Fiets voor huis stallen

deFietser
Topic Starter
Berichten: 3

Fiets voor huis stallen

#1 , 08 okt 2015 12:34

Situatie:
Voor onze 2 kinderen naar school te brengen gebruiken we een bakfiets. Deze zetten voor de gevel van ons huis.
Tegenover ons huis is er een ingang (een grote poort) van een middelbare school. Meerdere keren in de maand komen er verschillende vrachtwagens leveren (drankhandel, levering van eten enz...) De vrachtwagens rijden achterwaarts door de poort en hebben hiervoor niet veel plaats. Het gebeurt dus meermaals dat onze bakfiets verzet is door een chauffeur zodat die makkelijker kan binnenrijden.
Meestal zetten ze de fiets dan voor het huis van mijn buren en uiteraard wordt die ook niet terug op zijn plaats gezet.
Doordat de bakfiets vrij zwaar is, op slot staat (slot aan de fiets zelf) en op een fietspoot, is de kans op beschadiging uiteraard zeer groot.

Mijn vraag:
Wat zegt de wet juist over het correct stallen van een (bak)fiets?
Welke fout begaat de vrachtwagenchauffeur door het verplaatsten (in feite zelfs beschadigen) van mijn bakfiets?
Hinder ik de chauffeur in zijn werk indien ik mijn fiets met een extra slot zou bevestigen aan mijn gevel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 08 okt 2015 12:39

Zeer duidelijk, je mag geen doorgang versperren.
Als iemand doorgangsrecht of erfpacht heeft in een gangetje, moet hij daar perfect doorkunnen. Kan het niet dan moet je uw fiets elders plaatsen.
Op het voetpad moet je ook zorgen dat voetgangers perfect kunnen passeren.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 08 okt 2015 13:30

Van wie is de grond waarop je bakfiets staat?
Is dit uw oprit/grond/voortuin?
Of is dit een openbare weg?

Indien openbaar ==> zie antwoord van giserke...
Indien privé mag er niet aan uw fiets geraakt worden alsook mag de chauffeur niet op uw grond rijden...

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2015 15:13

Indien privé mag er niet aan uw fiets geraakt worden alsook mag de chauffeur niet op uw grond rijden...
Niet noodzakelijk correct. Grasduin eens even door de vele topics op dit forum over het gebruik van privéparkings door derden en u zal zien dat het niet zo simpel is.

Joeri_J
Berichten: 650

#5 , 08 okt 2015 15:29

Code: Selecteer alles

| | | | ----- | A X| ----- | | | | |
Ik denk dat TS bovenstaande situatie bedoeld.
waar A de oprit is rechtover haar woning waar leveringgebeuren
en X de plaats is waar ze de fiets plaatst.

De wagens zullen de draaicirkel niet kunnen maken om op A te geraken, en daarvoor de fiets X verplaatsen.

De doorgang in de straat is volgens wat ik opmaak uit de tekst van TS niet geblokkeerd...


@TS: klopt dit? of is het anders?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 okt 2015 23:18

Staat uw bakfiets op het trottoir, en hoe breed zijn beide ?

deFietser
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 19 dec 2015 15:20

Het betreft geen privé oprit of voortuin. de bakfiets staat op het voetpad voor mijn huis. er is echter genoeg plaats voor voetgangers om te passeren.
Misschien nog belangrijk om te weten is dat het voetpad en straat op gelijke hoogte zijn. er is dus geen verhoogde berm van het voetpad.
Joeri_J zijn situatie is inderdaad correct, al is het iets meer zo:
| |
| |
----- |
A |
----- |
| X|
| |

Sorry voor de late reply en al bedankt voor de reacties.

deFietser
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 19 dec 2015 15:27

Code: Selecteer alles

| | | | ----- | A | ----- | | x| | |

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 dec 2015 21:36

Het betreft geen privé oprit of voortuin. de bakfiets staat op het voetpad voor mijn huis. er is echter genoeg plaats voor voetgangers om te passeren.
Wat is volgens u "genoeg plaats" :?:


Een trottoir is niet verplicht verhoogd.

2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 23 dec 2015 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 23 dec 2015 21:52

Woonerf?
Gelijk met de straat????
De straat loopt van privaat domein - openbaar domein tot terug privaat domein.
Straat is het geheel van trottoir fietspad groenstrook verhoogde berm parkeerstrook rijstroken rijbaan.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 27 dec 2015 09:39

Eventueel Google Maps?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”