Boete met firmawagen

mommers
Topic Starter
Berichten: 7

Boete met firmawagen

#1 , 16 okt 2015 07:32

Beste,

Vorig jaar kreeg ik een boete binnen van de lokale politie omdat ik op 08-11-2014 een voorrang van rechts zou genegeerd hebben.

Ik heb dit aangevecht omdat dit onmogelijk was op de locatie waarop ze mij zouden opgeschreven hebben en mag dit volgende week even gaan uitleggen op de politierechtbank...

Wat me eigenlijk het meeste stoort is dat de boete gericht is aan mijn nummerplaat van de firmawagen én dat deze rechtstreeks op mijn naam en prive adres werd gestuurd, zonder tussenkomst van de werkgever..
Kan dit zomaar?
Mocht men zomaar mijn prive gegevens gebruiken hiervoor?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 okt 2015 10:39

Er is blijkbaar nieuwe wetgeving waarbij politie rechtstreeks de gebruiker van een firmawagen kan contacteren. Voorkomt veel tijdsverlies en papierwerk.

jef007
Berichten: 1684

#3 , 16 okt 2015 10:45

de politie zal wel eerst de houder van de nummerplaat gecontacteerd hebben

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 16 okt 2015 15:24

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
[B.S. 27.03.1968]
Titel V: Strafvordering, bevel tot betaling en burgerlijke rechtsvordering
Hoofdstuk IV : Personen die burgerrechtelijk aansprakelijk zijn voor de geldboete
Artikel 67


Zij die overeenkomstig artikel 1384 van het Burgerlijk Wetboek burgerrechtelijk aansprakelijk zijn voor schadevergoeding en kosten, zijn insgelijks aansprakelijk voor de geldboete. Met die personen wordt gelijkgesteld de voogd, wat betreft de misdrijven begaan door zijn ongehuwde, bij hem inwonende pupillen.

Hoofdstuk IVbis : Identificatie van de overtreder
Artikel 67bis

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.

Artikel 67ter
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, zijn de natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen ertoe gehouden de identiteit van de bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die het voertuig onder zich heeft.

De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van 15 dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen gevoegd bij het afschrift van het proces-verbaal werd verstuurd.

Indien de persoon die het voertuig onder zich heeft niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de bestuurder meedelen.

De natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen als titularis van de nummerplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.
Voor de strafbepaling : zie artikel 29ter.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 okt 2015 16:13

Vorig jaar kreeg ik een boete binnen van de lokale politie omdat ik op 08-11-2014 een voorrang van rechts zou genegeerd hebben.
Inkaderen, is vrij exclusief.
Amper 0,2% van de PVs ...
Ik heb dit aangevecht omdat dit onmogelijk was op de locatie waarop ze mij zouden opgeschreven hebben
Waarom is dat onmogelijk ?
Mocht men zomaar mijn prive gegevens gebruiken hiervoor?
Uw werkgever is wettelijk verplicht die informatie door te geven, zie antwoord Franciscus.
Uw informatie wordt niet zomaar gebruikt, ze wordt gebruikt in een strafonderzoek ...

mommers
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 27 okt 2015 15:34

Bedankt voor het sarcasme beste inazuma, zegt veel over u.

Intussen gaan verdedigen met foto's dat de boete onmogelijk was en volledig gelijk gekregen.

Bedankt voor de info!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 27 okt 2015 22:08

Intussen gaan verdedigen met foto's dat de boete onmogelijk was en volledig gelijk gekregen.
Dat maakt het nog exclusiever :lol:

Schrijven de flikken toch eens een boete uit voor voorrang van rechts, klopt het blijkbaar niet eens ...

Goed werk :!:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”