Dispuut, brommer + inbeslagname.

arniej
Topic Starter
Berichten: 3

Dispuut, brommer + inbeslagname.

#1 , 21 okt 2015 18:41

Beste, graag had ik hier wat meer info ingewonnen over het volgende:

Op maandag avond heeft mijn broer een brommer gekocht. Deze brommer is aan hem verkocht als zijnde klasse A terwijl dit klasse B is.
Tijdens de verkoop is dit ook duidelijk vermeld geweest door de verkoper dat het een klasse A zou zijn en dit staat ook op de verkoopovereenkomst.
Nu de morgen erop reed mijn broer met deze brommer naar school denkend dat hij wettelijk in orde was zonder rijbewijs. Door een verkeersovertreding 25m van zijn deur werd hij aan de kant gezet door een agent. Na onderzoek bleek dat de brommer een klasse B is.
De brommer werd hierdoor in beslag genomen en op de rollen gezet. Resultaat : 69km/h. 19km/h te snel.

Nu nam het parket de beslissing van de brommer in beslag te nemen. Deze word vrijgegeven onder de voorwaarde dat mijn broer zijn brommer rijbewijs haalt om met de categorie b te mogen rijden. Eens de brommer is vrijgegeven moet hij deze binnen de 7 dagen terug origineel laten zetten.
Nu vertelde ik de agent (ik was de meerderjarige die mijn broer vergezelde) dat ik het contract zou willen ontbinden aangezien er een foute overeenkomst is. Namelijk het zijnde dat de bromfiets verkocht is als klasse A inplaats van klasse B.
Het enige probleem is dat er niet veel gehoor is van de betrokken partij en ik ondertussen aan een 2de mogelijke oplossing dacht.

Is het mogelijk om deze brommer van mijn broer over te kopen ? Daardoor neemt hij afstand van de brommer en zou hij in principe zijn rijlessen niet moeten volgen. Dit wil ik doen omdat hij de financien niet heeft om rijlessen te nemen (+-300 euro).
Ikzelf wil de brommer dan gewoon voorlopig aan de kant houden om later te verkopen wanneer ik zelf tijd gevonden heb om deze in orde te stellen. Indien het mogelijk is kan ik dan vermelden dat ik zelf de brommer niet in gebruik neem? Eventueel met het excuus dat ik deze voor het circuit wil gebruiken. Geeft dit vrijstelling voor de technische controle die binnen de 7 dagen dient te gebeuren ? Indien deze laatste optie wettelijk mogelijk is geeft dit de mogelijkheid aan mijn broer om met het geld dat ik hem geef een klasse a te kopen. Hierdoor moet hij dan ook niet de kostelijke rijlessen nemen.

Alvast bedankt.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#2 , 22 okt 2015 10:21

Door een verkeersovertreding 25m van zijn deur werd hij aan de kant gezet door een agent.
Slecht begonnen :roll:
Na onderzoek bleek dat de brommer een klasse B is.
De brommer werd hierdoor in beslag genomen en op de rollen gezet. Resultaat : 69km/h. 19km/h te snel.
Dat is 25 km/h te snel, en dus eigenlijk ook geen Klasse B.
Welke snelheid staat vermeld op het gelijkvormigheidsattest?
Nu nam het parket de beslissing van de brommer in beslag te nemen. Deze word vrijgegeven onder de voorwaarde dat mijn broer zijn brommer rijbewijs haalt om met de categorie b te mogen rijden. Eens de brommer is vrijgegeven moet hij deze binnen de 7 dagen terug origineel laten zetten.
Ik zie hier niet als voorwaarde de ontbinding van het contract staan. Er is bijkomend uiteraard wel een verzekeringsprobleem, want uw broer was niet geldig verzekerd.
Nu vertelde ik de agent (ik was de meerderjarige die mijn broer vergezelde) dat ik het contract zou willen ontbinden aangezien er een foute overeenkomst is. Namelijk het zijnde dat de bromfiets verkocht is als klasse A inplaats van klasse B.
De verkoper kan een fout gemaakt hebben, maar dat heeft op zich geen betekenis tov politie en parket. Het blijft de verantwoordelijkheid van uw broer (en zijn voogden) om de wegcode te volgen qua toegestane snelheid, geldige verzekering en dergelijke.
Is het mogelijk om deze brommer van mijn broer over te kopen ? Daardoor neemt hij afstand van de brommer en zou hij in principe zijn rijlessen niet moeten volgen. Dit wil ik doen omdat hij de financien niet heeft om rijlessen te nemen (+-300 euro).
Ikzelf wil de brommer dan gewoon voorlopig aan de kant houden om later te verkopen wanneer ik zelf tijd gevonden heb om deze in orde te stellen. Indien het mogelijk is kan ik dan vermelden dat ik zelf de brommer niet in gebruik neem? Eventueel met het excuus dat ik deze voor het circuit wil gebruiken. Geeft dit vrijstelling voor de technische controle die binnen de 7 dagen dient te gebeuren ? Indien deze laatste optie wettelijk mogelijk is geeft dit de mogelijkheid aan mijn broer om met het geld dat ik hem geef een klasse a te kopen. Hierdoor moet hij dan ook niet de kostelijke rijlessen nemen.
De overtredingen zijn gebeurd, de gevolgen en voorwaarden zijn er. Denk je nu echt dat je daar met een trucje zomaar onderuit kan? Afstand doen van de bromfiets is tov het gerecht. En alle overtredingen -en boetes- gaan daarmee niet gewist worden.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 22 okt 2015 11:02

