beginnend bestuurder

jeg
Topic Starter
Berichten: 4

beginnend bestuurder

#1 , 14 okt 2015 08:46

Beste

dinsdagavond omstreeks 20u reed ik van mijn lessen op de universiteit naar huis. Zoals iedereen graag snel naar huis wil na een lange dag les, veronderstel ik, had ik dat gevoel ook en reed ik op een zeer gezwinde manier naar huis. Toen ik via een kleine zijweg op de hoofdbaan in ons dorp uitkwam zag ik dat er een wagen aankwam waar ik nog rap voor wou gaan. Ik kwam dus redelijk snel en met piepende banden (eventjes maar want tractiecontrole stond aan) de hoofdbaan op voor die ene wagen. Door de afwezigheid van straatverlichting op die plaats heb ik niet gezien dat dit een politiewagen was die me natuurlijk meteen aan de kant heeft gezet. Ik reed voor alle duidelijkheid niet te snel en heb niemand in gevaar gebracht, het is ook niet zo dat ik vlak voor de politiewagen uitkwam of zo. Stevige preek gekregen van de agenten die alle papieren van de wagen vroegen net zoals ID en rijbewijs. De agenten hebben van alles genoteerd in een klein boekje. Ik ben nog een beginnend bestuurder (rijbewijs sinds maart 2015) en de auto staat op naam van mijn moeder. Ik heb gewoon gedaan wat de agenten vroegen en heb mijn fout bekend. Ik was zodanig onder de indruk aangezien dit de eerste keer is dat ik in contact kom met de politie dat ik niets gevraagd heb. Ik vraag me dus af wat er nu gaat gebeuren. Op het einde zei één van de agenten wel dat dit een kans was die ik van hen kreeg maar dat dit niet nog eens mocht voorvallen (wat ook zeker niet meer zal gebeuren).
MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 14 okt 2015 09:04

Er zal niets gebeuren, dit was een waarschuwing. De volgende keer zal dit wel gevolgen hebben.
U hebt geluk gehad.

jeg
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 14 okt 2015 09:08

Bedankt voor de snelle reactie. Neemt al een hele hoop stress weg.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 14 okt 2015 09:17

Bedankt voor de snelle reactie. Neemt al een hele hoop stress weg.
Verstandig rijden is de boodschap, dom gedrag in het verkeer kan levens verwoesten.

jeg
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 14 okt 2015 09:20

Bedankt voor de snelle reactie. Neemt al een hele hoop stress weg.
Verstandig rijden is de boodschap, dom gedrag in het verkeer kan levens verwoesten.
Zeker weten! Heb mijn lesje nu wel geleerd.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 okt 2015 14:57

Door de afwezigheid van straatverlichting op die plaats heb ik niet gezien dat dit een politiewagen was die me natuurlijk meteen aan de kant heeft gezet.
Als dit gegeven relevant is voor uw rijgedrag, dan heeft u daar een probleem.
Ik reed voor alle duidelijkheid niet te snel en heb niemand in gevaar gebracht, het is ook niet zo dat ik vlak voor de politiewagen uitkwam of zo.
Blijkbaar waren de agenten een andere mening toegedaan. Voor alle duidelijkheid, als de voorranghebbende wagen zelfs maar dient te vertragen door uw manoeuvre, hebt u niet aan uw voorrangsplicht voldaan.

jeg
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 14 okt 2015 17:38

Door de afwezigheid van straatverlichting op die plaats heb ik niet gezien dat dit een politiewagen was die me natuurlijk meteen aan de kant heeft gezet.
Als dit gegeven relevant is voor uw rijgedrag, dan heeft u daar een probleem.
Ik reed voor alle duidelijkheid niet te snel en heb niemand in gevaar gebracht, het is ook niet zo dat ik vlak voor de politiewagen uitkwam of zo.
Blijkbaar waren de agenten een andere mening toegedaan. Voor alle duidelijkheid, als de voorranghebbende wagen zelfs maar dient te vertragen door uw manoeuvre, hebt u niet aan uw voorrangsplicht voldaan.
Ik geef toe dat ik mij niet altijd aan de regels hield toen ik net mijn rijbewijs had en daar ben ik zeker niet trots op! Maar ik ben intussen al een heel stuk rustiger geworden. Deze ervaring zal daar zeker nog een aan bijdragen. Da aan-/afwezigheid van agenten in mijn buurt is zeker geen relevant gegeven voor mijn rijstijl. Iedereen zal al wel eens te hard gereden hebben maar zal dat niet gedaan hebben als hij toen zag dat er een politiewagen achter hem reed. Hiermee wil ik mijn fout zeker niet goedpraten!

Ik denk dat het de agenten er meer om te doen was hoe ik de straat uitreed aangezien ze niets vermeld hebben van een voorrangsregel en ik zeker niet nipt voor hem uitkwam anders zou ik dit niet hebben gedaan.

grten

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 14 okt 2015 18:19

Er zal niets gebeuren, dit was een waarschuwing. De volgende keer zal dit wel gevolgen hebben.
U hebt geluk gehad.
U was één van de agenten ?

