Bord E3 en parkeerverbod door kleine borden E3

klangfilm
Topic Starter
Berichten: 2

Bord E3 en parkeerverbod door kleine borden E3

#1 , 01 sep 2015 11:35

In de straat is waar ik woon gans de rechterkant een parkeer- en stilstaanverbod aangegeven door borden E3.
Dit omdat er enkelrichtingsverkeer is voor auto's en tweerichtingverkeer voor fietsers en de straat versmald naar het einde toe.
Nu heeft een aannemer door middel van de kleine borden E3 een zone gereserveerd voor zijn voor voertuigen aan de rechterkant van de straat, net voor de versmalling.

Mijn vraag is dus : kan men, wanneer er een parkeer- en stilstaanverbod is aangeven door verkeersborden E3, toch een zone reserveren door de kleine borden E3 ?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 sep 2015 12:24

E3 borden gebruiken om een werf aan te geven is op zich fout, daar de werfvoertuigen dan in feite ook fout geparkeerd staan. Maar daar dit in veel gemeentes gebruikelijk is, verbaliseert de politie niet op deze situatie.

Nu, om op uw vraag terug te komen, uiteraard kan er binnen deze zone een werfzone inrichten, als men hiervoor een vergunning heeft. Deze wordt uitgereikt door het gemeentebestuur, en dient ten allen tijde op de werf aanwezig te zijn.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2015 12:30

Nog een bedenking: het E3 bord dat de "werf" afsluit beëindigd ook de "vaste" zone met verkeersverbod waardoor er mogelijk ongewild een parkeerzone vrijkomt ...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 sep 2015 12:35

E3 borden gebruiken om een werf aan te geven is op zich fout, daar de werfvoertuigen dan in feite ook fout geparkeerd staan. .
In Leuven moet daarbij ook nog een document van de politie uithangen aan het gebouw waar de werken zijn, met alle nummerplaten van de voertuigen die er wel mogen staan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 sep 2015 13:01

E3 borden gebruiken om een werf aan te geven is op zich fout, daar de werfvoertuigen dan in feite ook fout geparkeerd staan. .
In Leuven moet daarbij ook nog een document van de politie uithangen aan het gebouw waar de werken zijn, met alle nummerplaten van de voertuigen die er wel mogen staan.
Wat juridisch gesproken klinkklare onzin is.

De wegcode voorziet geen uitzonderingen anders dan voorzien op de (voor parkeerborden voorziene) onderborden,
De wegcode voorziet evenmin de mogelijkheid dat een document van de wegbeheerder of politie een vrijgeleide zou geven om de wegcode te overtreden.

Wie stelt dat dit deel van de openbare weg "onttrokken wordt" aan die openbare weg, stelt meteen ook dat de wegcode er niet geldt ...


De correcte versie is E9x + onderbord "Parkeerkaart"
De gemeente reikt dan een parkeerkaart uit voor de betrokken parkeerplaatsen en voertuigen .

Dat staat nérgens ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 sep 2015 13:11

Mijn vraag is dus : kan men, wanneer er een parkeer- en stilstaanverbod is aangeven door verkeersborden E3, toch een zone reserveren door de kleine borden E3 ?
Dat kan.

Die bordjes leggen dan een andere parkeerreglementering op.
(maar zie opmerkingen boven ...)

Minimum grootte is 40 cm doormeter.

PV gekregen ?
Vermeldt dan wat er in volgorde precies stond, of beter nog: foto


Die "kleine" bordjes staan doorgaans op korte paaltjes, en zijn daardoor minder dan 2 m hoog.
Dat betekent dat er een permanent parkeerverbod geldt op minder dan 20m voor die tijdelijk borden.

Iets waar politie of wegbeheerders geen enkele rekening mee houden ... weggebruikers evenmin trouwens :?


De kleine tijdelijke bordjes heffen ook de bestaande permanente parkeerborden op .
Zelfs op momenten dat het tijdelijke parkeerbordje niet geldt. Het volstaat dat het er staat.
Typisch plaatst men dezelfde soort bordjes met de zwarte pijl naar onder om het einde van het parkeerverbod aan te geven.
Wat er eigenlijk moet staan, is een parkeerbord dat de permanente parkeerregeling terug instelt ...

Behalve bij een zonale parkeerreglementering, daar begint de zonale reglementering opnieuw waar een afwijkende plaatselijke parkeerreglementering eindigt.

Iets waar politie of wegbeheerders alweer geen enkele rekening mee houden ...

klangfilm
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 01 sep 2015 22:25

Dank aan iedereen voor het snelle antwoord.

Neen, geen PV gekregen, ik vroeg me af of dit kon aangezien parkeerverbod en stilstaanverbod door E3.

monty_burns_007
Berichten: 46

#8 , 25 apr 2016 18:56

Wanneer een aannemer bord E3 of E1 gebruikt, is hij dan niet verplicht aan te geven voor welke periode (datum/tijd) dit is ?
Zonder periode is dit ongelimiteerd in de toekomst ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 25 apr 2016 19:54

Waarom 2 x posten, en dan nog in een item dat al 7 maand oud is en van iemand anders. Niet vriendelijk.

monty_burns_007
Berichten: 46

#10 , 26 apr 2016 17:28

Om op uw vraag te antwoorden: ik had mijn post reeds geplaatst toen ik dit aansluitend topic vond, de ouderdom & initiële poster speelt toch geen rol. Het gaat om een gerelateerde vraag.

Waarom geeft U een dergelijke nutteloze reactie ? misschien om aan uw 10803 bedenkelijke post te geraken.... ongepast.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 27 apr 2016 23:54

Wanneer een aannemer bord E3 of E1 gebruikt, is hij dan niet verplicht aan te geven voor welke periode (datum/tijd) dit is ?
Zonder periode is dit ongelimiteerd in de toekomst ?
Er is geen enkele verplichting om een onderbord met beperkingen onder een E3 te plaatsen

Het stilstaan- en parkeerverbod geldt dan zolang het bord er staat ... en ook voor de aannemer :!:

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 28 apr 2016 10:13

Waarom geeft U een dergelijke nutteloze reactie ? misschien om aan uw 10803 bedenkelijke post te geraken.... ongepast.
Of misschien omdat het onbeleefd is een ander topic te kapen, en omdat het storend is eenzelfde vraag 2 keer te posten ?

Niets ongepast aan die reactie. Jouw antwoord daarentegen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

monty_burns_007
Berichten: 46

#13 , 28 apr 2016 21:32

bedankt Inazuma voor je duidelijk antwoord :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”