Rood licht, wat nu?

Mindrone
Topic Starter
Berichten: 13

Rood licht, wat nu?

#1 , 28 sep 2015 16:32

Besten,

Een week geleden kwam mijn vriendin mij in mijn wagen ophalen. Toen vertelde ze mij in alle paniek dat ze dacht dat ze geflitst was geweest. Er van uit gaande dat het om een snelheidsovertreding ging, en dit waarschijnlijk maar €50 zou kosten (ze reed rond de 50 binnen de bebouwde kom), maakte ik mij hier om niet zoveel zorgen.

Echter kwam later de brief toe, met de vaststelling dat ze door een rood licht had gereden, een overtreding van de 3de graad. Ze reed niet te rap. Het was zo een van die oranje-pinkende verkeerslichten waarvan ik moet toegeven dat ik er in mijn eerste jaar op de rijbaan ook wat last mee had. Zij is 19 jaar oud en heeft nog maar een jaar haar rijbewijs. Ik ben 23, rij 4 jaar en ben eigenaar van het voertuig waarmee de overtreding is begaan. Zij reed op dat moment, en ik zat er dus niet bij.

Een poosje geleden, voor de feiten plaats vonden, had ik toevallig bij de verzekeraar nagevraagd wie mag rijden, en wat de mogelijke consequenties kunnen zijn:
  • - De bestuurder is een kennis of famillielid.
    - De bestuurder mag mij voeren wanneer ikzelf niet in staat ben om veilig te rijden.
    - Enkel in geval van een accident waar gewonden bij betrokken zijn, komt de rechtsbijstand niet voor tussen, indien ik niet reed op dat moment.
Nu ben ik niet zeker hoe ik het geheel moet aanpakken. Van wat ik dus gehoord heb verschilt de straf serieus per regio. Ik woon in Gent. Blijkbaar worden deze zaken niet zo gelijk behandeld. Dat ik of zij voor de rechtbank zal moeten verschijnen, is feit, maar ik heb gehoord dat het ook soms zo danig lang duurt voor je word opgeroepen, dat het eigenlijk al verjaard is?

Ik zat te denken, als ik het op mijzelf neem, kunnen ze mijn rijbewijs afnemen na 4 jaar? Ik denk dat als ik haar zou laten opdraaien, ze niet zouden twijfelen om voor dit soort overtredingen haar rijbewijs in te trekken. Hangt dit af van de rechter die de straf uitspreekt? Zijn er hier ervaringen mee?

Moet ik deze vaststelling van de politie bevechten? Voor snelheidsboetes vul ik nooit het antwoordformulier in, maar moet ik op termijn best iets vermelden op dit formulier? Moet ik al beslissen of ik het op mijzelf neem, of op haar naam voor ze het sturen naar het parket? Hoe vraag ik de foto's aan van de flitspaal, en heeft dit enig nut?

Alvast bedankt aan allen van jullie die mij kunnen helpen,

Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 28 sep 2015 16:50

Besten,

Een week geleden kwam mijn vriendin mij in mijn wagen ophalen. Toen vertelde ze mij in alle paniek dat ze dacht dat ze geflitst was geweest. Er van uit gaande dat het om een snelheidsovertreding ging, en dit waarschijnlijk maar €50 zou kosten (ze reed rond de 50 binnen de bebouwde kom), maakte ik mij hier om niet zoveel zorgen.

Echter kwam later de brief toe, met de vaststelling dat ze door een rood licht had gereden, een overtreding van de 3de graad. Ze reed niet te rap. Het was zo een van die oranje-pinkende verkeerslichten waarvan ik moet toegeven dat ik er in mijn eerste jaar op de rijbaan ook wat last mee had. Zij is 19 jaar oud en heeft nog maar een jaar haar rijbewijs. Ik ben 23, rij 4 jaar en ben eigenaar van het voertuig waarmee de overtreding is begaan. Zij reed op dat moment, en ik zat er dus niet bij.

Een poosje geleden, voor de feiten plaats vonden, had ik toevallig bij de verzekeraar nagevraagd wie mag rijden, en wat de mogelijke consequenties kunnen zijn:

Nu ben ik niet zeker hoe ik het geheel moet aanpakken.
Afwachten wat de post brengt. Mocht er een tweede schrijven met overschrijvingsformulier toekomen, zou ik niet teveel twijfelen en betalen. Dan bent u er in principe van af.

