parkeerbelasting in nederland

janno007
Topic Starter
Berichten: 11

parkeerbelasting in nederland

#1 , 12 aug 2015 17:01

Dito hier ... plotseling dwang bevel in de bus vanwege een parkeerboete in NL.
Ik zou ook aanmaningen gekregen moeten hebben, maar dus niet ontvangen.
Wat zijn de mogelijke gevolgen (juridische & praktisch) als ik dit gewoon negeer?
Komen ze je bezoeken aan de deur in België of kom je best even niet meer in NL met de auto?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 12 aug 2015 21:12

Dito hier ... plotseling dwang bevel in de bus vanwege een parkeerboete in NL.
Ik zou ook aanmaningen gekregen moeten hebben, maar dus niet ontvangen.
Wat zijn de mogelijke gevolgen (juridische & praktisch) als ik dit gewoon negeer?
Komen ze je bezoeken aan de deur in België of kom je best even niet meer in NL met de auto?

vraag/mail hun al eens wanneer de overtreding zou plaats hebben gevonden en of men hiervan bewijzen heeft.

incassobureau's hebben in belgie zo goed als geen enkele macht, dus daar moet ge niet van wakker liggen.

69_Shorty_69
Berichten: 153

#3 , 12 aug 2015 21:40

Bij een incassobureau die in BE opereert 1 gouden regel:
Een aangetekende brief waarin u eist een kopie te krijgen van hun vergunning afgeleverd door FOD Economie (nodig om binnen BE vorderingen te mogen doen) EN eisen dat deze hun vorderingsacties staakt en dat u bij nalaten hiervan FOD Economie hierover zal inlichten en tevens ook een gerechelijke klacht zal volgen met burgelijke partijstelling (waardoor zij dus hun erkenning dreigen te verliezen... Zo heb ik een half jaar geleden zo een NL incasso mentaal minderbedeelde (dit is trouwens een vereiste om bij een incassobureau aan de slag te mogen gaan) het zwijgen opgelegd.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 12 aug 2015 21:42

Op JF is het de gewoonte het onderwerp van anderen niet te kapen.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 12 aug 2015 23:45

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

of het zou het cjib moeten zijn dat is het centraal juridisch incassobureau is als penale boeten in België.
Die kunnen en zullen wel vorderen indoen nodig via Belgische GDW of zelfs parket en politie

janno007
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 13 aug 2015 11:37

vraag/mail hun al eens wanneer de overtreding zou plaats hebben gevonden en of men hiervan bewijzen heeft.
incassobureau's hebben in belgie zo goed als geen enkele macht, dus daar moet ge niet van wakker liggen.
Ok zal ik doen, maar heb al op andere fora gelezen dat Cannock Chase zeer boertig kan reageren of je gewoon negeert en de boetes maar ophoogt tegen de sterren.

Dat zou inderdaad mooi zijn, mochten zij in België niets kunnen maken.
Echter dacht ik dat er momenteel reeds afspraken bestonden (sinds begin 2015?) tussen NL & BE over het betalen & opvolgen van boetes tussen beide landen, is hier iets van aan?

janno007
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 13 aug 2015 11:40

Bij een incassobureau die in BE opereert 1 gouden regel:
Een aangetekende brief waarin u eist een kopie te krijgen van hun vergunning afgeleverd door FOD Economie (nodig om binnen BE vorderingen te mogen doen) EN eisen dat deze hun vorderingsacties staakt en dat u bij nalaten hiervan FOD Economie hierover zal inlichten en tevens ook een gerechelijke klacht zal volgen met burgelijke partijstelling (waardoor zij dus hun erkenning dreigen te verliezen... Zo heb ik een half jaar geleden zo een NL incasso mentaal minderbedeelde (dit is trouwens een vereiste om bij een incassobureau aan de slag te mogen gaan) het zwijgen opgelegd.
Geen idee of Cannock Chase (ook) opereert vanuit België, de brief die ik kreeg was afkomstig vanuit NL in ieder gevaL.

janno007
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 13 aug 2015 11:45

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

of het zou het cjib moeten zijn dat is het centraal juridisch incassobureau is als penale boeten in België.
Die kunnen en zullen wel vorderen indoen nodig via Belgische GDW of zelfs parket en politie
Ja het CJIB is inderdaad het officiële orgaan in NL voor het innen van boetes voor bvb snelheidsovertredingen.
Zo heb ik al eens een boete gehad van hun, was toen € 25, heel schappelijk voor 5-10 km/h te snel.
Die heb ik ook meteen betaald, daar maak ik geen enkel probleem van, billijke boete voor een relatief lichte snelheidsovertreding.

