Wanneer verjaring vluchtmisdrijf

EmmaD
Topic Starter
Berichten: 10

Wanneer verjaring vluchtmisdrijf

#1 , 29 sep 2015 16:06

Situatieschets:
Mijn vriend hangt een veroordeling voor vluchtmisdrijf boven het hoofd.
- Augustus 2012: onbewust een botsing tussen 2 wagen met enkel blikschade, er werd door de tegenpartij geen schadedossier ingediend, deze kon bijgevolg dus ook niet vergoed worden door de verzekering, anders was dit allang gebeurd
-Oktober 2012: vriend was niet bewust van het ongeval en werd ruim 2 maanden later pas opgeroepen op het politiekantoor voor verhoor en opstelling P.V.
- November 2012: de (beperkte) schade aan beide wagens werd vergeleken met een expert en kwam volgens de expert overeen = bewezen vluchtmisdrijf. Dit zal wellicht de laatst gestelde handeling zijn en het dossier werd zo overgemaakt.

Nu, bijna 3 jaar later, heeft mijn vriend nog steeds geen dagvaarding ontvangen.
Hoe werkt dit nu met de verjaring?
Zal de politierechtbank voor eind november nog snel een handeling verrichten zodat de verjaringstermijn van 3 jaar opnieuw begint te lopen? Of werkt het anders, is er kans dat dit zal verjaren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 29 sep 2015 23:48

Hoe geen dossier ingediend ?
Wat is een PV dan wel?
Werden op de plaats van de feiten gegevens uitgewisseld?


Verjaring strafvordering kan in die termijn geschorst worden en loopt daarna terug verder.
Of gestuit dan begint een nieuwe termijn te lopen.
Hier staat een uitgebreide uitleg.

http://www.danckaerts.be/strafrecht/ver ... termijnen/

EmmaD
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 30 sep 2015 09:32

Wel een dossier bij de politie, maar de tegenpartij heeft geen schade aangegeven bij de verzekering. Getuigen hebben de politie gebeld en zo is er een pv opgesteld. Mijn vriend had van de kleine botsing niets gemerkt, maar dat zegt iedereen natuurlijk.

Ja, ik weet dat de termijn tegenwoordig bijna automatisch gestuit wordt. Is het echt altijd zo? En op welke manier? Kan er zonder dagvaarding opgevraagd worden wat de stand van het dossier is?
Een seponerend zal er zeker niet gebeurd zijn, maar als het zou zijn, word je hiervan dan op de hoogte gesteld?

Mijn vriend aanvaardt de straf ook gewoon, al heeft hij de overtreding niet expres begaan, iedereen zegt dat en een rechter kan dat niet zomaar geloven.
Maar hij had verwacht binnen het jaar na de feiten gedagvaard en veroordeeld te worden, maar nu zijn er al 3 jaar gepasseerd... En nog eens 3 jaar wachten op de straf, is wel vervelend. Binnen 8 jaar zit hij dan nog met dat strafblad...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 02 okt 2015 21:36

Ja, ik weet dat de termijn tegenwoordig bijna automatisch gestuit wordt. Is het echt altijd zo?
Zeer vaak.
Belgisch gerecht werkt echt op de stuiting omdat ze de dossiers maar niet rond krijgen binnen een redelijke termijn (de eigenlijke verjaringstermijn) .
En op welke manier? Kan er zonder dagvaarding opgevraagd worden wat de stand van het dossier is?
Ik zou geen slapende honden gaan wakker maken.
Komt het, dan komt het en kan je het toch niet tegenhouden.
Versnellen kan je het proces evenmin - het parket bepaalt de opportuniteit en tijdstip van vervolging.

Komt er niets meer, is dat des te beter voor jullie.

Is de schade intussen via de verzekering afgehandeld ?
Een seponerend zal er zeker niet gebeurd zijn, maar als het zou zijn, word je hiervan dan op de hoogte gesteld?
Niet als "beklaagde".
De andere partij / slachtoffer kan wel een melding van seponering krijgen - of dat altijd gebeurt weet ik ook niet.
maar nu zijn er al 3 jaar gepasseerd... En nog eens 3 jaar wachten op de straf, is wel vervelend. Binnen 8 jaar zit hij dan nog met dat strafblad...
Welkom in België ...

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 03 okt 2015 15:47

Neen hij kan nog bij verstek gaan en dan verzet aantekenen en nogmaals bij de beroepsprocedure.
Pas als er in beroep een veroordeling is (en men niet naar cassatie gaat) en vonnis/arrest in kracht en gezag van gewijzde is gegaan dan pas komt het op uw strafblad.

U hebt uiteraard de mogelijk een rechtspraak te hebben type land dictators of een van een westers land.
Al moet ik Inazuma wel gelijk geven... de achterstand is ( o.a. dank zij allerlei procedures) onvoorstelbaar opgelopen.