Geen nieuws = goed nieuws, is een vlieger die hier helaas niet opgaat. Hoe langer het duurt voordat er nog een schrijven komt, hoe groter de kans dat het parket beslist heeft u te dagvaarden.
Van wat ik dus gehoord heb verschilt de straf serieus per regio. Ik woon in Gent. Blijkbaar worden deze zaken niet zo gelijk behandeld. Dat ik of zij voor de rechtbank zal moeten verschijnen, is feit, maar ik heb gehoord dat het ook soms zo danig lang duurt voor je word opgeroepen, dat het eigenlijk al verjaard is?
Ho, beetje voorbarig. En dan druk ik het nog héél zwakjes uit. Het kan meerdere maanden, tot net geen jaar duren eer u gedagvaard wordt. Verjaard is het daarom zeker nog niet. Zo eenvoudig kom je er nu ook weer niet mee weg.
Ik zat te denken, als ik het op mijzelf neem, kunnen ze mijn rijbewijs afnemen na 4 jaar? Ik denk dat als ik haar zou laten opdraaien, ze niet zouden twijfelen om voor dit soort overtredingen haar rijbewijs in te trekken. Hangt dit af van de rechter die de straf uitspreekt? Zijn er hier ervaringen mee?
Meer zelfs, in haar geval MOET de rechter haar zelfs een vervallenverklaring uitspreken uit het recht een motorvoertuig te besturen, én het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk maken van zogenaamde herstelexamens als hij haar veroordeelt. Zij valt immers onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.


Wat uzelf betreft, moet de rechter dat niet, maar hij kàn het wél .... Sluitende garantie dat u er beter mee weg komt door te willen opdraaien voor de fout van uw vriendin, is er dus allerminst.
Moet ik deze vaststelling van de politie bevechten ?
Euh, en op basis waarvan dan wel ? Vaststellingen van een bevoegd persoon, hebben (mits PV tijdig verzonden) omgekeerde bewijslast. DWZ: betrokkene (u/uw vriendin, dus), is schuldig tot bewijs van het tegendeel. Bovendien is er een foto genomen door een geijkte camera, met daarop uw voertuig en die foto is beoordeeld door iemand die daar een opleiding voor gevolgd heeft. Een loutere bewering dat van uwentwege dat noch uzelf, noch uw vriendin, noch iemand anders met uw wagen door het rood gereden heeft, volstaat dus geenszins.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Mindrone
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 28 sep 2015 17:16

Bedankt Lohabra,

Ik moet dus geen bijkomende verklaringen afleggen en afwachten wat de post brengt. Ik denk niet dat ik zou twijfelen in geval er een overschrijving toekomt, dat is tenminste vele malen beter dan de schade van een verlies van mijn/haar rijbewijs.

Vervelend dat het zo lang kan duren wel :(

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 sep 2015 22:28


Echter kwam later de brief toe, met de vaststelling dat ze door een rood licht had gereden, een overtreding van de 3de graad.
Zij is 19 jaar oud en heeft nog maar een jaar haar rijbewijs.
Wat betekent dat ze onder de zwaardere bestraffing voor beginnende bestuurders categorie B valt.

Dagvaarding is normaal in dat geval - maar bestuurder is niet geïdentificeerd.
Veroordeling zo goed als zeker, en dan is verval van het recht tot sturen verplicht als straf.
Verplicht ondergaan herstelonderzoek(en): minimaal theorie of praktijk examen opnieuw afleggen.


Ik ben 23, rij 4 jaar en ben eigenaar van het voertuig waarmee de overtreding is begaan.
En het PV staat dus op uw naam :?:

Inlichtingenformulier bij het PV al ingevuld / teruggestuurd ?

Je zal moeten kiezen wat je doet.
Als je invult dat zij de bestuurder was, is het gegarandeerd politierechtbank met alle gevolgen van dien.

Als je niets terugstuurt of aangeeft dat jij de bestuurder was, draai je zelf op voor de eventuele gerechtelijke gevolgen ...

ik heb gehoord dat het ook soms zo danig lang duurt voor je word opgeroepen, dat het eigenlijk al verjaard is?
Onderzoeksdaden etc binnen de normale verjaringsperiode, "stuiten" de verjaring met eenzelfde termijn als de oorspronkelijke verjaringstermijn.

Het kan bijna een jaar (de normale verjaringstermijn) duren voor eerste zitting bij de rechtbank plaats heeft ...

Ik zat te denken, als ik het op mijzelf neem, kunnen ze mijn rijbewijs afnemen na 4 jaar?
Dat kan zeker.
Of het gebeurt is wat anders.

