Afstand fietsen tov gevellijn

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

Afstand fietsen tov gevellijn

#1 , 23 aug 2015 19:23

Onze straat is een woonerf, er is dus geen voetpad.
Er zijn een aantal parkeervakken en boomspiegels die op sommige plaatsen tot slechts 1 meter van de gevellijn gaan. Daartussen wordt ook gefietst en soms heel snel want de straat is erg gegeerd als fietsroute omdat ze autoluw is.

Nu heeft er zich al ettelijke malen een bijna-ongeval voorgedaan bij het verlaten van de woning. Als je hier je voordeur uitstapt en je steekt niet eerst je hoofd naar buiten om naar links en rechts te kijken (want de fietsers kunnen van alle richtingen komen) dan riskeer je een botsing met een fietser. Héél gevaarlijk met kleine kinderen!
De meesten fietsen in het midden van de straat, maar toch zijn er mensen die verkiezen om tussen parkeervakken/boomspiegel en gevellijn te fietsen.

Mijn vraag is: Moeten volgens de wegcode fietsers een bepaalde afstand met de gevellijn aanhouden? En wie zou er aansprakelijk zijn bij een clash tussen de twee in een situatie zoals hierboven omschreven? Ik vermoed de fietser want die moet kunnen stoppen voor een voorziene hindernis...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 23 aug 2015 21:29

Fietsers moeten extra voorzichtig zijn als ze door een woonerf fietsen. Want er kunnen ook spelende kinderen zijn. Dus als ze een beetje nadenken bollen ze niet op flinke fietssnelheid en al zeker niet langs de huizen. Dus vermoedelijk zal zo'n fietser wel infout zijn als het zich voordoet. Maar dan is het natuurlijk te laat. Kan je geen extra bloembakken of signalisatie aanvragen bij de gemeente?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 aug 2015 22:10

Onze straat is een woonerf, er is dus geen voetpad.
En geen rijbaan, en dus niets waardoor er tegen deze fietsers opgetreden kàn worden tenzij men ze effectief een bewoner in gevaar ziet brengen ...

Snelheid fietser is voor de Belgische politie niet vaststelbaar .
Mijn vraag is: Moeten volgens de wegcode fietsers een bepaalde afstand met de gevellijn aanhouden?
Neen.
En wie zou er aansprakelijk zijn bij een clash tussen de twee in een situatie zoals hierboven omschreven? Ik vermoed de fietser want die moet kunnen stoppen voor een voorziene hindernis...
Kan nog vies uitdraaien.

De bewoner stapt immers van zijn privé-woning de openbare weg op.
Een soort weg waar overal op màg gereden worden.
Ook de fietsers (en andere weggebruikers) zijn dus voorzienbaar voor wie zijn woning verlaat ...


Geen rechtspraak ten gronde gevonden inzake woonerven ...

Reclame

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

#4 , 24 aug 2015 11:31

Ok, lijkt me duidelijk.

@eylis,

Bloembakken zijn ook (soms gevaarlijke) obstakels. Ik denk niet dat de stad gaat willen dat we daarmee de passage tussen parkeervakken/boomspiegels en gevels gaan beperken.
En extra signalisatie... Er hangt wat er moet hangen. Probleem is dat de meeste mensen het bord woonerf niet als dusdanig begrijpen. Ook dat het automatisch zone 20 is wordt door autobestuurders zelden gerespecteerd.

Zo is de straat in de helft met paaltjes onderbroken en ons stuk loopt dood (voor auto's, niet voor fietsers). Aan het begin van de straat hangen rechts én links duidelijke borden dat de straat doodloopt maar toch lijken de meeste automobilisten dat niet te zien (gps stuurt je ook door de straat wat fout is en de situatie is al 20 jaar zo). De meerderheid van de auto's die de straat inrijdt maakt dus rechtsomkeer. Dat regelmatig gemaneuvreer wat de doorgang soms onderbreekt + wildparkeerders stuurt de fietsers van het midden van de straat naar de gevellijn.
Ik fiets hier zelf ook dagelijks dus ik zie het probleem langs beide kanten.

Bedankt voor de reacties.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”