Parkeerverbodsborden blijken niet gewettigd?

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

Parkeerverbodsborden blijken niet gewettigd?

#1 , 22 sep 2015 20:12

Ooit heb ik hier de vraag gesteld, hoe men kan bewijzen, dat men aan het laden of lossen bent, en daaruit bleek dat je het in principe niet kan bewijzen zonder een andere wet te overtreden. Wel,... ik heb terug zoiets meegemaakt,...

We zijn begonnen met de renovatie van ons huis. Alles wettelijk aangevraagd, vergunningen, etc,..., ben hierin nogal een correct persoon, en zijn hier al mee bezig sinds oktober vorig jaar.

Nu voor ons huis zijn er twee (openbaar, niet privé) parkeerplaatsen, en dus moesten we een vergunning aanvragen om die twee vakken vrij te houden, voor een sloopafval container (voor onze garage) en een kraanwagen op de parkeervakken.
Dus alles perfect geregeld, en we mochten borden plaatsen, bleken E3 borden te zijn, met pijl en krijtbord. Twee borden werden geplaatst.

De ochtend van de dakwerken, blijken er twee wagens, ondanks de borden, er geparkeerd te hebben. De firma met de container, kunnen niet leveren, en ook de dakwerkers staan maar te kijken. Na de buurt af te zoeken, en de eigenaars niet te kennen of te vinden, de politie gebeld.

Agent komt ter plaatse, en verteld ons, dat hij niks kan doen. Hij kan de auto's niet laten takelen. Er viel volgens hem (wettelijk) niet te bevestigen of die borden wel degelijk geplaatst waren voor of na die wagens er parkeerden. Ondanks wij getuigen hadden in de buurt, dat wij die borden wel degelijk al reeds geplaatst hadden, blijkt dit niet relevant te zijn.
Ik kon gewoon mijn oren niet geloven.

Om een lang verhaal dan kort te maken,... Uiteindelijk een klacht geschreven naar de korps chef, dat de agent de wagens niet wilde takelen, ondanks de borden, vergunning enz,... en ook daaruit blijkt, dat hij juist gehandeld heeft, en die borden dus in principe, niets te betekenen hebben.
Of ik die borden er dus geplaatst had of niet, het maakt niet uit, je kan niet bewijzen dat die borden geplaatst zijn voor er eventueel wagens parkeren.

Is er iemand die mij dit kan uitleggen of iets meer over vertellen aub? Waarom moet ik zoveel moeite doen, om dan vast te stellen dat die borden eigenlijk niks betekenen, en dat de overtreders hier gelijk krijgen? Je denkt alles perfect en tot in de puntjes in orde te hebben, alles volgens de wet, en dan sta je daar machteloos te kijken. Vertel dit een weldenkend mens,...

Mario

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 22 sep 2015 20:18

Bij plaatsen over deze borden dienen de nummerplaten van alle geparkeerde voertuigen genoteerd te worden. Best kan dit gedaan worden door een politieagent, hoewel in de meeste zones dit gedaan wordt door de plaatser van de borden (incorrect, want bewijslast is zo goed als niets waard, maar toch blijft men dit zo doen). Daarna moet deze lijst aan de politie bezorgd worden (als politie zelf komt vaststelling is dit uiteraard reeds in orde), en dan op de dag van de werken kan de politie dan overgaan tot takelen van alle voertuigen die er nog niet stonden (dus niet op de lijst staan), en kan de plaatser van de borden (u dus) zelf, op eigen kost, de voertuigen laten takelen die wel op de lijst staan (wat dus vaak leidt tot misbruik als de plaatser zelf de lijst mag opstellen), best vergezeld van een deurwaarder.

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 22 sep 2015 21:15

Dag Turaki,

De borden moeten door de aanvrager zelf geplaatst worden, er blijkt geen dienst te zijn die dit doet. En of/hoe ze controleren weet ik ook niet. Ik heb enkel een formulier moeten invullen en moeten inleveren bij de lokale politie, ook een bevestiging van start van de werken aan de bevoegde gemeentedienst en aan Erfgoed Oost Vlaanderen, min. 8 dagen voor de start van de werken.
En nadien mochten we de borden plaatsen.