Aantal seconden rood telt mee, en eventueel gevaar voor ander verkeer indien zichtbaar op foto ook.

k denk dat als ik haar zou laten opdraaien, ze niet zouden twijfelen om voor dit soort overtredingen haar rijbewijs in te trekken.
Verval v/h recht tot sturen is bij wet verplicht bij een 3de graad overtreding binnen de eerste 2 jaar na behalen rijbewijs B
Hangt dit af van de rechter die de straf uitspreekt?
Rechter MOET die straf uitspreken.
En meerdere zijn niet opgezet met de bepaling dat ze die moeten opleggen.
Bij sommige mag je kiezen wat je gaat herdoen als de inbreuk niet al te gortig was ... de meesten kiezen dan theorie examen.

maar moet ik op termijn best iets vermelden op dit formulier?
U moet daar niks mee ...
U kan niet gedwongen worden uzelf te beschuldigen (EVRM)
Als natuurlijk persoon kan u ook niet gedwongen worden de naam van de bestuurder vrij te geven.
(Dat wil men gaan wijzigen, zoals het voor rechtspersonen nu al verplicht is die info vrij te geven.)

Hoe vraag ik de foto's aan van de flitspaal, en heeft dit enig nut?
Die krijgt u niet tot u ze in het dossier v/h parket tegen u tegenkomt ...

Mindrone
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 29 sep 2015 19:01

Op het afschrift van PV staat mijn naam, en de flits kwam van achter de wagen. Dus lijkt het mij onmogelijk om te weten wie de bestuurder was op dat moment. Ik kan evengoed mijzelf aangeven. Blijkbaar bevonden die lichten zich niet op een kruispunt met auto's maar met voetgangers. Mijn vriendin wist mij te zeggen dat ze absoluut niemand in gevaar bracht op dat moment. Ze was blijkbaar veel te gefocust op de lichten die er vlak na kwamen. Toch heb ik serieuze vragen over haar rij-kunsten.

Ik had gelezen dat er daar vaak mensen door het rood gaan, en het aanzien wordt als verzachtende omstandigheden. Ben nu wel niet zo zeker over ons geval want er staat namelijk op het PV dat het roodlicht-fase al meer dan 25 seconden telde. Dat speelt waarschijnlijk in het nadeel :(

Ze heeft nog voorgesteld dat haar vader zich zou opgeven. Maar mijn verzekering wist mij te zeggen dat ik daarvoor wel rechtsbijstand krijg, maar dat ze het serieus onder de loupe gaan nemen.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 29 sep 2015 19:18

Het niet terugsturen en het op jou nemen is natuurlijk iets anders dan bewust foute informatie neerschrijven en ondertekenen.

Mindrone
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 29 sep 2015 19:25

Ik ga het antwoordformulier gewoon blanco laten. Er niet over praten.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 30 sep 2015 21:09

Ik ga het antwoordformulier gewoon blanco laten. Er niet over praten.
Hou er wel rekening mee, dat u eveneens gedagvaard kan worden en dat de rechter u eveneens een vervallenverklaring kan opleggen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 30 sep 2015 22:07

"""...het aanzien wordt als verzachtende omstandigheden. Ben nu wel niet zo zeker over ons geval want er staat namelijk op het PV dat het roodlicht-fase al meer dan 25 seconden telde. Dat speelt waarschijnlijk in het nadeel"""

1- nog nooit van gehoord ...... in principe bij verkeersinbreuken wordt er geen opzet vereist ....het loutere feit van het plegen is voldoende.
2- al 25 " rood .... als gerechtelijk bureau parket verkeer dat leest in het PV.... vrees ik er voor.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 02 okt 2015 21:53

Ze was blijkbaar veel te gefocust op de lichten die er vlak na kwamen.
Gevaarknipperlichten met iets nadien een set gewone verkeerslichten, het is er om vragen natuurlijk ...
Ik had gelezen dat er daar vaak mensen door het rood gaan, en het aanzien wordt als verzachtende omstandigheden. Ben nu wel niet zo zeker over ons geval want er staat namelijk op het PV dat het roodlicht-fase al meer dan 25 seconden telde.
De overgang van oranje knipperen naar rood kan verrassend zijn - de vaste oranje tussenfase valt immers niet echt op.
Maar na 25 seconden rood ...
Hou er rekening mee dat hier een serieus risico is op dagvaarding

Punt is dat dergelijke lichten vaak "op vraag" van een voetganger naar rood gestuurd worden ipv door een tijdschakeling.
Uw vriendin heeft niks gezien, maar eh ... dat licht heeft ze ook gemist hé...
Ze heeft nog voorgesteld dat haar vader zich zou opgeven. Maar mijn verzekering wist mij te zeggen dat ik daarvoor wel rechtsbijstand krijg, maar dat ze het serieus onder de loupe gaan nemen.
Op dat moment legt iedereen in dit verhaaltje valse verklaringen af ...
Beter zo laten .

Als u niets invult of gewoon niets terugstuurt, doet u dat niet.
En nogmaals, als natuurlijk persoon kàn u daar niet toe gedwongen worden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”