Rijden met duplicaat nr plaat met echte plaat in de koffert

wim@jinc.be
Topic Starter
Berichten: 1

Rijden met duplicaat nr plaat met echte plaat in de koffert

#1 , 14 aug 2015 08:55

Beste,


Ten gevolge van de "nummerplaat" dieven, ben ik niet meer zo gerust om mijn originele nummerplaat met stempel achteraan te laten hangen.
Is het toegestaan om vooraan en achteraan een duplicaat plaat te hangen en de originele plaat in de koffer te bewaren? Zoniet, wat zijn de sancties?

Daarnaast ook een vraag of het inschrijvingsbewijs een kopie mag zijn, ipv het origineel, om dezelfde reden: diefstal.

Alvast bedankt,

Mvg Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 14 aug 2015 09:52

1. Nee:
20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen.
[BS 08.08.2001]
Hoofdstuk III. Bijzondere bepalingen
Afdeling 1. De plaatsing van de kentekenplaat en haar reproductie op het voertuig

Artikel 29
Indien het voertuig beschikt over een plaats voor het aanbrengen van een kentekenplaat dient de kentekenplaat op deze plaats vastgemaakt te worden.
2. Nee:
20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen.
[BS 08.08.2001]

Hoofdstuk II. Inschrijvingsprocedures en -documenten
Afdeling 4. Het kentekenbewijs

Artikel 17
§1. Het kentekenbewijs wordt aan boord van het voertuig bewaard telkens dit laatste deelneemt aan het verkeer.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 14 aug 2015 09:56

Ter aanvulling, indien sprake van een kentekenplaat, gaat het over het origineel. Het KB spreekt expliciet over een reproductie waar deze wel is toegelaten (voorzijde, op een fietsendrager, ...).

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 14 aug 2015 10:01

Ik dacht dat dat duidelijk was gezien de afdelingstitel, "De plaatsing van de kentekenplaat en haar reproductie op het voertuig"
maar voor alle duidelijkheid is het idd beter dit nog eens te vermelden :-) Dus: thx voor de aanvulling, Turaki
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 aug 2015 22:53

Er is een reden dat de meer gewiekste crimineel originele nummerplaten steelt.
Reproducties achteraan trekken agenten aan ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”