boete geen kinderzitje?

Pelepanjare
Topic Starter
Berichten: 1

boete geen kinderzitje?

#1 , 16 okt 2015 09:26

Beste,

Deze week werd ik tegengehouden voor een politiecontrole. Vooraan naast mij op de passagierszetel zat mijn zoon van 7 jaar zonder gepast kinderzitje, hij is ongeveer 128 cm groot. De agent zette mijn zoon tegen de achterkant van zijn combi en gebruikte de hoogte van de ruitenwisser om te bepalen hoe groot mijn zoon. Hieraan kwam geen enkel meetsysteem aan te pas. Hij zij me dat hij geen 135 cm was en dat ik bijgevolg een boete zou ontvangen.

Nu is mijn vraag, kan ik hiervoor een boete krijgen als de politieagent niet vastgesteld heeft hoe groot mijn zoon eigenlijk is? Moet er in zijn pv niet staan hoe groot hij eigenlijk precies is en moet dit met een of ander correct meetsysteem gemeten worden. (als ik een boete krijg om te snel te rijden, moet de politie vaststellen hoe snel ik gereden heb, lijkt me dan ook logisch dat hij moet vaststellen hoe groot hij precies is).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 16 okt 2015 09:35

Indien u protest aantekent zal een simpele meting van uw zoon aantonen dat hij geen 135cm groot is.

Het kan gerust zijn dat de agent in kwestie de hoogte van 135cm kent ten opzichte van zijn auto. En dat hij dit als referentiepunt genomen heeft.

Er is in tegenstelling tot snelheidsovertreding geen gradatie.
U bent ofwel WEL of wel NIET 135cm groot.

In dit geval dus niet, en vrees ik dat protest niet veel zal uithalen, integendeel.

Moest u kind nu wel 'juist' 135cm zijn of groter, dan zou u hierop kunnen reageren, maar dit is dus volgens wat u zelf verteld niet het geval.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 16 okt 2015 09:48

De wegcode is inderdaad formeel : http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /205-art35. Sneu voor je omdat dit enkele jaren geleden een overtrading van de derde graad geworden is (165€)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 okt 2015 17:08

Beste,

Deze week werd ik tegengehouden voor een politiecontrole. Vooraan naast mij op de passagierszetel zat mijn zoon van 7 jaar zonder gepast kinderzitje, hij is ongeveer 128 cm groot.
Dan is dat idd een overtreding ...
De agent zette mijn zoon tegen de achterkant van zijn combi en gebruikte de hoogte van de ruitenwisser om te bepalen hoe groot mijn zoon. Hieraan kwam geen enkel meetsysteem aan te pas.
Blijkbaar klopt het wel ...
Vrij waarschijnlijk hebben ze dit ooit wel eens nagemeten, en is het hun simpele referentie.

Nu is mijn vraag, kan ik hiervoor een boete krijgen als de politieagent niet vastgesteld heeft hoe groot mijn zoon eigenlijk is?
Het volstaat vast te stellen dat hij kleiner is dan 135cm en minder dan 18 jaar.
Hoeveel kleiner en hoeveel jonger, doet eigenlijk niet ter zake.

Dat is immers de norm in de wegcode:

Kinderen van minder dan 18 jaar en kleiner dan 135 cm moeten worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”