kortparkeren, einde en begin op dezelfde paal

nicodw
Topic Starter
Berichten: 4

kortparkeren, einde en begin op dezelfde paal

#1 , 16 okt 2015 06:34

Beste

ik volgende vraag. Een zone kortparkeren wordt aangeduid met het bord E9a. Nu ben ik op een plaats terechtgekomen waar op een paal aan de ene kant het begin van de zone wordt aangeduid (blauwe P) en aan de andere kant het einde van de zone (grijze P), op dezelfde paal dus. Twintig meter verder is het net het omgekeerde; dus je kijkt naar de grijze P en kijk je naar de andere kant van de paal dan zie je een blauwe P . geen kaart gezet, dus boete. Besix wil uiteraard niet luisteren.

Dit is toch op zijn minst verwarrend.

ik probeer het schematisch weer te geven

Blauwe P PaalGrijze P (met pijl naar beneden) ...............parkeerplaatsen ............. Grijze P (met pijl naar beneden) Paal Blauwe P



Ik interpreteer dit als volgt. Je komt dit plein op en je ziet het verkeersbord blauwe zone. Je moet dus je kaart zetten, maar als je twee meter verder gaat, voorbij de paal dus, zie je het bord einde van die zone. Kijk je dan verder naar die andere paal, dan zie je ook einde van de zone; Je zou toch op zijn minst kunnen stellen dat je hier geen kaart moet zetten

Wie kan helpen? (ps het lukte me niet om foto's op te laden)

mvg

N

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 16 okt 2015 07:20

Bord geldt in de rijrichting waarin het zichtbaar is, en pas zodra u het gepasseerd bent. Einde zone mag aan de achterkant van het beginzone bord worden gehangen. In uw rijrichting passeert u enkel een zonebord E9a, en geen einde zone. Uw interpretatie zal door niemand gevolgd worden, beter betalen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 okt 2015 17:17

Een zone kortparkeren wordt aangeduid met het bord E9a. Nu ben ik op een plaats terechtgekomen waar op een paal aan de ene kant het begin van de zone wordt aangeduid (blauwe P) en aan de andere kant het einde van de zone (grijze P), op dezelfde paal dus.
De borden die het einde van een zone aangeven, mogen links geplaatst worden, eventueel op dezelfde paal die (in de andere richting dan) het begin van die zone aangeeft.

Art 65.5.5. Het verkeersbord betreffende het einde van een zone wordt geplaatst aan elke uitgang; het mag aan de achterzijde van het verkeersbord betreffende het begin van een zone bevestigd worden.
Twintig meter verder is het net het omgekeerde; dus je kijkt naar de grijze P en kijk je naar de andere kant van de paal dan zie je een blauwe P . geen kaart gezet, dus boete.
Probleempje: zonale reglementeringen mogen slechts aangebracht worden voor meerdere wegen (zone 30 uitgezonderd)
Maar dat is een inbreuk van de wegbeheerder.
Besix wil uiteraard niet luisteren.
Neen ...
ik probeer het schematisch weer te geven
Waar is het ergens ?

Linkje streetview ?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 18 okt 2015 00:28

Twintig meter verder is het net het omgekeerde; dus je kijkt naar de grijze P en kijk je naar de andere kant van de paal dan zie je een blauwe P . geen kaart gezet, dus boete.
Probleempje: zonale reglementeringen mogen slechts aangebracht worden voor meerdere wegen (zone 30 uitgezonderd)
Maar dat is een inbreuk van de wegbeheerder.
Denk niet dat TS hiermee zijn gelijk zal halen, dus ik zie niet in waarom er naar verwezen dient te worden. Goed, fouten van de wegbeheerder zijn alomtegenwoordig en voor zij die er iets van kennen storend, maar daar dit niet relevant is voor TS, lijkt het mij niet nodig om telkens weer dit boven te halen.

nicodw
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 21 okt 2015 17:23

Hier is de google link. Ik stond dus voor de frituur.

https://www.google.be/maps/@50.9207531, ... 312!8i6656

Je ziet dus einde zone, met een pijl naar beneden. Pijl naar beneden wil zeggen "hier houdt het op", of niet?
Dat is toch heel verwarrend. Moet je nu eerst heel het plein rondlopen om te weten hoe het zit?

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 21 okt 2015 22:32

Pijlen hebben geen enkele betekenis bij zone-borden. In het ergste geval zou u kunnen stellen dat dit misleidend is, maar u moet ook weten dat een zone geldig is tot u de zone hebt verlaten. Denk niet dat deze fout door de wegbeheerder (een zinloos en betekenisloos OB plaatsen) voldoende is om u vrij te pleiten.

nicodw
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 22 okt 2015 08:58

Beste Turaki

hartelijk dank. Ik trek uw conclusie noch uw expertise niet in twijfel versta de onderstaande vraag dus niet als dusdanig, maar is er een reglement die zegt dat pijlen geen betekenis hebben bij zone borden.
Ik zou er naar willen verwijzen mbt de feedback die ik in deze zaak gekregen heb van Besix

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 22 okt 2015 11:23

Wegcode:
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.
De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g worden aangevuld met de hiernavolgende borden:
Afbeelding a) begin van de reglementering Afbeelding b) einde van de reglementering


Zoneborden zitten niet in de opsomming, en deze onderborden kunnen dus niet gebruikt worden.

nicodw
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 22 okt 2015 13:25

Nogmaals dank

dit is zeer detaillistisch info (welk bord wel een pijl kan krijgen en welk bord niet) waarvan ik zeker ben dat de meeste dit niet zullen weten (politie incluis)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 22 okt 2015 23:56

Ik stond dus voor de frituur.
Wat bedoel je met "voor" :?:

Tussen het kruispunt met Polbroek" en de frituur ?
Letterlijk voor de deur van de frituur ?

Je ziet dus einde zone, met een pijl naar beneden. Pijl naar beneden wil zeggen "hier houdt het op", of niet?
Dat zegt het bord "einde zone".


Vanuit de andere richting, is het begin van de zone niet reglementair aangegeven ... links ipv rechts geplaatst
klopt dat nog :?:

https://goo.gl/maps/FgeiqJrsPKp

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /248-art65
65.5.4. Het verkeersbord betreffende het begin van een zone waar een bijzonder verbod of een bijzondere regel inzake parkeren van toepassing is, wordt rechts geplaatst aan elke toegang tot deze zone.

Het mag links herhaald worden.


Herhaald worden, betekent uiteraard dat het ook rechts moet staan ...

Ik wil u er wel voor waarschuwen dat u voor de Vrederechter komt, en verkeerswetgeving is niet bepaald die hun da-da - en dan druk ik me voor mijn doen wel zéér vriendelijk uit ...
Beroep is via Cassatie.
Kost een fortuintje.



Fraaie toestand wel daar ...
- De zoneborden zijn niet reglementair (mag enkel voor meerdere wegen, dit is slechts déél van één weg - reglement wegbeheerder)
- De pijlen zijn niet reglementair (wegcode) maar dat verandert niets aan de zone-borden
- De blauwe onderborden zijn niet reglementair (en dat is dus wegcode)
- De vermelding ivm de marktkramers op die onderborden is niet reglementair (wegcode)

En de flaters staan helemaal rond dit plein ...
Puur weg-wanbeheer

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”