Oranje knipperlicht stopte met knipperen en werd rood...

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

Oranje knipperlicht stopte met knipperen en werd rood...

#1 , 08 okt 2015 18:29

Ik ben onlangs doorgereden aan een rood licht. Dat werd voornamelijk veroorzaakt door het feit dat het licht in kwestie al een hele tijd oranje knipperde en plots toch vast oranje en vervolgens rood werd. Ik had dit te laat gezien en heb nog getwijfeld maar ben toch doorgereden.

Vandaag heb ik het verdict gekregen:
Max. toegelaten: 50 km/u
Gemeten: 36 km/u
Gecorrigeerd: 30 km/u
Na rood licht: 1,8 sec

Extra toelichting: "De verkeerslichten stonden reeds 1,8 sec op rood. De oranje fase duurt 6 sec (zeker van? en geldt dat ook bij een oranje knipperend licht? - tegen dat je door hebt dat het vast oranje is geworden, zijn er toch een paar seconden af). Betrokkene reed aan een snelheid van 36 km/u.

Ik vroeg me af wat ik kan doen in deze situatie. Ik heb een minnelijke schikking ontvangen (165 EUR) en geef mijn fout wel toe maar het is zo knullig, aangezien het eigenlijk wel deels veroorzaakt is door die stomme knipperlichten. Waarom laten ze die niet op "normale" wijze werken? Ik heb toch liever het klassieke groen-oranje-rood.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 08 okt 2015 18:53

In Antwerpen heb je dat ook, als je van de Keyzerlei naar de Rooseveltplaats rijdt. Ik vermoed dat het de bestuurders tot extra voorzichtigheid moet aanmanen, want het is daar een heel ingewikkeld en gevaarlijk kruispunt. Maar geen idee hoe het in uw situatie zit.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#3 , 08 okt 2015 19:03

Vast rood is vast rood. Wat u liever heeft is geen factor in de verkeerswetgeving. Dus betalen....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2015 19:05

Mag voor mij ook afgeschaft worden. Mijn inziens wordt het op veel plaatsen nutteloos toegepast.

voorbeeldje:
https://www.google.be/maps/@51.1816932, ... 6656?hl=nl
Als je daar uit de zijstraat komt weet je nooit waar je aan toe bent.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”