Parkeerwachters

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

Parkeerwachters

#1 , 25 okt 2007 21:00

Ik stond even te lossen en te laden en had mijn wagen op een verkeersplatform gezet, waar men niet mag parkeren, voor een garage.
Uiteraard had ik geen parkeerschijf gezet omdat parkeren zo wie zo daar verboden was en het gebeuren nam slechts een kwartiertje plaats.
Toch vond een parkeerwachter het nodig een retributiebon te schrijven wegens niet plaatsen parkeerschijf.
Discutie onmogelijk, olifantenvel, geen oor naar mijn argumenten.
Ik heb dan een bezwaar ingediend bij het bedrijf en wacht af.

Bovendien stel ik mij de vraag :
Daar dit niet aanzien word als "boete", beslist het bedrijf zelf of ze de klacht aanvaarden of niet. Dus aanklager en rechter samen.
En waarheen als ik niet akkoord ga ?
Van vrienden weet ik dat ze bij niet betaling de deurwaarder sturen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 25 okt 2007 21:26

Tja, u zegt zelf dat het verboden was om daar te parkeren ...

U moet naar mijn bescheiden mening 0% kans om gelijk te halen, want inderdaad, ze bepalen zelf of klachten ontvankelijk zijn.

En zelfs gegronde klachten (parkeren toegelaten maar kaart uit vergetelheid even vergeten) worden niet ontvankelijk verklaard.

Het is een echte maffia!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Dust
Berichten: 61

#3 , 26 okt 2007 23:44

Is "laden en lossen" hetzelfde als "parkeren" of als "stilstaan"? Dat kan wel een verschil geven natuurlijk.

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 27 okt 2007 00:07

Beste,

Stilstaan is “de tijd nodig om goederen in of uit te laden of personen in of uit te laten stappen”. Hierop is dus geen tijd bepaald, het zijn de uitgeoefende activiteiten die bepalen of het voertuig als stilstaand of als geparkeerd dient aanzien te worden. Een voertuig dat aanvankelijk stilstond wordt, nadat de gerechtvaardigde activiteiten voltooid zijn, een geparkeerd voertuig. Het is met andere woorden toegelaten om te laden en te lossen op een parkeerplaats e.d., maar enkel voor de specifieke activiteiten die te catalogiseren vallen onder “stilstaan”. Indien de controleur van mening is dat uw voertuig niet stilstaat, maar geparkeerd is, dan valt u onder de bepalingen zoals voorzien in het belastingreglement van de stad.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

#5 , 27 okt 2007 11:31

Ik heb info genomen bij de politie en die zeggen dat hij niet het recht had hiervoor een "retributie" uit te schrijven. Als ge in een blauwe zone geparkeerd staat op een voetgangersovergang, zonder schijf, mogen ze U daar niet voor opschrijven. Enkel politie is bevoegd.
Het probleem is echter dat deze stadsdienst niet bekend is om haar welwillendheid. Ik heb hen aangeschreven en kreeg bericht terug even te wachten tot de zaak onderzocht was.

Heye
Berichten: 468

#6 , 27 okt 2007 19:01

Beste,

Laat in elk geval een pv opstellen bij de politie. Dit kost U niks en zo hebt U een spoor in geval de organisatie moeilijk doet.
Begrijpt U

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Zjef
Berichten: 156

#7 , 27 okt 2007 20:07

Er is wel een verschil. De parkeerwachters mogen wel degelijk een retributie uitschrijven omdat de schijf niet zichtbaar is aangebracht. U staat immers in een blauwe zone. Een retributie is niet gelijk aan een proces-verbaal. Parkeerwachters mogen geen proces-verbaal opmaken. Het feit dat u op een voetgangersovergang staat kan dus niet gesanctioneerd worden door een parkeerwachter, maar enkel door de politie. De retributie blijft echter gelden. In uw redenering zou het volstaan om zijn wagen in een blauwe zone foutief te parkeren om geen schijf te moeten plaatsen.

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

#8 , 02 nov 2007 18:14

Mocht de politie mij hebben opgeschreven, ik had zeker niet gereklameerd.
Uit ervaring weet ik dat ge daar nog verhaal bij hebt en mogelijk zelfs begrip. Die hadden mij ook beboet omdat ik in overtreding stond, niet omdat mijn schijf er niet lag.
Zjef, als ik Uw redenering volg, kan ik op de voetgangersoversteek gaan staan, of dubbel parkeren, als mijn schijf er maar ligt ? ? ,

Zjef
Berichten: 156

#9 , 02 nov 2007 20:40

Dat heb ik niet geschreven. Zelfs als uw schijf zichtbaar aangebracht is, mag de politie voor het feit dat u op een zebrapad staat een proces-verbaal opstellen. Een parkeerwachter mag dit niet, want die mag nooit een proces-verbaal opstellen.

Heye
Berichten: 468

#10 , 02 nov 2007 21:42

Sinds 07 februari 2003 is het betalend parkeren gedepenaliseerd en heeft de politie geen enkele bevoegdheid meer terzake (wet 07/02/2003-Verkeersveiligheidswet in voege vanaf 1 maart 2004).
Door deze depenalisatie kunnen de steden en gemeentes het parkeerbeheer uitbesteden aan een privéfirma die in hun plaats de controle op het schijf- en betalend parkeren uitvoert, de bewonerskaarten beheert en uitreikt.

Met vriendelijke groeten

Heye Andy

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”