Alcohol en nog geen 2 jaar rijbewijs

JuveD
Topic Starter
Berichten: 4

Alcohol en nog geen 2 jaar rijbewijs

#1 , 27 okt 2015 13:27

Beste mensen
Zaterdag aangehouden voor een alcoholcontrole en jawel spijtig genoeg paar wijntjes met de vriendin gaan drinken en ik had prijs, wat helemaal niet goed valt te praten natuurlijk

Ik had 0,52 lucht geblazen en de agent zei tot dit rond de 400 euro ging kosten minnelijke schikking ... Eenmaal thuis aangekomen ben ik eens gaan zoeken naar de boetes en kom ik op zo een 1200 euro uit wat ik moet betalen. Daarbij heb ik nog niet vermeld tot ik nog geen 2 jaar mijn rijbewijs heb en dus zal ik sowieso toch moeten voorkomen?

Mijn vragen zijn zou de rechter mijn rijbewijs voor lange tijd afnemen ? Aangezien ik deze nodig heb voor het werk zo ja heeft iemand ook ooit zo iets meegemaakt en kan die mij vertellen hoelang dat ongeveer zou zijn?

Ik heb ook Gelezen tot de rechter je kan laten kiezen welke proeven je opnieuw moet doen bv praktijkexamen of theorie en dergelijke

Kan het ook zo zijn tot de boete nog veel hoger is dan 1200€?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 27 okt 2015 13:35

u bent jonge bestuurder. u zal geen minnelijke schikking krijgen maar onmiddellijk gedagvaard worden.

Indien u veroordeeld wordt binnen de 2 jaar na het behalen van je rijbewijs, moet je altijd je praktijk/theorie examen opnieuw afleggen; de rechter is ook verplicht u een rijverbod op te leggen.

http://www.wegcode.be/actueel/1251-begi ... estuurders

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 okt 2015 13:56

Indien u veroordeeld wordt binnen de 2 jaar na het behalen van je rijbewijs,
Als de overtreding begaan is binnen de 2 jaar na behalen van het rijbewijs B ...

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 27 okt 2015 13:57

inderdaad, dat bedoelde ik ;-)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 okt 2015 14:39

Ik had 0,52 lucht geblazen en de agent zei tot dit rond de 400 euro ging kosten minnelijke schikking ...
Bijna 1,2 promille ...
Dat is dus niet van "een paar glazen" , tenzij het wel heel erg grote glazen zijn of uw definitie van "een paar" anders is dan gebruikelijk ...

Ga dergelijke onzin best niet voor de rechtbank vertellen.


Die agent loopt wat achter:
De tarieven voor onmiddellijke inning liggen intussen hoger

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... hoofdstuk1
Artikel 2

Een overtreding van artikel 34, § 2, van de wet betreffende de politie over het wegverkeer kan, indien de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft en de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,50 milligram en minder dan 0,65 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet, aanleiding geven tot de onmiddellijke inning van 1200 euro.


Mocht u een onmiddellijke inning of minnelijke schikking krijgen, betaal ze dezelfde dag nog ...
Als die stommiteit dan niet binnen de 30 dagen opgemerkt wordt, kan men u niet meer vervolgen voor de rechtbank.


Die 1200 euro is overigens ook het minimum boetebedrag, na bijtelling opdeciemen ( uitgesproken boetebedrag x6)

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5
Artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Eenmaal thuis aangekomen ben ik eens gaan zoeken naar de boetes en kom ik op zo een 1200 euro uit wat ik moet betalen. Daarbij heb ik nog niet vermeld tot ik nog geen 2 jaar mijn rijbewijs heb en dus zal ik sowieso toch moeten voorkomen?
Normaal wel, als men het in de gaten krijgt.

Nu, alles hangt er van af wat het parket er mee doet.
Als men niet dagvaardt blijft de strengere toepassing van de wetgeving voor beginnende bestuurders dode letter .

Mijn vragen zijn zou de rechter mijn rijbewijs voor lange tijd afnemen ?
Dat kan voor 8 dagen tot 5 jaar.

Reken op 30 à 45 dagen bij eerste veroordeling.


http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.


In uw geval, minder dan 2 jaar rijbewijs B, moet het verval uitgesproken worden :

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.


Het herstel in dat recht, moet dus ook afhankelijk gemaakt worden van herstelonderzoeken, waardoor u minimum theorie of praktijk moet afleggen.

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.


Niet alle rechters waarderen dat de wetgever hen oplegt wat te doen ,en dus oordeelt in hun plaats.
Sommigen vragen de beklaagde zelf wat ze liefst opnieuw zouden afleggen ...

Aangezien ik deze nodig heb voor het werk
Daar had je eerder aan moeten denken ...

Verval kan niet beperkt worden tot het weekend als er herstelonderzoeken opgelegd worden, en dat is in jouw geval verplicht.

Kan het ook zo zijn tot de boete nog veel hoger is dan 1200€?
Dat is de minimum-boete voor de overtreding: 200 euro x 6
Het maximum ligt op 12.000 euro ... 2000 x 6 , maar dat is voor de zwaardere gevallen.
De rechter kàn een deel voorwaardelijk uitspreken, vaak ongeveer de helft, voor een periode van 3 jaar, maar moet dat niet.

Er zijn ook nog de kosten voor gerecht en de betekening van het vonnis, reken op een 100-150 euro ; en de verplichte bijdrage van 150 euro voor het zgn "Slachtofferfonds".

En de kosten om opnieuw examen / herstelonderzoek(en) af te leggen.

JuveD
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 27 okt 2015 16:37

Dankuwel voor jullie reacties zou ik een advocaat nemen of niet?

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 29 okt 2015 07:41

ik zou zeker , ongeacht met advocaat of niet, zelf ook naar de rechtbank gaan. Veel rechters oordelen zwaarder als beklaagde niet zelf opdaagt

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 30 okt 2015 13:08

Dankuwel voor jullie reacties zou ik een advocaat nemen of niet?
Heb je rechtsbijstandsverzekering ?

Dan kan je via die weg een advocaat je laten verdedigen (contacteer de verzekering wanneer je effectief de dagvaarding krijgt)
Je kan zelf een advocaat kiezen, wat je bij voorkeur doet, of er één laten toewijzen door de verzekering


Zonder rechtsbijstandsverzekering wordt dat een erg dure grap.
Zeker nu de overheid besloten heeft dat ook uw recht op verdediging haar 21% aan BTW moet opleveren.

Je mag jezelf ook gaan verdedigen .

Punt is dat of jij of je advocaat naar de zitting gaat - anders wordt je bij verstek veroordeeld, en nogal wat rechters peperen dan goed door met de strafmaat.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”