Alles wat U hier neerschrijft, is ons niks verteld. Ook van nummerplaten erbij te noteren is mij niets verteld, noch ergens vermeld op één of ander document die ik ontvangen heb, enkel de vergunning. Ik veronderstel dat ze hun eigen manier van werken hebben. Zolang alles goed gaat natuurlijk.
Het is erg frustrerend wanneer je zoiets meemaakt. Je denkt totaal in orde te zijn en blijkt dat dat helemaal niet het geval is.

De twee firma's hadden het over, wie de verloren uren en de tweede rit van de container ging betalen. Zo had ik de vraag aan de korpschef gesteld in mijn mail. En die reageerde, dat hij het zou voorleggen op een vergadering, maar hij dit negatief zou adviseren. Dus, wanneer ik de extra kosten krijg, mag ik ze nog es betalen, terwijl hij evengoed weet als gezagsdrager, dat de nalatigheid niet bij mij ligt, maar bij zijn eigen ploegen.
Als zij ons niet inlichten, kunnen wij het niet weten uiteraard.

Bedankt voor Uw inlichtingen, stel het op prijs!

Reclame

Tybo
Berichten: 145

#4 , 22 sep 2015 23:55

Is een oud zeer ...
Door bepaalde Politiezones wordt een nacontrole uitgevoerd nopens de correcte plaatsing van zo'n tijdelijke verkeersbordjes.
Dan worden de kentekenplaten genoteerd van de wagens die er op het tijdstip van controle stonden (kan zelfs uren na de plaatsing geschieden) teneinde te vermijden dat sommigen ten onrechte zouden worden geverbaliseerd wanneer zij bvb niet op de hoogte waren van de aanwezigheid van het stilstaan- en parkeerverbodbordjes...

Weet ook dat, wanneer er zo'n bordjes worden geplaatst, dat dit niet toelaat om de vrije plaatsen in te nemen door aannemers of zo !
Is er geen onderbord die bvb vermeldt 'uitgezonderd ....' dat geldt het verbod voor allen !

Inazuma
Berichten: 9802
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 sep 2015 11:50

Wordt hoog tijd dat die tijdelijke parkeerborden eens deftig geregeld worden.
En geplaatst door iemand met de bevoegdheid een PV op te stellen wàt er op dat moment staat aan voertuigen.

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 23 sep 2015 16:29

Weet ook dat, wanneer er zo'n bordjes worden geplaatst, dat dit niet toelaat om de vrije plaatsen in te nemen door aannemers of zo !
Is er geen onderbord die bvb vermeldt 'uitgezonderd ....' dat geldt het verbod voor allen !
Maakt niet uit wat erop staat, wanneer ze niet gelden voor de overtreders, gelden ze ook niet voor mij.
In de toekomst plaats ik gewoon niks meer, stuur ik een aangetekend schrijven wanneer de werken beginnen, en dat ze de verkeersborden moeten voorzien op de plaats van bestemming, en opgelost.
Ik hou mij in de toekomst niet meer bezig met hun belachelijke wetten, dat ze het zelf oplossen. :wink:

Op mijn vergunning hebben ze zelf geschreven dat de parkeervakken mogen gebruikt worden voor de werfvoertuigen en het plaatsen van een stelling. Maar,... zal ik niet moeten bewijzen of dit wel werkelijk door een agent is geschreven?!!!!! :mrgreen: Eén grote belachelijke boel is het.

Dank voor Uw reactie! :D

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#7 , 23 sep 2015 16:39

Wordt hoog tijd dat die tijdelijke parkeerborden eens deftig geregeld worden.
En geplaatst door iemand met de bevoegdheid een PV op te stellen wàt er op dat moment staat aan voertuigen.
Ze zouden de brave burger niet meer kunnen dwarszitten dan. Waarom zouden ze er iets aan doen? Ik heb gemerkt dat ze gewoon zelf hun wetten uitvinden, en als daar een probleem door ontstaat, schuiven ze het naar de burger toe of proberen dit tenminste, en steken ze zelf de kop in het zand, zoals de struisvogels.

