positieve ademtest met voorlopig rijbewijs

pvanhees
Topic Starter
Berichten: 1

positieve ademtest met voorlopig rijbewijs

#1 , 20 okt 2015 10:42

Mijn stiefdochter heeft zich afgelopen weekend aan volgende overtredingen bezondigd :

Rijden met een voorlopig rijbewijs in het weekend na 22u met een passagier die niet haar vaste begeleider is en die nog geen 5 jaar een rijbewijs heeft
Poging tot vluchtmisdrijf bij het zien van de controlepost
Positieve ademtest van 0,32 promille

Ze is 22 jaar en heeft een blanco strafblad.
Ze hebben uiteraard haar voorlopig rijbewijs ingetrokken voor die nacht maar ze heeft het wel zondag direct terug mogen ophalen.
Nog geen pv meegekregen deze zullen ze dan waarschijnlijk achteraf opsturen.

Heeft er iemand enig idee wat er haar boven het hoofd hangt ?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 okt 2015 18:50

Poging tot vluchtmisdrijf bij het zien van de controlepost
Dat is geen vluchtmisdrijf ...
Rijden met een voorlopig rijbewijs in het weekend na 22u


http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /458-t4hs3

Artikel 30 (Wegverkeerswet)
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Dit kan zowel tegen haar, als tegen de "begeleidende passagier" aangevoerd worden.

Boetebedrag x 6 (de opdeciemen), geeft 300 tot 3000 euro boete, waarvan mogelijk een deel voorwaardelijk.
Dit is een correctionele straf, dus verplichte bijdrage 150 euro aan zgn "Slachtofferfonds"
Gerechtskosten

Voor deze inbreuk is géén verval van het recht tot sturen voorzien.

Uitkijken dat het Parket niet vervolgt voor Art 30 §1 (rijden zonder rijbewijs - wat hier niet het geval is).


met een passagier die niet haar vaste begeleider is en die nog geen 5 jaar een rijbewijs heeft
Zelfde artikel, voor de begeleidende passagier , die kan men dus op basis van 2 inbreuken vervolgen
(Om één of andere reden wordt - of werd - die persoon echter eerder zelden vervolgd. Zou kunnen dat gaat verandering in komt: onder de huidige regelgeving, mag enkel iemand die begeleider is, nog meerijden met een kandidaat-bestuurder met voorlopig rijbewijs. Er is dus geen discussie meer of men passagier dan wel begeleider is ...)

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Positieve ademtest van 0,32 promille
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5
Artikel 34

§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.

Onmiddellijke inning is 170 euro.

Geldboetes liggen doorgaans rond de minimumtarieven / tarief v/d minnelijke schikking indien de betrokkene voor het eerst voor de rechter staat.

Vanaf een uitgesproken 26 euro als boete, kan ook hier een verplichte bijdrage voor het "Slachtofferfonds" verschuldigd zijn.

Rechter kan de straf voor de diverse feiten in één keer uitspreken, maar kan ze ook los van elkaar beschouwen, én er apart voor veroordelen - in dat geval is de bijdrage meermaals te betalen ...

...heeft een blanco strafblad.
Daar gaat zonder veel twijfel verandering in komen ...


Ze hebben uiteraard haar voorlopig rijbewijs ingetrokken voor die nacht maar ze heeft het wel zondag direct terug mogen ophalen.
Dat is normaal gezien de alcohol-intoxicatie.
Iets minder gezien de combinatie van inbreuken ...

Nog geen pv meegekregen deze zullen ze dan waarschijnlijk achteraf opsturen.
Dat volgt ongetwijfeld nog, net als de dagvaarding voor de politierechtbank [een onbekende termijn] later .
Laatst gewijzigd door Inazuma op 20 okt 2015 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 20 okt 2015 19:02

Onder wat valt (poging tot) ontwijken van een controlepost dan? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit niet gestraft wordt?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 20 okt 2015 19:09

Dat laatste zal van de feitelijke elementen afhangen...
Kan nog bijkomen - vb rijden voorbij rode verkeerslichten - snelheid - beschadiging openbaar domein - (on)gewapende weerspannigheid - gevaarlijk rijgedrag - niet dragen gordel - weigeren tonen /bij zich hebben van identiteitskaart -rijbewijs - verzekering - schouwingsbewijs - enz enz
Ook uitspraken als ik ken minister X ... of u kan uw klak wel aan de haak hangen hebben ook hun invloed.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 okt 2015 19:17

Onder wat valt (poging tot) ontwijken van een controlepost dan? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit niet gestraft wordt?
Is nauwelijks te bewijzen , en ik vind niet direct een artikel terug dat het zelfs maar strafbaar stelt ...
Tegenwerken onderzoeksdaden veronderstelt een middel of uitrusting ...

Ik heb ooit de Rijkswacht (tijdje geleden dus ...) achter mijn garen gehad omdat ze dachten dat ik een controle wou ontlopen.

Als dat verkeerstechnisch mag, is bvb pertinent rechtsomkeer maken zelfs vlak voor een controle niet verboden hé ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”