wanneer ik mij 'schuil' houd op een onbekend adres in het buitenland, de strafmaatregelen na 5 jaar vervallen?

Krijg ik voor deze actie dan niet soms een strafblad? Of worden de Nederlandse autoriteiten niet wellicht ingeschakeld?
En ook, als ik na 5 jaar weer terugkom in België, is alles dan weer koek en ei?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 27 okt 2015 23:11

Ik denk niet dat Juridisch Forum mee moet werken aan uw plannen om uw straf te ontvluchten.

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 28 okt 2015 12:33

Belgische justitie zal gewoon aan hun Nederlandse tegenhanger verdere gegevens vragen. Boetes worden dan gewoon naar Nederland gestuurd. Bij niet betaling zal men deze in Nederland komen innen.
Dit is de vaste procedure met de verschillende Europese landen.
Ga gewoon naar de rechtbank en zeg dat je spijt hebt en het niet meer zal doen. Na het betalen van de boete is het probleem opgelost...heel eenvoudig.
Als het de eerste keer is dat je naar de politierechtbank moet gaan, krijgt men meestal een milde straf.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”