69_Shorty_69
Berichten: 153

#9 , 13 aug 2015 12:34

Bij een incassobureau die in BE opereert 1 gouden regel:
Een aangetekende brief waarin u eist een kopie te krijgen van hun vergunning afgeleverd door FOD Economie (nodig om binnen BE vorderingen te mogen doen) EN eisen dat deze hun vorderingsacties staakt en dat u bij nalaten hiervan FOD Economie hierover zal inlichten en tevens ook een gerechelijke klacht zal volgen met burgelijke partijstelling (waardoor zij dus hun erkenning dreigen te verliezen... Zo heb ik een half jaar geleden zo een NL incasso mentaal minderbedeelde (dit is trouwens een vereiste om bij een incassobureau aan de slag te mogen gaan) het zwijgen opgelegd.
Geen idee of Cannock Chase (ook) opereert vanuit België, de brief die ik kreeg was afkomstig vanuit NL in ieder gevaL.

Als Cannock Chase vanuit NL vorderingen wil bewerkstelligen dient Cannock Chase ook een BE erkenning aan te vragen anders mogen zijn zij zelfs geen vorderingen sturen naar Belgisch grondgebied.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

janno007
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 13 aug 2015 16:57

Ik vond dit artikel gedateerd op 1 juli 2015:
-> https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... lege-past/

met daaronder deze paragraaf:
-----
Rechtsgelijkheid:
Voor naheffingen op kentekens uit landen waar wel innen wel mogelijk is blijft de bestaande procedure van klemmen na vijf openstaande naheffingen. Er wordt geen onderscheid gemaakt op nationaliteit, maar op invorderingsmogelijkheden. De juridische onderbouwing is op grond van het gelijkheidsbeginsel. Het college verwacht in België, Frankrijk en Engeland op redelijke termijn te kunnen invorderen. Zodra dat kan, gaan deze landen naar de categorie “invorderen mogelijk”. Tot die tijd vallen deze landen onder de categorie “invordering niet mogelijk”.
-----

Als dat geldig is op deze datering (1/7/2015) dan is invordering nog niet mogelijk voor NL parkeerboetes in BE, of begrijp ik het verkeerd?

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 13 aug 2015 18:44

Opletten gaat het over een PV inzake een parkeerovertreding of een door een gemeente ingesteld retributie of parkeerbelasting?
Bij mijn weten kan het wel over een PV maar niet voor een gemeentelijk reglement.

janno007
Topic Starter
Berichten: 11

#12 , 14 aug 2015 09:11

Opletten gaat het over een PV inzake een parkeerovertreding of een door een gemeente ingesteld retributie of parkeerbelasting?
Bij mijn weten kan het wel over een PV maar niet voor een gemeentelijk reglement.

Ik heb het even nagekeken, het gaat over een parkeer belasting (€ 9,50) met naheffingsaanslag (€ 59,00), nu opgelopen tot € 114,50 in dat 'dwangbevel'.
Een parkeerboete van € 9,50 zou ik met plezier betalen bij manier van spreken, maar deze van de pot gerukte bedragen zijn gewoon ridicuul.

Er wordt dus nergens vermeld dat het om een PV gaat, ook enkel vermelding van Parkeer Beheer Roosendaal via Cannock Chase.

De vraag blijft, in hoeverre kunnen zij momenteel dingen afdwingen in België, een eventueel samenwerkingsverdrag tussen BE & NL lijkt enkel te gaan over het uitwisselen van persoonsgegevens, zodat zij een nummerplaat kunnen linken aan een naam & adres en hun intimidatiemachine op gang kunnen brengen.
Vermoedelijk ben je enkel de sigaar als je geseind staat en je begeeft je in NL met de auto en je wordt gedetecteerd/tegengehouden, dan kunnen ze je wellicht dwingen om meteen te betalen, iemand hier een idee over/ervaring mee?

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 14 aug 2015 13:30

En voor een gemeentebelasting kan men niet 'geseind' staan ...zeker niet in België. En dus helemaal niet voor een Nederlandse belasting.
Dus zonder in België erkend vonnis zal een deurwaarder optreden in rechte als gerechtsdeurwaarder wel iets kunnen eisen.
Al de rest kan volgens mij niet.

Een van de leden dacht ik heeft een klein jaar geleden de specifieke regelgeving hier eens geplaatst ... maar ik heb ze toen niet bijgehouden.

janno007
Topic Starter
Berichten: 11

#14 , 17 aug 2015 14:35

En voor een gemeentebelasting kan men niet 'geseind' staan ...zeker niet in België. En dus helemaal niet voor een Nederlandse belasting.
Dus zonder in België erkend vonnis zal een deurwaarder optreden in rechte als gerechtsdeurwaarder wel iets kunnen eisen.
Al de rest kan volgens mij niet.
Een van de leden dacht ik heeft een klein jaar geleden de specifieke regelgeving hier eens geplaatst ... maar ik heb ze toen niet bijgehouden.
Ah prima, dat is al een geruststelling.

Als ik een update heb zal ik het hier ook even posten.

Die specifieke regelgeving zou ik er inderdaad graag even op na slaan :)

WP002
Berichten: 1479

#15 , 17 aug 2015 17:04

Als ik u was zou ik de boete zo snel mogelijk betalen (9,50), en naar de rest kunnen ze fluiten, en een vriendelijke brief achteraan sturen dat hun incasso in België geen enkele rechtsgrond heeft.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”