Oproep tot verhoor

Tinne1
Topic Starter
Berichten: 5

Oproep tot verhoor

#1 , 19 aug 2015 13:55

Een paar weken terug kwam ik terug van een uit de hand gelopen zakenlunch en had teveel op. Stond daarbij nog eens fout geparkeerd voor een tankstation en daarom kwam de politie op me af (0.57 geblazen). 6u rijbewijs kwijt.

Ik had of een minnelijke schikking of een dagvaarding verwacht, echter, ik kreeg vandaag een uitnodiging tot verhoor op het politiekantoor in de bus? Is dit gebruikelijk?

BTW : heel stom, mijn man is me komen halen, echter ik heb de wagen verzet op een goede parkeerplaats, achteraf hoorde ik dat dat blijkbaar ook niet mocht. Maar toen was de politie reeds weg.

Waar mag ik me aan verwachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 aug 2015 00:59

parkings van tankstations, alhoewel meestal privé-grond, worden aanzien als openbaar domein aangezien deze (meestal) niet kunnen worden afgesloten.

rijden onder invloed, ook al is het maar parkeren van een voertuig dat verkeerd staat, mag dus niet.

een verhoor is niet ongewoon, gewoon naar toe gaan.

men zal u daar een aantal vragen stellen, vermoedelijk is er iets niet duidelijk en wil men meer inlichtingen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 aug 2015 18:53

Heeft de politie u dat voertuig zien verplaatsen ?
Was uw rijbewijs toen al ingetrokken :?:
Als de politie u dat voertuig niet heeft zien verplaatsen: zwijg er over als vermoord !
Anders is het nog rijden zonder rijbewijs ook ...

Reclame

69_Shorty_69
Berichten: 153

#4 , 21 aug 2015 13:35

Als de politie u dat voertuig niet heeft zien verplaatsen: zwijg er over als vermoord !
Idd en mochten ze het toch vragen wie dat die wagen verplaatst heeft zeg dan gewoon dat het u man was, liegen tegen de politie is niet strafbaar...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Tinne1
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 22 aug 2015 19:11

De enige bijkomende vraag die ik me kan inbeelden is inderdaad wegrijden ... Zouden ze echt een kwartier om het hoekje staan wachten? Heb ik elk geval niks gezien. Maar een tankstation heeft uiteraard camera's, zouden ze die opvragen? Heb tot het eind van het station moeten doorrijden dus kan lijken alsof ik zelf wegreed...

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 22 aug 2015 20:43

De enige bijkomende vraag die ik me kan inbeelden is inderdaad wegrijden ... Zouden ze echt een kwartier om het hoekje staan wachten? Heb ik elk geval niks gezien. Maar een tankstation heeft uiteraard camera's, zouden ze die opvragen? Heb tot het eind van het station moeten doorrijden dus kan lijken alsof ik zelf wegreed...

kans dat men de beelden opvraagt is klein, meestal alleen bij ernstige misdrijven/diefstal brandstof

Tinne1
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 25 aug 2015 09:57

Ze hadden dus camerabeelden dat ik instapte en wegreed, en ik heb het gevoel dat ze niet geloven dat ik niet naar huis ben gereden....

Tinne1
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 25 aug 2015 10:13

Ik lees net - drie maanden tot een jaar gevangenisstraf en/of geldboete. Als het een eerste keer is komt er toch geen gevangenisstraf? Ik ben maar een gewone werkende huisvrouw die in de fout gegaan is, geen crimineel... :shock:

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#9 , 25 aug 2015 10:30

HOOFDSTUK V. - (Alcoholopname en dronkenschap.) <W 1990-07-18/37, art. 13, 002; Inwerkingtreding : 01-12-1994, zie KB 1994-11-21/33, art. 3>

Art. 34.<W 1990-07-18/37, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 01-12-1994, zie KB 1994-11-21/33, art. 3> § 1. Met geldboete van 25 frank tot 500 (euro) wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft. <W 2003-02-07/38, art. 13, 011; Inwerkingtreding : 01-03-2004>
[1 Bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan worden deze straffen verdubbeld.]1
§ 2. (...) met geldboete van 200 (euro) tot 2 000 (euro) (...), wordt gestraft : <W 2003-02-07/38, art. 13, 011; Inwerkingtreding : 01-03-2004>
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;
2° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, gedurende de tijd dat dit hem krachtens artikel 60 verboden is;
3° hij die geweigerd heeft zich te onderwerpen aan de ademtest of aan de ademanalyse, bedoeld in de artikelen 59 en 60, of, zonder wettige reden, geweigerd heeft (de bloedproef bedoeld in artikel 63, § 1, 1° en 2°) te laten nemen; <W 1999-03-16/34, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 09-04-1999>
4° hij die het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, in de gevallen bedoeld in artikel 61, niet heeft afgegeven, of het ingehouden voertuig of rijdier heeft bestuurd.
[2 § 3. De in de eerste paragraaf bedoelde gehalten van alcoholconcentratie per liter uitgeademde alveolaire lucht zijn respectievelijk ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht en, voor wat betreft de alcoholconcentratie per liter bloed, ten minste 0,2 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed, wanneer de bestuurder :
a) een voertuig bestuurt waarvoor een rijbewijs, of een als zodanig geldend bewijs van de categorie C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E of D+E vereist is;
b) personen vervoert met een voertuig van een andere rijbewijscategorie waarvoor dezelfde medische voorschriften gelden als voor de bestuurders bedoeld in a).]2
----------
(1)<W 2011-12-02/32, art. 8, 027; Inwerkingtreding : 01-02-2012>
(2)<W 2014-03-09/16, art. 5, 033; Inwerkingtreding : 01-01-2015. Zie ook art. 35 (NOTA)>

Art. 35. <W 2003-02-07/38, art. 14, 011; Inwerkingtreding : 01-03-2004> Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.