Dank voor Uw reactie! :)

artemis
Berichten: 3294

#8 , 23 sep 2015 17:37

In Antwerpen moet de plaatser van de borden zelf de nummerplaten noteren van de auto's die er al tussenstaan en aan de politie bezorgen, net zoals Turaki schreef.

Vermits auto's in principe onbeperkt op een reguliere parkeerplaats mogen blijven staan is de grote zwakte* van dit systeem (zelfs indien de politie zelf de nummerplaten komt noteren) dat de gemeente dan moet opdraaien voor de kosten van het wegtakelen van de auto's die er al stonden voor de borden geplaatst werden.

*weet eerlijkgezegd ook geen alternatief maar in de grotere steden waar continu verbouwd en verhuisd wordt moet dat veel geld kosten aan de stadskas.

LeenW
Berichten: 12886

#9 , 23 sep 2015 17:51

In Antwerpen moet de plaatser van de borden zelf de nummerplaten noteren van de auto's die er al tussenstaan en aan de politie bezorgen, net zoals Turaki schreef.

Vermits auto's in principe onbeperkt op een reguliere parkeerplaats mogen blijven staan is de grote zwakte* van dit systeem (zelfs indien de politie zelf de nummerplaten komt noteren) dat de gemeente dan moet opdraaien voor de kosten van het wegtakelen van de auto's die er al stonden voor de borden geplaatst werden.

*weet eerlijkgezegd ook geen alternatief maar in de grotere steden waar continu verbouwd en verhuisd wordt moet dat veel geld kosten aan de stadskas.
Stel dat ik (terecht) getakeld word, kan ik dan niet meteen de feiten in vraag stellen door aan te voeren dat de vaststellingen niet door een bevoegd persoon zijn gebeurd?

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 23 sep 2015 17:53

Stel dat ik (terecht) getakeld word, kan ik dan niet meteen de feiten in vraag stellen door aan te voeren dat de vaststellingen niet door een bevoegd persoon zijn gebeurd?
Ja, maar rechters houden hier niet te veel rekening mee, vooral indien de lijst is opgesteld door een "grote" aannemer. En tot op heden is er nog niemand hiermee naar cassatie getrokken, wat waarschijnlijk wel een nuttige uitspraak zou opleveren.

artemis
Berichten: 3294

#11 , 23 sep 2015 18:42

Dat van 'grote' aannemer vind ik ook al niet correct.

Maar in het geval van de TS werden er zelfs geen nummerplaten genoteerd, niet door hem en niet door de politie. Dan kan je gewoon niet vaststellen wie een parkeerovertreding beging.

Heb ooit meegemaakt bij een eigen verhuis:
E3 borden werden al langer dan noodzakelijk op voorhand geplaatst, nummerplaten werden doorgegeven.
Het was een ruime strook die plaats moest bieden aan een grote verhuiscamion en ladderlift.
Op de dag van de verhuis stonden er nog twee auto's , weet niet meer of die al van ervoor of erna stonden. Hoe dan ook weigerde de politie om te laten takelen want onze E3 borden waren zogezegd niet 100% reglementair: het blauwe onderbord met de datum en uren overlapte het ronde bovenbord met 1cm (echt, we hebben het nadien gemeten) en dat mocht niet. Het blauwe onderbord moest eronder hangen, die ene cm overlap was er teveel aan.

Franciscus
Berichten: 38643

#12 , 23 sep 2015 19:22

En waarom zet men daar steeds een fig E3 parkeer en stilstaan verbod dat wordt ingesteld is van toepassing voor elk voertuig dat daar wordt geplaatst dus ook de aannemer en de container.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... pm59RavoUg

Dus gemeente kan mogelijk fout zijn maar wat toepassing wegcode betreft kan men de politie moeilijk iets verwijten.

Is inderdaad een probleem maar in de meeste gemeente is het plaatsen van verkeersborden geen taak (meer) voor de zonale politie.