Als voorbeeld een correctionele zaak waar een van de advocaten van de gedaagde uitstel vraagt gezien de tijd was een uur of elf te kort was om zijn pleidooi te houden... dus zaak voor de 6de maal uitgesteld ... nieuwe datum donderdag in oktober na gerechtelijk verlof ( waren mei).
Desbetreffende advocaat was ook volksvertegenwoordiger ... u kan het al raden.
Die donderdag werd door een loco- advocaat aan de voorzitter gezegd ... dat meester X niet kon aanwezig zijn ... dus weer uitstel...
Na wat vergelijk van agenda's terug zitting in december.
Na drie jaar was er eindelijk een uitspraak.
In eerste aanleg ... en dan maar hopen dat betrokkene niet in beroep ging gaan ( was ontoerekeningsvatbaar verklaard). Werd terug geïnterneerd.
Was trouwens de dag voor de feiten net vrijgekomen uit de gevangenis (internering).

EmmaD
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 15 okt 2015 10:27

Is de schade intussen via de verzekering afgehandeld ?
Nee, niet omdat er discussie is of de verzekering niet wilt betalen, zij achten de schuld als bewezen, maar de tegenpartij/benadeelde heeft nooit een claim ingediend om de schade vergoed te zien. Misschien was er door de lichte botsing geen echte schade aan de wagen? Geen idee, maar als de tegenpartij wel schade had aangegeven, was alles zeker al een maand later vergoed geweest. Het dossier is bij de verzekering verder wel gesloten.

Komt het, dan komt het en kan je het toch niet tegenhouden.
Nee, dat is zo. We vinden het ook niet vervelend dat het komt, eerder dat het zo laat komt... Het blijft uiteraard vluchtmisdrijf, maar toch van de lichtste aard mogelijk (hele kleine botsing met weinig tot geen blikschade) en dan is het gewoon lastig om dat zwaard zolang boven het hoofd te hebben hangen en dan nog eens zoveel jaren later dat strafblad mee te slepen. In dit geval hadden we idealiter graag een minnelijke schikking met geldboete (mocht zeker hetzelfde bedrag zijn als voor een rechter) ontvangen zodat het gerecht hiervoor niet nodeloos belast werd en wij verder geen jaren nasleep meer hadden. Maar ik begrijp ook dat ze dergelijke overtreding altijd heel serieus opnemen.

Ja, België... Pff!

@Franciscus: mijn vriend zal gewoon gaan zonder verstek en de straf aanvaarden zonder beroep. Dat zal het proces niet vertragen.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 15 okt 2015 12:06

Eerst gewoon gaan dan ...

En pas als je de straf en de gevolgen kan inschatten kan je oordelen over een eventueel beroep ... ik kan mij bvb inbeelden dat je als net afgestudeerde wel enig belang kan hebben als deze zaak nog eens een tweetal jaar later pas zou verschijnen op uw strafblad ...

k.b.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 okt 2015 17:07

Ik heb nog nooit gehoord dat vluchtmisdrijf met een minnelijke schikking afgehandeld werd.
Iemand :?:
Normaal gevolg is politierechtbank ... of niets.

Je kan er niet van uitgaan dat de laatste handeling in november 2012 was die een stuiting - verschuiving van de verjaringstermijn - met opnieuw 3 jaar opleverde.
Er zijn veel meer eerder administratieve "onderzoeksdaden" die ook dat effect hebben .
Eigenlijk ken je pas de echte verjaringstermijn als je ooit het dossier kan inkijken ...


Wat betreft het heel serieus nemen ...
Als het voor de rechtbank komt wordt het serieus genomen, maar het moet daar eerst geraken.
Ik heb wel de indruk dat men tegenwoordig meer moeite doet om de zwaarste ongevallen met vluchtmisdrijf sneller op te lossen, maar in 2009-2010 werd maar na zo'n 20% van de ongevallen met gewonden of doden en vluchtmisdrijf een veroordeling uitgesproken ...

EmmaD
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 15 okt 2015 17:21

Ja, het dossier inkijken willen we wel graag. Maar ik weet niet of dit al kan zonder dat we al een dagvaarding ontvangen hebben (en dan is het eigenlijk al niet meer nodig, want dan weten we wanneer het voorkomt). De verzekering komt ook pas tussen voor een advocaat nadat we aan dagvaarding hebben, dus daar kunnen we ook nog niet terecht.

Nov 2012 is de laatste handeling waarvan wij weet hebben. Maar inderdaad, ik heb gelezen dat er heel vaak vlak voor het verjaren gewoon een administratieve handeling wordt verricht zoals vb. navragen of de beklaagde nog op hetzelfde adres woon, waardoor de termijn verlengd wordt.
We willen ook geen slapende honden wakker maken dor informatie op te vragen waardoor men net handeling gaat verrichten, maar ik denk wel dat dat sowieso al automatisch gebeurd is.

Ik acht de kans zelf niet bijzonder groot dat er geen gevolg aan gegeven werd/wordt, geseponeerd zal het vast niet zijn.

@k.b. een strafblad meesleuren is altijd vervelend, je weet nooit wanneer je van werk zal veranderen. Mijn vriend werkt in loondienst met bedrijfswagen. Een veroordeling voor vluchtmisdrijf zal nooit een goede indruk maken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 16 okt 2015 17:29

Ja, het dossier inkijken willen we wel graag. Maar ik weet niet of dit al kan zonder dat we al een dagvaarding ontvangen hebben
Inkijken / kopie kan na minnelijke schikking of bij dagvaarding
(en dan is het eigenlijk al niet meer nodig, want dan weten we wanneer het voorkomt)
Dan is het nodig om je verdediging voor te bereiden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”