Boete van 450 euro bij oversteken met defecte verkeerslicht?

xeniro
Topic Starter
Berichten: 4

Boete van 450 euro bij oversteken met defecte verkeerslicht?

#1 , 27 okt 2015 09:32

Bij een kruispunt wou ik de zebrapad oversteken bij een defect verkeerslicht. De auto's stonden stil dus ik ging er van uit dat ik mocht oversteken. Toen ik eenmaal overstak riep een politieagent mij. De agent, die allesbehalve vriendelijk was, kwam dichter en zei "We zullen zien of je kan lachen met 450 euro!" en vroeg om mijn identiteitskaart. Het bleek dat de agent er stond om gebaren uit te voeren. Op dat moment was hij echter de andere kant van de kruispunt aan het controleren. En sinds de auto's waar ik overstak stil stonden kan ik er natuurlijk van uit gaan dat ik mocht oversteken.

Zat ik echter in de fout? En als ik toch in de fout zat, is 450 euro dan écht de boete die normaal betaald wordt voor dit soort overtredingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 27 okt 2015 10:18

U moet wachten op toestemming van de politie om over te steken. Dat u het op dat moment opportuun acht om over te steken, verandert daar niets aan.

xeniro
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 27 okt 2015 10:31

Zelfs indien dat het geval is en ik inderdaad in de fout zit, is 450 euro dan écht het boete die uitgedeeld wordt voor dit soort overtredingen? Boetes voor het oversteken van een rood licht bedragen in het algemeen 55 euro. Wat maakt dit geval zo uitzonderlijk dat de boete met 395 euro stijgt?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 27 okt 2015 10:37

U bent niet door het rode licht gereden/gewandeld, u hebt de bevelen van de agent niet opgevolgd.

k.b.
Berichten: 876

#5 , 27 okt 2015 10:51

U bent niet door het rode licht gereden/gewandeld, u hebt de bevelen van de agent niet opgevolgd.
Bovendien doen de "bewoordingen" van de agent mij toch vermoeden dat we maar een deel van het verhaal krijgen aangereikt ...


k.b.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 27 okt 2015 10:58

negeren van politiebevel is overtreding 4e graad (zwaarste overtredeing) en wordt bestraft met 450€ boete

http://www.polinfo.be/newsview.aspx?con ... 17&lang=nl

U kan natuurlijk altijd het bevel schriftelijk betwisten en uw uitleg voor de rechter gaan overdoen.

als ik u was zou ik de minnelijke schikking betalen
Laatst gewijzigd door Meeboo op 27 okt 2015 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 okt 2015 11:02

. Het bleek dat de agent er stond om gebaren uit te voeren. ?
Is dat een nieuwe job omschrijving?

xeniro
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 27 okt 2015 11:08

negeren van politiebevel is overtreding 4e graad (zwaarste overtredeing) en wordt bestraft met 450€ boete

http://www.polinfo.be/newsview.aspx?con ... 17&lang=nl
Er waren geen bevelen. Ik kwam aan op het zebrapad, helemaal alleen, en de agent zat zo'n 5-10 meter verwijdert van de zebrapad, in het midden van de weg, met zijn rug naar mij en bezig met de andere auto's die langs de andere kant van het kruispunt reden. De auto's op de zebrapad stonden stil. Buiten dat de auto's stil stonden had ik geen andere manier om te weten of ik mocht oversteken. Wel bedankt voor het artikel, heb het zelf niet kunnen vinden.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 27 okt 2015 11:10

Als u niet akkoord bent kunt u, zoals gezegd, altijd schriftelijk bezwaar indienen

xeniro
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 27 okt 2015 11:11

Is dat een nieuwe job omschrijving?
???

LeenW
Berichten: 12825

#11 , 27 okt 2015 11:15

negeren van politiebevel is overtreding 4e graad (zwaarste overtredeing) en wordt bestraft met 450€ boete

http://www.polinfo.be/newsview.aspx?con ... 17&lang=nl
Er waren geen bevelen. Ik kwam aan op het zebrapad, helemaal alleen, en de agent zat zo'n 5-10 meter verwijdert van de zebrapad, in het midden van de weg, met zijn rug naar mij en bezig met de andere auto's die langs de andere kant van het kruispunt reden. De auto's op de zebrapad stonden stil. Buiten dat de auto's stil stonden had ik geen andere manier om te weten of ik mocht oversteken. Wel bedankt voor het artikel, heb het zelf niet kunnen vinden.
Waarom steekt u dan over, als u niet wist of dat mocht? Zoals eerder gezegd, u mag pas oversteken als de agent u toestemming geeft.

Kijk hier ook eens, voor de toekomst dan. (grappige url-naam trouwens)

http://www.gratisrijbewijsonline.be/flikwet1.htm

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 27 okt 2015 11:39

met zijn rug naar mij en bezig (???) met de andere auto's die langs de andere kant van het kruispunt reden

Doorgaans heeft een politieagent maar één voorkant en één achterkant.
Daardoor kan een politieagent die "gebaren staat te maken" op een kruispunt niet naar
vier richtingen tegelijk kijken.

U zag hem wel "gebaren" maken. Als de arm der wet "gebaren" maakt dan is dat om het verkeer te regelen en niet om muggen en vliegen te verjagen of mussen te verschrikken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 27 okt 2015 12:39

Ik kwam aan op het zebrapad, helemaal alleen, en de agent zat zo'n 5-10 meter verwijdert van de zebrapad, in het midden van de weg, met zijn rug naar mij.
En daarbij zat hij nog eens neer terwijl hij die gebaren maakte. Had waarschijnlijk een stoel meegebracht om het hem "gemütlich" te maken.

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 27 okt 2015 13:13

Afschrift PV al gekregen.
Wat staat daar als vaststellingen?
En voor welke artikels wordt u nu vervolgd?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 27 okt 2015 13:43

Het bleek dat de agent er stond om gebaren uit te voeren.
Wélke gebaren was die agent aan het uitvoeren :?:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”