plaatselijk verkeer aan parking

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

plaatselijk verkeer aan parking

#1 , 01 okt 2015 15:49

Beste

Zie volgende link naar Google Streetview:

https://www.google.be/maps/place/3501+W ... 21b8?hl=en

U kan zien dat u de smetstraat niet mag inrijden behalve als u plaatselijk verkeer bent. Aan het andere uiteinde van de straat staat een zelfde bord...
Zoals u ziet is achter dit bord een parking die vooral bestemd is voor de bezoekers van de kerk.

Als ik ga lezen naar de beschrijving van plaatselijk verkeer dan lees ik het volgende:
2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.
Aangezien volgens mij een bezoeker van kerk of eender welke winkel volgens mij niet onder beschrijving van plaatselijk verkeer valt, vraag ik mij af of enkel bewoners van deze straat gebruik mogen maken van dit pleintje en zijn parkings?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 okt 2015 15:59

"Bewoners" dient hier ruim genomen te worden, anders mag een leverancier van een winkel ook niet dergelijk bord passeren. Zelfs de uitbater (of personeel) zouden dan hier niet mogen komen. En onder de ruime interpretatie mogen klanten van winkels en bezoekers van kerken wel degelijk dit bord passeren, en in dit geval dus wel gebruik maken van de parking. Uiteraard mogen bezoekers van omwonenden (of winkels) uit andere straten (in dit geval bv de luikersteenweg) geen gebruik maken van de parking, daar zij geen plaatselijk verkeer zijn. Maar daar de ingang van de kerk in de smetstraat ligt, zie ik niet in waarom bezoekers van de kerk daar niet zouden mogen parkeren.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 01 okt 2015 16:06

Bedankt turaki. Dus als ik het goed begrijp is niet de bestemming van het voertuig de indicatie of ik dit bord mag passeren, maar wel de bestemming van de persoon in het voertuig? als ik dus mijn auto hier wil parkeren om een winkel in een andere straat te bezoeken of te gebruiken als carpoolparking, dan mag dit niet. Maar als de persoon in de auto een handelszaak in de smetstraat wil bezoeken, dan mag dit wel?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 01 okt 2015 16:08

Klopt. Wet spreekt dan ook van "voertuigen van", wat wijst op de bestuurder of passagier (ook een taxi mag hier inrijden om iemand af te zetten).

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2015 10:18

Gewoon uw bezoek even combineren met een bezoek aan het graf van tante Nonneke. Misschien slaat u 2 vliegen in 1 klap en is uw zieltje ook ineens gered. :mrgreen:

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 okt 2015 22:28

Typische idiote situatie met plaatselijk verkeer.

Als u daar niemand komt bezoeken, en een kerk of kerkhof zijn net bewoond, mag u daar niet inrijden, noch parkeren.
Idem met scholen, evenmin bewoond.

Rechtspraak past het iets ruimer toe, maar eigenlijk is dat foutief.
De bepaling "plaatselijk verkeer" is recent aangepast, maar geen bal verbeterd ...

U kan echter altijd zeggen dat u uw zonden kwam afleveren ... :-)

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 02 okt 2015 22:42

Rechtspraak past het iets ruimer toe, maar eigenlijk is dat foutief.
Ik meen dat de rechtspraak hier wel naar de intentie van de wet handelt, en niet naar de letter. Ik zou zelfs durven te beweren dat, mocht dit ooit tot bij cassatie komen, zij de geldende rechtspraak gaan volgen, en de ruimere interpretatie zullen bevestigen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”