Het valt steeds vaker voor dat agenten doen alsof er geen gevolgen aan vast zullen hangen.
De verkeerszondaar is dan blij ipv lastig ...

PV valt dan wat later binnen.
En de zondaar is iets minder blij.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 14 okt 2015 18:28

Stevige preek gekregen van de agenten
En waarover ging die preek dan ?

Want volgens uw uitleg, was er blijkbaar niets mis ...

Het zou me ietwat verbazen dat een politiepatrouille de moeite doet om u tegen te houden , wat al eerder uitzonderlijk is in België ; om volledige papierwinkel te checken; om u dan een preek te geven terwijl er geen overtredingen begaan zouden zijn; en om daar dan verder ... niks mee te doen.

mjers
Berichten: 1788

#10 , 14 okt 2015 21:34

Er zal niets gebeuren, dit was een waarschuwing. De volgende keer zal dit wel gevolgen hebben.
U hebt geluk gehad.
U was één van de agenten ?

Het valt steeds vaker voor dat agenten doen alsof er geen gevolgen aan vast zullen hangen.
De verkeerszondaar is dan blij ipv lastig ...

PV valt dan wat later binnen.
En de zondaar is iets minder blij.
Domme opmerking! Hou die in het vervolg voor jezelf.

Agenten beschuldigen van een bedrieglijk karakter, en dit op een juridisch forum... Dit is laster... Foei!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 15 okt 2015 07:32

Agenten beschuldigen van een bedrieglijk karakter, en dit op een juridisch forum... Dit is laster... Foei!
Het is anders gewoon de realiteit die ik steeds vaker hoor of lees ... en niet enkel hier.

Overtreder wordt ter plaatse gesust ... PV valt wat later binnen.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 15 okt 2015 07:38

Agenten beschuldigen van een bedrieglijk karakter, en dit op een juridisch forum... Dit is laster... Foei!
Het is anders gewoon de realiteit die ik steeds vaker hoor of lees ... en niet enkel hier.

Overtreder wordt ter plaatse gesust ... PV valt wat later binnen.
Meestal wil de overtreder horen wat hij wil horen, en zegt hij de eigen versie van de feiten.

In mijn vriendenkring zitten er heel wat agenten, ik weiger te geloven dat hetgeen u hier neerpent de realiteit is. Er zitten natuurlijk altijd rotte appels tussen. Maar dat heb je in ieder beroep.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 okt 2015 10:11

Toen ik via een kleine zijweg op de hoofdbaan in ons dorp uitkwam zag ik dat er een wagen aankwam waar ik nog rap voor wou gaan.
Je wil niet weten hoeveel (soms dodelijke) ongelukken er gebeuren door deze gedachtengang. Zeker als beginnende bestuurder zou je je wel eens lelijk kunnen mispakken aan de snelheid waarme een wagen afkomt die in jouw ogen "nog redelijk veraf" is. Moest je echt op een veilige manier de baan opgereden zijn, zou een politiewagen je echt niet aan de kant gezet hebben. Zoals hierboven gezegd: mogelijk blijft het bij een waarschuwing, mogelijk krijg je hier nog een PV van (tenzij de politie echt gezegd heeft: "We gaan het bij een waarschuwing laten, zorg dat het niet meer gebeurd." Als ze niet expliciet gezegd hebben dat het om een waarschuwing ging, kan het PV nog steeds volgen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 15 okt 2015 17:27

In mijn vriendenkring zitten er heel wat agenten, ik weiger te geloven dat hetgeen u hier neerpent de realiteit is. Er zitten natuurlijk altijd rotte appels tussen. Maar dat heb je in ieder beroep.
Begin eens met het verzamelen van krantenartikels over rotte appels binnen de politie.
Je zal versteld staan hoe snel je mandje aandikt ...


Van mijn 3 laatste verkeersPVs waren er 2 onterecht.
1x vrijspraak
1x seponering

1x onkunde van de verbalisante
(overigens een voortdurend, niet-gecorrigeerd probleem bij betrokkene die zelfs de gevolgen van haar eigen bevelen niet begrijpt)

1x verbaliseren wat men in minder dan 2 seconden stomweg niet eens kàn zien vanuit de positie van de verbalisant - pertinent schrijven òm te schrijven , goed wetend dat de doorsnee geverbaliseerde er moeilijk onderuit kan

Waarom zou ik een uitzondering zijn :?:


#3 was een gemist mini-snelheidszonebord in een cluster met 4 andere verkeersborden aan een kruispunt
https://goo.gl/maps/HaUsnc98yQ22

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 okt 2015 10:59

Van mijn laatste PV's sinds de 15 jaar dat ik rij, waren er... Tien, ik heb nog geen enkel PV gekregen... :twisted:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”