verkeersboete voor gebruik gsm op een parking

StijnVanelderen
Topic Starter
Berichten: 1

verkeersboete voor gebruik gsm op een parking

#1 , 16 okt 2015 11:20

Ik krijg vandaag een verkeersboete omdat de politie mij op de parking van een sportcentrum heeft zien bellen terwijl ik rustig over de parking naar de weg toereed.
Ik heb niet gebeld op de openbare weg, en reed langzaam (zo'n 10km/u) en het tel gesprek was afgelopen voordat ik aan de weg kwam.
Ik dacht dat de verkeerswet niet geld voor prive parkings, en enkel voor de openbare weg.
Het verkeersartikel dat ze aanhalen stelt idd dat een bestuurder enkel een gsm mag gebruiken als de wagen stil staat en geparkeerd is.
Graag advies.
Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 16 okt 2015 11:30

Een sportcentrum is meestal geen privéparking, dus wel openbare weg. Uw snelheid daarbij is niet relevant.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2015 12:38

ook de parking van een supermarkt word beschouwd als openbare weg en geld de wegcode zoals op de openbare weg !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 okt 2015 16:17

Parkings , zelfs betaalparkings, zonder toegangscontrole zijn volgens de rechtspraak openbare weg.

De verkeerswetgeving zelf bepaalt nérgens wat de openbare weg precies is ...

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 18 okt 2015 10:09

“Art.2.1. " 'Rijbaan',is het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht"(1 december 1975 Wegcode).

‘Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg‘(Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492, Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980,I,828).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”