Hoe parkeren naast garagepoort

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

Hoe parkeren naast garagepoort

#1 , 28 aug 2015 12:23

Hallo,

Ik heb een vraagje over reglementair parkeren naast een garagepoort. Ik woon in een 1-richtingsstraat buiten het stad waar je aan bijde kanten mag parkeren. Nu er is altijd wat plaatstekort, dus ik probeer mijn kleine wagen zo goed mogelijk te parkeren zodat andere mensen ook steeds een parkeerplaats hebben.

Nu heb recent een reclamatie gekregen van mijn overbuur, dat ik te dicht bij zijn garagepoort parkeer omdat 1) hij niet in zijn garagepoort kan rijden en 2) hij zijn 2e wagen niet voor zijn garagepoort geparkeerd krijgt. Nu het is al een oudere man, dus ik kan begrijpen dat hij daar moeite mee heeft; ik zou daar zonder problemen mijn wagen in en uit kunnen rijden, maarja... Hij was echter wel wat grof in zijn beschuldigingen en verwees steeds naar het reglement: "minstens 1 meter aan weerszijde van de garagepoort moet vrij blijven". En ik moet mijn wagen niet zo dicht tegen het voetpad parkeren want dan blokkeert mijn autoband het rioolputje waardoor er met regenval water in zijn garage komt (zijn garage is een niveau lager dan de straatkant).

Ik wil in de eerste plaats dit soort situaties vermijden, maar ik wou hier toch even nagaan wat de regels hieromtrent zijn? Tot waar mag je parkeren naast een garagepoort? Tot aan de depressie in het voetpad (of tot x cm)? Meestal parkeer ik m'n wagen iets van een 30cm voorbij de depressie, zodat de neus van m'n wagen tot aan bloembakken komt voor de woning van de overbuur, maar er zeker niet voorbij.

Groetjes,

L

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 28 aug 2015 12:57

U verlengt de poort zelf tot aan de straat, en die zone moet u vrijlaten. Dus de breedte van de poort moet vrijgelaten worden. Daarnaast mag u ook niet parkeren op een plaats waar u het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen. 1m naast de garagepoort staat echter nergens in de wegcode.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 28 aug 2015 13:20

klinkt als een exacte kopie van mijn overbuur... Klaagt ook altijd dat ik te dicht bij zijn garagepoort sta :)
gewoon negeren... zijn regels slaan nergens op en zijn enkel een poging om u wat te intimideren... zie input Turaki.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 28 aug 2015 13:23

Ik heb gehoord dat niet enkel de breedte van de garagepoort moest worden vrijgelaten, maar aan beide zijden nog 50 cm van de garagepoort . Vind echter geen bron.


Indien de buurman zijn eigen 2de wagen voor zijn eigen poort wil parkeren is het wel zo netjes om dan wat meer plaats te laten. Het alternatief is natuurlijk dat hij zijn 2de wagen NIET voor zijn eigen garage gaat parkeren en dan heeft U nog minder plaats.

Wat betreft de afstand tot het voetpad: http://www.lokalepolitie.be/files/5368/ ... 1194cb.pdf
Maar ook daar geldt dat men toch kan rekening houden met het afvoerputje indien het regenachtig weer is.
Over die 50cm naast de poort (dus incl. de muren van de garage ongeveer) staat daar ook niks in.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 28 aug 2015 13:25

klinkt als een exacte kopie van mijn overbuur... Klaagt ook altijd dat ik te dicht bij zijn garagepoort sta :)
gewoon negeren... zijn regels slaan nergens op en zijn enkel een poging om u wat te intimideren... zie input Turaki.
kan best zijn, ik heb ook een buurman die graag heel dicht tegen mijn garagepoort gaat staan. Resultaat: ik zet mijn auto niet meer binnen. Indien ik bezoek ga ontvangen reserveer ik twee plaatsen door me op de verste afstand te zetten, dan binnen te rijden als het bezoek arriveert (die dan de vorige plaats innemen), en de derde auto kan dan met genoeg plaats voor mijn garage staan.

En dat mag natuurlijk ook.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 28 aug 2015 13:39

Ik heb gehoord dat niet enkel de breedte van de garagepoort moest worden vrijgelaten, maar aan beide zijden nog 50 cm van de garagepoort . Vind echter geen bron.
En die zal u ook niet vinden. Net als die 1m is die 50cm een verzonnen afstand.

WP002
Berichten: 1479

#7 , 28 aug 2015 14:03

Indien de buurman zijn eigen 2de wagen voor zijn eigen poort wil parkeren is het wel zo netjes om dan wat meer plaats te laten. Het alternatief is natuurlijk dat hij zijn 2de wagen NIET voor zijn eigen garage gaat parkeren en dan heeft U nog minder plaats.
In principe heeft hij hier geen poot om op te staan, de plek voor zijn garagepoort is niet zijn privé-eigendom. Hij heeft alleen het recht om IN zijn garage te kunnen rijden, als hij niet VOOR de garage kan gaan staan omwille van zijn eigen gebrekkige parkeerkunsten dan is dat zijn probleem. Vraag volgende keer vriendelijk aan de klager of hij u soms desbetreffende wettekst kan tonen. En zo niet, tja...

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 28 aug 2015 14:14

2e wagen voor de poort is inderdaad geen absoluut recht, maar die 2e wagen moet ergens staan, en aangezien de plaats voor de poort verloren is voor iedereen behalve de eigenaar, en als hij niet voor zijn poort kan gaan staan hij een andere dient in te nemen waardoor er voor de rest van de straat een plaats minder is, lijkt het mij niet onredelijk om daar voldoende plaats voor over te laten.

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

#9 , 28 aug 2015 15:17

Oke, bedankt voor alle info.

Het is zo dat er echt wel voldoende plaats is om nog een auto voor zijn garagepoort geparkeerd te krijgen, daar zorg ik wel altijd voor... maarja je moet daarvoor wel een beetje parallel kunnen parkeren. En aangezien het een straat is met beperkte parkeerplaatsen, dan vind ik dat je je parallel parkeerkuntsen maar beter onder de knie kunt hebben.

Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ie dat in de eerste plaats op een onvriendelijke toon over geklaagd heeft tegen mijn vrouw nota bene: "madam moet hare wagen beter leren parkeren"; dat komt dan van een vent die er niet in slaagt om zijn eigen auto in zijn eigen garage te parkeren...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”