Bij de politie zijn ze ook niet van gisteren. De broer die het komt oplossen, gaan ze daar al vaker gehoord hebben.

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 22 okt 2015 11:10


Dat is 25 km/h te snel, en dus eigenlijk ook geen Klasse B.
Welke snelheid staat vermeld op het gelijkvormigheidsattest?
ik verdien ook wat wiskundige bijscholing blijkbaar :oops: 24 dus, maar dat maakt geen verschil.

arniej
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 22 okt 2015 11:14

Ik denk dat jullie het niet goed gelezen hebben. Ik zal het wat duidelijker maken.
Feit : Mijn broer zal veroordeeld worden ivb met de verzekering.
Feit : De verkeersovertreding was zo belachelijk dat ze deze zelfs hebben laten vallen. (hij stond achter een dranghek te wachten waar een markt in opbouw was)
Naar het bovenstaande kijkende kunt u dus concluderen dat ik enkel een manier probeer te zoeken die ervoor zorgt dat mijn broer zijn rijlessen van de brommer niet hoeft te doen. Zoals reeds vermeld , contract ontbinden of optie 2 waar ik aan dacht: zelf de brommer over kopen. Maar ik weet niet of dit mogelijk is. Optie 1 is wel degelijk mogelijk maar als de betrokken partij tegenwerkt kan dit gerechtelijk lang aanslepen.

Redrum
Berichten: 574

#6 , 22 okt 2015 11:44

Naar het bovenstaande kijkende kunt u dus concluderen dat ik enkel een manier probeer te zoeken die ervoor zorgt dat mijn broer zijn rijlessen van de brommer niet hoeft te doen. Zoals reeds vermeld , contract ontbinden of optie 2 waar ik aan dacht: zelf de brommer over kopen. Maar ik weet niet of dit mogelijk is. Optie 1 is wel degelijk mogelijk maar als de betrokken partij tegenwerkt kan dit gerechtelijk lang aanslepen.
Welke exacte communicatie heb je van het parket gekregen ivm met de vrijgave? Dat is wat telt.

De brommer is door de inbeslagname tijdelijk onttrokken aan de eigenaar, die mag hem dan ook niet verkopen.

arniej
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 22 okt 2015 11:46

Volgens de wijkagent kon ik het contract ontbinden, dit geeft de mogelijkheid aan de betrokken partij om de brommer met een remorque op te halen.
Hun zal voor de rest niets ten laste worden gelegd. Voor optie 2 zal ik misschien best contact opnemen met de wijkagent ?

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 22 okt 2015 13:00

uw broer is de geverbaliseerde en de eigenaar van de brommer.
Het is dan ook hij die zal moeten bewijzen dat hij zijn rijbewijs heeft gehaald alvorens hij de brommer kan ophalen.

ik meen dat een inbeslaggenomen goed niet kan verkocht worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 okt 2015 00:18

Deze brommer is aan hem verkocht als zijnde klasse A terwijl dit klasse B is.
Gaat het om een professionele verkoper ? Nieuwe bromfiets ?
Het is strafbaar om voertuigen te verkopen die niet voldoen aan hun PV goedkeuring - en daar staan pittige boetes op (tot 60.000 euro).

Met een opgefokte bromfiets wordt het echter lastig om aan te tonen dat er al voor de verkoop mee geklooid is ...

Als het effectief volgens PVG een klasse B is, terwijl uw verkoopovereenkomst A stelt, dan kan u de verkoop laten ontbinden.

Na onderzoek bleek dat de brommer een klasse B is.
Resultaat : 69km/h. 19km/h te snel.
Motorfiets dus ...

Zeg, en dat viel niet op dat die bijna 3 keer zo snel ging als toegelaten :?:

Het enige probleem is dat er niet veel gehoor is van de betrokken partij
Stel de betrokkene aangetekend in gebreke.

Is het mogelijk om deze brommer van mijn broer over te kopen ?
Die is in beslag genomen ...

Geeft dit vrijstelling voor de technische controle die binnen de 7 dagen dient te gebeuren ?
Neen, alle opvoer-onderdelen / aanpassingen moeten verwijderd worden indien aanwezig
Voertuig werd op de openbare weg gebruikt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”