Snelheid met een fietsendrager

Destke
Topic Starter
Berichten: 10

Snelheid met een fietsendrager

#1 , 02 okt 2015 09:16

Hallo

Ik vernam laatst dat je met een fietsendrager slechts 90km/u mag rijden op snelwegen. In de wegcode lees ik echter dat dit geldt voor aanhangwagens. Vallen fietsendragers ook onder deze categorie?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 02 okt 2015 11:13

Wegcode:
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
Dus tenzij je wagen+aanhangwagen een MTM van meer dan 3,5 ton heeft, mag je 120km/u. Ook met een fietsendrager.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2015 11:21

Toch even toevoegen dat 120kph niet in strijd is met de wegcode op plaatsen aangehaald in bovenstaand artikel, maar dat fabrikanten van fietsendragers zelf een maximum snelheid opleggen voor het gebruik van de fietsendrager. Tot kan tot problemen leiden met de verzekering bij een ongeval dat gerelateerd is aan het gebruik van de fietsendrager.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 02 okt 2015 15:41

Louter ter info: in Nederland is de snelheid met (eender welke) aanhangwagen beperkt tot 90km/u, maar dit geldt niet voor fietsdragers: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-snelweg

Een snelheidsbeperking opgelegd door fabrikanten van fietsendragers vond ik nog niet terug
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Destke
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 02 okt 2015 18:59

Dankjewel voor de bevestiging :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”