Dmv werking aan straat in waregem veranderd omleiding in èènrichting

fuzzy
Topic Starter
Berichten: 3

Dmv werking aan straat in waregem veranderd omleiding in èènrichting

#1 , 24 sep 2015 10:07

Beste
In waregem zijn ze bezig met grote werken.
De straat is afgesloten en je kan niet door langs 1 richting.
Net ervoor kan je links inslaan en omrijden.
Maar sinds verleden week heeft de politie van weregem besloten er een 1richting van te maken omdat er teveel verkeer in de wijk passeert, ook is er een klein brugje dat dat verkeer niet zou aankunnen.
Ze hebben iddem een bord geplaatst dat men niet mag inrijden maar toch doen de meeste het. Ik ook.

Blijkbaar dus een tijdelijke oplossing omwille de verkeerswerken.

Natuurlijk ben ik enorm gefrustreerd. Men zal er blijven inrijden. Waarom gewoonweg die straat niet afsluiten. Heb ik ook voorgesteld aan de politie.

Nu worden mensen beboet men zware overtreding. 165 euro. Kan dit zomaar en kan ik zoiets aanvechten? Waar dan? Zijn er bepaalde instanties voor etc..?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 24 sep 2015 10:22

Er staat een bord dat u er niet in mag. U weet dat het bord er staat. En dan verbaasd zijn als u boete krijgt?

mjers
Berichten: 1788

#3 , 24 sep 2015 10:26

De bewuste werken zijn bij mij ook bekend.
Echter volg ik wel de aangegeven omleiding.

Uiteraard moet je de verkeersborden volgen, het maakt niets uit of dit al dan niet tijdelijk is.
Ik begrijp niet goed waarom je zou denken dat je hier tegen de verkeersregels in mag rijden, en dan de boete aanvechten?
Volg je de verkeersregels niet, dan kan je beboet worden, simpel als wat.

Reclame

fuzzy
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 24 sep 2015 10:32

Ja maar het gaat me erom of dit wettelijk mag. Zo'n tijdelijke 1richting.
Ik was wel niet de enigste e. Op 2 minuten denk 5 a 7 autos. Reken maar uit

mjers
Berichten: 1788

#5 , 24 sep 2015 10:34

Ja maar het gaat me erom of dit wettelijk mag. Zo'n tijdelijke 1richting.
Ik was wel niet de enigste e. Op 2 minuten denk 5 a 7 autos. Reken maar uit
Uiteraard mag dit... Dan zullen ze allen beboet worden.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 24 sep 2015 10:39

Overtredingen van andere zijn geen reden om uw eigen overtredingen goed te praten. Deze situatie is perfect legaal (mits de borden correct geplaatst zijn e.d.)

fuzzy
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 24 sep 2015 10:55

Goedpraten wil ik niet doen, de borden waren aanwezig.
Maar ik vraag of een tijdelijke oplossing zo'n hoge boetes mag gevraagd worden.
het is een grote overtreding in een straat waar normaliter niet 1richting van toepassing is.

LeenW
Berichten: 12839

#8 , 24 sep 2015 10:57

Ook voor tijdelijke borden zijn de normale boetes van toepassing.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 24 sep 2015 11:01

Goedpraten wil ik niet doen, de borden waren aanwezig.
Maar ik vraag of een tijdelijke oplossing zo'n hoge boetes mag gevraagd worden.
het is een grote overtreding in een straat waar normaliter niet 1richting van toepassing is.
Borden moeten gevolgd worden, al staan ze er maar voor 10 minuten, Dit maakt niets uit.
Uw redenering dat de boetes lager moeten zijn omdat het slechts tijdelijk is klopt dus niet.

Als er werken uitgevoerd worden en de snelheid wordt tijdelijk verlaagd van 70 naar 50. En u bent daar geflitst aan 65, dan zal u beboet worden omdat u daar maar 50 mag. Staat volledig los van het feit of de beperking al dan niet tijdelijk is.

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 24 sep 2015 14:18

Klopt,
Hier gisteren een aanrijding met een 'dronken' bestuurder en enkele geparkeerde wagens en ook de aanrijdende wagen zwaar beschadigd - politie ter plaatse . Gezien de straat niet meer te gebruiken was - heeft de politie de borden van een braderie langs beide zijden van de straat eventjes teruggezet. Betrof nadarbarelen met fig C3. Op een uur tijd zijn er ongeveer 15 wagens voorbijgereden. Was duidelijk te zien dat politie de nplt opscheef... vermoedelijk weer een aantal personen die zullen zeggen dat ze geen bord gezien hebben of er heilig van overtuigt zijn dat ze voorbij de bareel met bord mochten rijden gezien ze op de daar toch in de buurt moesten zijn. Ondertussen werden er ook nog twee voertuigen weggetakeld.

PS in de wegcode staat nergens dat tijdelijke borden een lager tarief hebben.

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 01 okt 2015 14:22

Franciscus: hebben ze ook de nummerplaten van de takelwagens genoteerd ? want als daar een C3 staat, mogen zij daar ook niet rijden ;-)

On topic: ik ken de situatie daar ook, en alles is HEEL duidelijk aangegeven. Ik zou zelfs durven zeggen: bewust negeren van verkeersborden mag van mij extra beboet worden. Helaas (of gelukkig ...) staat dat niet in de verkeerswet.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”