Groene kaart thuis laten liggen

Vince D.
Topic Starter
Berichten: 1

Groene kaart thuis laten liggen

#1 , 23 aug 2015 13:42

Beste

Bij een routinecontrole van mijn wagen, kon ik de groene kaart niet voorleggen aangezien deze nog thuis lag.
Mijn wagen werd hierbij gesleept en in beslag genomen, ik moet nu opdraaien voor alle kosten.
Ik vroeg de politie herhaaldelijk of ik de kaart thuis mocht gaan halen, wat geweigerd werd aangezien ik op het moment zelf moest bewijzen dat deze verzekerd was.
Is er geen instantie die de politie kan bellen om na te kijken of de auto verzekerd is en het bij een waarschuwing laten?
Wat is de strafmaat voor dit feit?

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 23 aug 2015 14:47

Ze kunnen naar de verzekeraar bellen, maar op zondag en na de werkuren zijn de kantoren gesloten en moet er dus getakeld worden, aangezien het voertuig niet in het verkeer gebracht mag worden... Uw kaart thuis gaan halen? Hoe? Met de auto? Geen schijn van kans.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Karanog
Berichten: 141

#3 , 23 aug 2015 17:36

Zijn de verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig niet 24/24 7/7 bereikbaar?
Bvb KBC (KBC 24+) : https://www.kbc.be/site/-BZNG465/~-BZOL ... in=BZPDSVM

Zelf de groene kaart thuis gaan halen met die wagen lijkt mij ook geen optie, naar huis bellen en iemand die groene kaart laten brengen misschien wel ?

Reclame

Kopers
Berichten: 45

#4 , 23 aug 2015 19:55

Er moet! Niks getakeld.
Een paar weken geleden had ik hetzelfde aan de hand. Alleen nog wat erger..
Ik had compleet niks! Bij.
Ik kon mij niet legitimeren. Geen verzekering. Geen inschrijvingsbewijs. Geen keuringsbewijs... zelfs geen papiertje met mijn naam op. Ook zondag..

Deze politieagent maakte mij ook duidelijk dat dit een wel heel kostelijke zaak kon worden.

Door rustig te blijven heeft hij na een kwartier nadenken hetvolgende voorgesteld.

Na zijn dienst om 17u... in dat! Politiekantoor met alle! Papieren.
Als ik er was liet hij alles! Vallen en als ik er niet was zou hij al wat kon verbaliseren.

Ik was er en heb geen enkele! Boete gekregen.

Veel hangt af van hoe ge u opstelt en met welke agent ge te maken krijgt.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 23 aug 2015 20:44

@#4

Wel die politieagent heeft bij u een grote fout begaan want je kon net zo goed met een gestolen auto aan het rijden zijn als ge uzelf niet eens kon legitimeren. Alleen de nummerplaat heeft hij dan om daarna eventueel op verder te borduren, maar was jij wel de eigenaar van het voertuig? Dat kon hij niet weten.
Let op de plaats van uw uitroepingstekens! (en beperk ze liefst)

Een politieagent heeft het recht en soms de plicht om de puntjes op de i te zetten.

Mij is het ook al overkomen dat ik de autopapieren thuis had laten liggen en wegreed of dat ik mijn nieuwe groene kaart vergeten was in de auto te leggen. Maar als ik daarvoor bekeurd zou worden dan is het wel 100% mea maxima culpa en moet ik daar alle gevolgen van dragen. So be it.
Laatst gewijzigd door artemis op 23 aug 2015 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Kopers
Berichten: 45

#6 , 23 aug 2015 20:51

Geen idee wat uw probleem is.
Ik zeg nergens dat het dan niet mijn fout zou zijn.
En als de agent bepaalt dat het zo kan opgelost worden moet! Er bijgevolg niet getakeld worden. Of hij daarbij in de fout gaat is een andere kwestie.
maar struikel jij maar over een woord waarbij ik enkel de nadruk op wil leggen Door een uitroepingsteken te plaatsen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 aug 2015 21:36

Bij een routinecontrole van mijn wagen, kon ik de groene kaart niet voorleggen aangezien deze nog thuis lag.Mijn wagen werd hierbij gesleept en in beslag genomen, ik moet nu opdraaien voor alle kosten.
Dat mag dus
En men zou het beter steeds ook doen, zoals de thread-hijacking van "Kopers" aantoont.
Die mag verder rijden terwijl hij volstrekt niets bij heeft om zijn identiteit en de eigendom / verzekering van het voertuig te bewijzen.
De eerste rechtsongelijkheid, is de ongelijkheid in de toepassing er van ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 89/985-hs5
Artikel 20

Onverminderd de bevoegdheden verleend door het Wetboek van strafvordering, kan iedere officier van gerechtelijke politie en iedere ambtenaar of agent van de openbare macht die bevoegd is om proces-verbaal op te maken wegens overtreding van deze wet, beslag leggen op het rijtuig of op de kentekenplaten ervan wanneer er redenen zijn om aan te nemen dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe een motorrijtuig dat in het verkeer is gebracht op de openbare weg of op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde terreinen aanleiding kan geven, niet is gedekt.


Wat is de strafmaat voor dit feit?
De constructie van Art 23 rammelt aan alle kanten

Artikel 23

Wanneer een motorrijtuig dat niet onderworpen is aan de voorschriften van artikel 2, § 2, zich bevindt op één van de plaatsen vermeld in artikel 2, § 1, eerste lid, zonder te beschikken over het bewijs bedoeld in artikel 7, wordt de bestuurder gestraft met de straffen bepaald in artikel 29, §2 van de bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 gecoördineerde wetten betreffende de politie over het wegverkeer.


Artikel 29
§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro.


10 tot 250 euro
Te vermenigvuldigen met opdeciemen (= x 6 :!: ) geeft

boete tussen 60 en 1500 euro
+ gerechtskosten
+ 150 euro voor "slachtofferfonds" indien uitgesproken boete 26 euro of meer bedraagt
+ takelkosten
+ eventuele stallingskosten

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”