vluchtmisdrijf?

peter44
Topic Starter
Berichten: 2

vluchtmisdrijf?

#1 , 28 sep 2015 10:01

Vorige week werd ik aangereden op de autostrade. Ik ging meteen opzij, maar zag dat de andere partij wel vertraagde en naar het eerste rijvak ging, maar bleef doorrijden. Ik ben er dan achteraan gegaan, hem ingehaald langs het tweede en er dan voor gereden en dan ging hij op de pechstrook. Ik belde de politie dat we een aanrijding hadden gehad en dat hij was proberen vluchten, maar dat ik hem heb kunnen tegenhouden. De politie zei dat niemand van de wegenpolitie ons op dat moment ons kon bereiken en dat we een aanrijdingsformulier moesten invullen. We hebben dat samen gedaan. Hij was dan wel coöperatief en beweerde dat hij niet wou vluchten. Hij was zogezegd in schok door de botsing en moest even bekomen en wou de afrit 500 meter verder nemen om daar rustig aan kant te gaan. Ik geloof hem wel niet. Zal hij aangeklaagd worden voor vluchtmisdrijf aangezien ik tegen de politie had gezegd dat hij probeerde vluchten maar dat ik hem kon tegenhouden? Of moet ik nu nog klacht gaan indienen op een politiebureau? En heeft zo’n klacht zin? Kan er met andere woorden sprake zijn van vluchtmisdrijf als hij uiteindelijk toch gestopt is en we samen een aanrijdingsformulier hebben ingevuld? (zij het nadat ik hem heb moeten inhalen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 sep 2015 10:53

Daar zal niets mee gebeuren.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 28 sep 2015 10:54

Wat ga je nu nog bewijzen? En misschien nog meer, wat wil je er nog mee bereiken?

Reclame

peter44
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 28 sep 2015 11:07

Vergeten vermelden: ik heb een dashcam. Dus ik kan wel degelijk bewijzen dat hij niet direct gestopt is en pas nadat ik hem inhaalde. En bereiken? Als hij vluchtmisdrijf wou plegen, zoals ik vermoed, moet hij daarvoor mijns inziens gestraft worden. Mocht het hem gelukt zijn, zat ik wel met de gebakken peren...

Maar de vraag is dus of er sprake kan zijn van vluchtmisdrijf wanneer we toch samen een aanrijdingsformulier hebben ingevuld.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2015 11:17

En misschien nog meer, wat wil je er nog mee bereiken?
Gecorrigeerd gedrag misschien?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 28 sep 2015 12:39

Dan zal er door u naar politie moeten gegaan worden en aangifte gedaan en dashcam meenemen zodat ze de gegevens kunnen overnemen.
Maar of daar een vervolging van zal komen ????
Vraag eens na bij uw verzekering.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 28 sep 2015 16:33

En heeft zo’n klacht zin? Kan er met andere woorden sprake zijn van vluchtmisdrijf als hij uiteindelijk toch gestopt is en we samen een aanrijdingsformulier hebben ingevuld? (zij het nadat ik hem heb moeten inhalen)
U kan uiteraard altijd zélf een klacht indienen lastens de tegenpartij. Maar om dit NU nog te doen, nadat het EAF ondertussen door beide partijen ingevuld en ondertekend is ? Ik vrees idd. dat zulks geen zin meer zal hebben en dat daar bitter weinig gevolg aan gegeven zal worden. Dat document bewijst immers dat hij zich geenszins aan de gezamenlijke vaststellingen onttrokken heeft.

En ook die beelden met de dashcam zullen wellicht bitter weinig bewijzen. Een beetje snuggere tegenpartij verklaart dan, dat jullie beiden zich naar de eerstvolgende afrit begeven hebben omdat het daar véél veiliger is dan op de pechstrook om dat document gezamenlijk in te vullen.

Als hij al veroordeeld zou worden (wat ik betwijfel), wordt u daardoor geen cent rijker. Tegenpartij loopt dan een straf op, in de vorm van een geldboete (+ gerechtskosten + 150 euro aan slachtofferfonds) en eventueel vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen. Maar dan nog: dat geld gaat naar vadertje staat, en niet naar uw portemonnee. Dus in voorkomend geval, levert het u sowieso bitter weinig méér op dan enig leedvermaak. Rijker gaat u daardoor niet worden.

Bedenk dat uw voornaamste persoonlijke belang er nu in bestaat dat hij geïdentificeerd is, en (hopelijk voor u) aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval, zodat u billijk vergoed kan worden voor de schade. In uw plaats, zou ik dus eieren voor mijn geld kiezen, en ervoor zorgen dat u billijk vergoed wordt. Lijkt me zinvoller dan uw energie te stoppen in een verloren zaak, die u in 't beste geval enig leedvermaak oplevert.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”