Zone Plaatselijk verkeer

miami
Topic Starter
Berichten: 4

Zone Plaatselijk verkeer

#1 , 17 aug 2015 16:44

ik woon in een straat die een beetje een sluipweg is
vroeger was het zo
nu ik woon in de eerste 200m (waar geen plaatselijk verkeer is) en dan na 1 zijstraat op 200m begon plaatselijk verkeer tot op het einde
mijn deel is enkele richting, het stuk PV is 2richtingen
omdat het artikel 2.47 geen duidelijkheid geeft over het staatdeel maar spreekt van inwoners van die straat
en ik ook een bewoner van die straat ben (ook al is dat het deel dat niet PV is) ben ik er dus altijd doorgereden
ik zou dagelijks meerdere malen 2km moeten omrijden als ik het niet doe

nu hebben ze over een jaar de borden vervangen door zone plaatselijk verkeer (lijkt op zone 30 bord) en 2 verdere zijstraten mee in de zone opgenomen.
zijn die borden eigenlijk wel wettelijk, ik heb nog nergens anders zo'n bord gezien en vind ook op internet nergens geen gelijkaardig

zou men mij nu kunnen beboeten als ik er nog doorrij

ik post straks een foto

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
miami
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 17 aug 2015 16:54

groen + rood is groenstraat ik woon in groen
blauw zijn de bij gekomen straten toen het veranderd is van PV naar zone PV


Afbeelding

miami
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 aug 2015 17:02

ik vind zo'n zone systeem ook verwarrend, stel dat je gps zegt nog 2km van eindpunt
hoe kan je weten of dat eindpunt in die zone gaat liggen?
vroeger sprak het enkel op de straat en dan kon je door de straatnaam achterhalen of je moest omrijden

Afbeelding

is dit een oficieel erkend bord vraag ik mij ook af

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 17 aug 2015 19:11

Beste

zie http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet5.htm

Dit lijkt mij een correct verkeersbord dus rechtsgeldig. Commentaar gps is geen argument. verkeersborden gaan voor. GPS is trouwens regelmatig fout met zones snelheid enz.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 17 aug 2015 20:30

De exacte definitie van wat plaatselijk verkeer is heb ik ook nog niet gevonden doch zit in een soortgelijke situatie waardoor ik 5 km zou moeten rondrijden. Al een paar keer tegengehouden en nooit problemen gehad voor t door een gebied "plaatselijk verkeer" te rijden. De zone begint zo n 200 meter van bij mij thuis weg.

k Ben ook wel nieusgierig naar jurisprudentie hieromtrent.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 aug 2015 01:04

Een zonale C3 is toegelaten

Definitie plaatselijk verkeer is intussen aangepast :
De bepaling "die straat" is verdwenen (en lijnbussen zijn nu toegelaten, voordien niet !)
Je hebt blijkbaar nog ergens een oude bepaling van PV gevonden ...


Dit is de huidige :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -art2#2.47

2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.


Precies de bepaling "die straat" was net wat een zonale C3 "uitgezonderd plaatselijk verkeer" toen onzinnig maakte:
Het verbod gold in elke straat van de zone, maar de uitzondering kon enkel op "die" betrokken straat slaan.
Anders gezegd: als je in een straat woonde die niet het begin van een zone PV was, kon je niet aan je huis geraken zonder het verbod te overtreden in de straat / straten die je door moest, voor je in je eigen straat geraakte :roll:


Jij woont blijkbaar buiten de zone PV, miami, je mag er dus niet door rijden ... Sirkii evenmin.
Vermoedelijk zitten de agenten nog met de oude definitie in hun hoofd :mrgreen:

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 18 aug 2015 01:17

quid als daar een postbus staat en u een brief gaat posten?
of daar naar een 'tekoop/te huur' staande woning gaat kijken?
of de woning van een bekende in het oog wil houden?

Hoe gaat men bewijzen dat u dat niet aan het doen bent?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 aug 2015 11:35

quid als daar een postbus staat en u een brief gaat posten?
Elders posten.
Ik wil nog wel eens zien dat een rechter dit als "levering" aanziet 8_)
of daar naar een 'tekoop/te huur' staande woning gaat kijken?
Dan kan u een bezoeker zijn.
of de woning van een bekende in het oog wil houden?
Als u er effectief naar toe gaat : bezoeker
Hoe gaat men bewijzen dat u dat niet aan het doen bent?
De vraag is omgekeerd gezien de omkering van de bewijslast na PV :

Hoe gaat u bewijzen dat u dat wél deed ...


miami
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 18 aug 2015 14:43

alvast bedankt voor de reacties,

is altijd een sluipweg geweest, en nu woont in die wijk één of andere schepen en is er meer controle
in plaats van de andere uitvals wegen eens te optimaliseren dan zou mijn straat niet meer interessanter zijn

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”