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#13 , 23 sep 2015 20:19

En waarom zet men daar steeds een fig E3 parkeer en stilstaan verbod dat wordt ingesteld is van toepassing voor elk voertuig dat daar wordt geplaatst dus ook de aannemer en de container.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... pm59RavoUg

Dus gemeente kan mogelijk fout zijn maar wat toepassing wegcode betreft kan men de politie moeilijk iets verwijten.

Is inderdaad een probleem maar in de meeste gemeente is het plaatsen van verkeersborden geen taak (meer) voor de zonale politie.
Even toelichten.
Op 26 juni 2015, zijn we naar de lokale politie gestapt, met de vraag, van hoe en wat we moesten doen, wanneer de werken zouden starten. Je ziet, we waren er al heel vroeg bij. De agent gaf ons een document, dat we, 8dagen voor de start van de werken, aan de dienst openbare werken moesten overhandigen. Daarop staat dat we 2 borden met onderbord moeten plaatsen E1/E3.
Acht dagen voor de werken zouden starten, moesten wij terug naar de politie om hen te verwittigen dat de werken zouden starten, en de borden gaan halen bij de gemeentedienst en zelf te plaatsen. En dat was het. Verder is ons niks meer gevraagd.

Wij hebben dan de borden zelf geplaatst, en/of de politie dit is komen controleren, weet ik niet.

Nu, de agent vertelde mij dat dit niet de correcte manier is, dat die manier van werken inderdaad zo zal gebeuren, maar dat deze niet wettelijk is. Die borden waren niet bevestigd of iets dergelijks.
Na 8 uur s'morgens, belde ik onmiddellijk naar de lokale politie, met het gehele verhaal, en zij beweerden dat alles OK was, dat de agent met hen contact had moeten opnemen.
Het is ook bevestigd door de korpschef, die contact opgenomen had met de lokale politie, en bevestigde hij ook, dat wij alles naar behoren hadden uitgevoerd, alleen heeft hij er de reden niet bijgeschreven, wat er dan eigenlijk fout is gegaan. Dat heb ik hier mogen lezen, na het plaatsen van mijn verhaal, wat eigenlijk overeen kwam met het verhaal van de eerste agent die ochtend. Anders wist ik nog niet wat nu de eigenlijke reden was. Dat was juist zo frustrerend.

Ik verwijt de politie dat we niet correct zijn geïnformeerd. Waarom schrijft de korpschef in zijn mail en ik citeer "Uw schrijven zal wel aanleiding zijn om de bestaande procedures te herbekijken met de gemeentelijke administratie." En dat was ook al wat de agent mij eerder vertelde, dat het probleem ligt aan de manier van werken.

Franciscus
Berichten: 38643

#14 , 23 sep 2015 21:11

Als daar een fig E3 staat mag er we gaan ervan uit dat het verplaatsbare lage borden zijn - tussen de borden door niemand iets geplaatst worden. En ook niet 20 meter ervoor ( maar dat weten de meeste mensen niet. ( art 24 10°)

Als werf afgebakend was weer wat anders geweest maar is dan ook een andere vergunning.
Aannemers hebben (meestal) een ander type van vergunning om zelf borden te zetten bij grote werken ( ook aan en huis... maar ze laten dit meestal over aan de bewoners om daar voor te zorgen.

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#15 , 23 sep 2015 22:20

Als daar een fig E3 staat mag er we gaan ervan uit dat het verplaatsbare lage borden zijn - tussen de borden door niemand iets geplaatst worden. En ook niet 20 meter ervoor ( maar dat weten de meeste mensen niet. ( art 24 10°)

Als werf afgebakend was weer wat anders geweest maar is dan ook een andere vergunning.
Aannemers hebben (meestal) een ander type van vergunning om zelf borden te zetten bij grote werken ( ook aan en huis... maar ze laten dit meestal over aan de bewoners om daar voor te zorgen.
Het zijn inderdaad verplaatsbare borden. Dus E3 borden, met krijtbord en pijl.

Dank voor je reactie.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”