Art. 36.<W 1990-07-18/37, art. 16, 002; Inwerkingtreding : 01-12-1994, zie KB 1994-11-21/33> Met gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met geldboete van 400 frank tot 5 000 (euro) of met een van die straffen alleen [2 ...]2, wordt gestraft hij die, na een veroordeling met toepassing van artikel 34, § 2 of artikel 35 [1 of artikel 37bis, § 1]1, een van deze bepalingen binnen drie jaar [1 te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan]1 opnieuw overtreedt. <W 2003-02-07/38, art. 15, 011; Inwerkingtreding : 01-03-2004>
In geval van nieuwe herhaling binnen drie jaar na de tweede veroordeling, kunnen de hierboven bepaalde gevangenisstraffen en geldboeten worden verdubbeld.
Lees dus in grote lijnen:

art. 34: eerste maal intoxicatie
art. 35: eerste maal dronkenschap
art. 36: herhaling intoxicatie of dronkenschap (of drugs achter stuur)

en een mogelijk rijverval bij eerste maal intoxicatie:
Art. 38.<W 1990-07-18/37, art. 18, 002; Inwerkingtreding : 01-12-1994, zie KB 1994-11-21/33, art. 3> § 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
(1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, (...)[2 49/1]2 of 62bis;) <W 2003-02-07/38, art. 19, 011; Inwerkingtreding : 01-03-2004> <W 2005-07-20/52, art. 10, 1°, 014 ; Inwerkingtreding : 31-03-2006>
en al (dronkenschap en/of herhaling) dan niet (eerste maal intoxicatie) verplichte examens en onderzoeken:
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde (examens enonderzoeken) : <W 2003-02-07/38, art. 19, 011; Inwerkingtreding : 01-03-2004>
1° een theoretisch (examen); <W 2003-02-07/38, art. 19, 011; Inwerkingtreding : 01-03-2004>
2° een praktisch (examen); <W 2003-02-07/38, art. 19, 011; Inwerkingtreding : onbepaald>
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek;
(5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.) <W 2003-02-07/38, art. 19, 011; Inwerkingtreding : 01-03-2004>
(In geval van overtreding van de artikelen (30, § 1, 3°), 35, 36 of 37bis, § 2, moet het herstel in het recht tot sturen afhankelijk worden gemaakt van het slagen voor de onderzoeken bedoeld in § 3, 3° en 4°.)
Daarenboven is er ook een mogelijkheid tot uitstel van het geheel of een gedeelte van de straf, indien aan wettelijke voorwaarden voldaan.
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Tinne1
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 25 aug 2015 10:53

Bedankt voor de info, maar welke uitspraak is gebruikelijk?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 27 aug 2015 17:05

Ze hadden dus camerabeelden dat ik instapte en wegreed, en ik heb het gevoel dat ze niet geloven dat ik niet naar huis ben gereden....
Het doet er niet toe naar waar of hoe ver u reed.
U reed met het voertuig terwijl uw rijbewijs ingehouden was.

Je valt dus 2 maal onder

Artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

2° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, gedurende de tijd dat dit hem krachtens artikel 60 verboden is;


(Artikel 60 is het tijdelijke rijverbod dat je opgelegd kreeg na de ademanalyse)
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 4hs9#art60

Artikel 60
§ 3. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of van een rijdier of het begeleiden met het oog op de scholing is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van zes uren te rekenen vanaf de vaststelling :

1° wanneer de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet;



Dit zijn feitelijk 2 aparte, opéénvolgende inbreuken

Waar men bij een eerste veroordeling nog kan rekenen op enige - vaak misplaatste - mildheid (lees: straffen om en nabij de minimum-straf voorzien in de wetgeving), vrees ik dat u bij deze situatie niet teveel op die mildheid moet rekenen.

Dat kan zich vertalen in een hogere geldboete tout court , in een veel hogere geldboete maar een aanzienlijk deel voor 3 jaar voorwaardelijk, in een langer verval van het recht tot sturen , extra herstelonderzoeken - of een combinatie daarvan.


Gevangenisstraffen voor inbreuken zonder doden of gewonden als resultaat zijn zeldzaam.
En voor deze inbreuken niet voorzien ... tenzij u binnen de 3 jaar na veroordeling nog eens dergelijke stommiteiten uithaalt .


57 mg is 1,3 promille en is al behoorlijk aangeschoten.
Minimaliseer dat vooral niet voor de rechtbank.
Ga niet jammeren dat het "de eerste keer" was ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 27 aug 2015 17:15

Verval van het recht tot sturen is ook voorzien als straf voor deze inbreuken:

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.


en het herstel in dat recht kan afhankelijk zijn van zgn herstelonderzoeken, om te zien of u wel rijgeschikt bent:

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.




Bij veroordeling komen er naast de boete(s) ook volgende onkosten:

- bijdrage slachtofferfonds 150 euro (2 maal indien 2 aparte veroordelingen)
- gerechtskosten
- kosten voor eventuele herstelonderzoeken

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”