Onduidelijke situaties op kruispunt

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Onduidelijke situaties op kruispunt

#16 , 30 aug 2015 14:38

dat het kruispunt dubbelzinnig is aangelegd?
Een van de drukste kruispunten op de ring van Leuven, met 10.000den fietsers per dag in alle richtingen, en dat er al bijna 20 jaar ligt, en plots is dat dubbelzinnig aangelegd, lijkt me geen argument voor de politierechter te gebruiken. Het aantal ongevallen op die plaats is verwaarloosbaar.
Voldoende verwaarloosbaar opdat het aanleggen van een fietstunnel (kost miljoenen) verantwoord geacht wordt ...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/gsorksqa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 30 aug 2015 15:04

De opmerkingen (dat het kruispunt dubbelzinnig is aangelegd) en de foto's zijn bijgevoegd bij het eerste schrijven dat we ontvangen hebben (en daar dus aangegeven dat we niet akkoord zijn met de boete).
Ik veronderstel dat ze daar niets gaan mee doen en dat we nu een tweede schrijven gaan ontvangen.
Bij een onmiddellijke inning (OI) gebeurt er niets met het inlichtingenformulier.
U stuurde dat terug naar de politie, en die stuurt dat (60 dagen na PV) MISSCHIEN met het PV mee door naar het politieparket als u ook de aanmaning ( ongeveer 30 dagen na PV) voor de onbetaalde OI niet betaalde.


Als het inlichtingenformulier mee bij het parket terechtkomt, kan dat 2 kanten uit:
Uw opmerkingen worden niet eens gelezen en u krijgt een minnelijke schikking (MS , is OI + 10 euro).
Of het wordt wel gelezen, en dan kan het weer 2 kanten uit :
U krijgt toch een MS
Parket besluit te seponeren, u krijgt daarvan géén melding ...

Betaalt u de MS, vervalt de strafvervolging.
Betaalt u ook na herinnering niet, wordt u gedagvaard ...

Moet in het antwoord van dat tweede schrijven dan gezegd worden dat we de wegbeheerder in gebreke stellen?
Er is geen "antwoordformulier" bij de aanmaning van een OI
Noch bij een (aanmaning voor) een MS

En de politie vragen dat ze het bewijs leveren dat ze contact opgenomen hebben met de wegbeheerder, en indien ze dat niet gedaan hebben ze ook in gebreke stellen?
U kan de politie geen onderzoeksdaden doen stellen in deze fase.
Dat kan wel als u vervolgd wordt (Wet Franchimont)

Politie en parket voeren inzake verkeersinbreuken géén onderzoek ter "ontlasting" / décharge van de vermeende overtreder - de overtreding wordt immers bewezen geacht door de vaststelling.
Of moet je zelf een aparte procedure opstarten?
Het gaat om strafrechtelijke inbreuken
Als de politie ze niet verbaliseert, kan u enkel een melding maken aan het parket en hopen dat men daar een strafonderzoek instelt ...
Bij wie komt het antwoord van die eerste brief eigenlijk toe? Bij de verbaliserende agent, bij een andere agent of bij het parket?
Bij de politie, eventueel bij de verbaliserende agent, maar men heeft daar ook burgerpersoneel om de administratie van OI-en af te handelen ...

Als de OI onbetaald blijft, zou uw inlichtingenformulier samen met het PV naar het Parket moeten gaan.
Daar is echter geen garantie op.

Bij mij is dat in 1 van 1 geval nooit gebeurd.
Individuele ervaring, ik weet het, maar geeft toch ook wel te denken .

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 30 aug 2015 15:49

Voldoende verwaarloosbaar opdat het aanleggen van een fietstunnel (kost miljoenen) verantwoord geacht wordt ...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/gsorksqa
Art is van april 2006. Zowel de fietstunnel als de voorziene autotunnels zijn al een paar jaar geschrapt. :evil:

Reclame

annpeeters
Topic Starter
Berichten: 79

#19 , 31 aug 2015 21:21

Mijn zoon kwam van de Constant Meunierstraat, niet uit de Naamsestraat.
Als men van de Constant Meunierstraat de ring oprijdt richting Naamsepoort, dan staat er een bord D7 en vlak daarnaast staan op het fietspad pijlen in twee richtingen. Dan komt men aan het stoplicht (voor auto's) aan de Naamsepoort, en links is er het fietspad (naast het voetpad). Er staan daar geen borden of pijlen, noch gebod, noch verbod. Op dat fietspad staan inderaad witte haaietanden, enkel tot in de helft van het fietspad. Op het einde van de oversteek van de ring staat er dan een informatiebord, dat men zowel naar links als naar rechts kan. Nogal gek dat men informatieborden zet voor fietsers die dan niet uit die richting mogen komen. Eens de ring over is er een kleiner fietspad richting Naamsesteenweg, daar staat er wel een verbodsbord.

Wijzigt dat iets aan de situatie?

annpeeters
Topic Starter
Berichten: 79

#20 , 31 aug 2015 21:31

En voor wie de streetview bekeken heeft vanuit de Naamsestraat richting Naamsesteenweg (alvast hartelijk dank om dit zo te onderzoeken). Op het moment dat de auto van Googel voorbijreed, redden er ook twee fietsers het fietspad over aan de linkerkant.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 31 aug 2015 22:35

Als men van de Constant Meunierstraat de ring oprijdt richting Naamsepoort, dan staat er een bord D7 en vlak daarnaast staan op het fietspad pijlen in twee richtingen. Dan komt men aan het stoplicht (voor auto's) aan de Naamsepoort, en links is er het fietspad (naast het voetpad).

Er staan daar geen borden of pijlen, noch gebod, noch verbod.
Er hoeft niets te staan.
Het fietspad is aangeduid met (wat er overschiet van) wegmarkeringen, en ligt LINKS in de rijrichting.
Het mag dus niet gevolgd worden

Op die plaats ziet men ook de borden op de "middenberm" niet - toch niet wat er op streefview te zien is - enkel hun achterzijde.
Men kan dus moeilijk stellen daardoor misleidt te worden


Maar euh ...
Naar waar reed uw zoon nadien ?




Gans dit gebied is één gigantische puinhoop inzake verkeerssignalisatie

In de Meunierstraat ligt bvb geen fietspad rechts
Fietsers moeten er door de D1 Afbeelding verplicht op de rijbaan rijden, én verplicht rechtsaf op het kruispunt
Je geraakt van daar dus bvb niet reglementair op de "middenberm" van de ring ...
Daarvoor moet je naar Naamsestraat rijden, oversteken, ring oversteken, Naamsestraat terug oversteken, halve ring oversteken, en dan kan je de middenberm op ...
Alsof iemand dàt gaat doen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”