Verkeersboete in Brussel

mde
Topic Starter
Berichten: 6

Verkeersboete in Brussel

#1 , 11 aug 2015 16:26

Goede middag,

Ik heb vandaag een boete in de bus gekregen wegens negeren van een rood licht in Brussel.

Situatie: ik reed met de fiets door een rood licht ter hoogte kruispunt Parijsstraat en Troonstraat. Ik was slechts enkele meters verwijderd van het rood licht toen ik besloot om toch door te rijden vermits ik op de trappers stond en vol in de remmen gaan mij nogal gevaarlijk leek.

Mijn verhaal uitleggen aan de agenten die me tegenhielden leek me onbegonnen werk, want ze konden me in het Nederlands amper uitleggen waarvoor ze me tegenhielden. (De opvordering om aan de kant te gaan was ook al in het Frans). Toen de agenten onder mekaar bezig waren hoorde ik de ene tegen de andere iets zeggen in de trant "schrijven we hem op?" en ook "door welk rood licht is hij gereden". Ook werd mij niet verteld dat ik een PV zou ontvangen. Men zij mij enkel dat ik de volgende keer moest oppassen. En dan zei er eentje "oooopla" waarna ze een volgende auto/fiets/voetganger achterna gingen.... Het was blijkbaar jachtseizoen.

Op zich heb ik geen problemen met die boete, maar er zijn toch enkele punten waar ik mijn vragen bij heb:
1) de pv is opgesteld in hetFrans, terwijl ik duidelijk aangetoond heb Nederlandstalig te zijn. Kan ik vragen om een nederlandstalige versie en hoe pak ik dit best aan. Ik probeerde hier op de website van de politie duidelijkheid over te krijgen, maar vond geen info.
2) uit de pv zou blijken dat ik met een Giant-fiets reed, wat niet het geval was. Wel een fiets van Granville
3) er staat in "le conducteur avait le temps necessaire pour s'arreter en toute sécurité", iets wat ik ten volle betwist, want op het ogenblik dat het licht op rood sprong was ik zo dicht bij de volle lijn dat ik het voor mezelf veiliger vond door te rijden vermits ik op de trappers stond (het gaat daar licht bergop) en ik reed toch vrij snel, circa 25-28 km/u
4) de opmerkingen tussen de agenten onderling (zie alinea hierboven). Kan dit zomaar?
5) dat men mij niet zegt dat ik een Pv krijg? Door hun houding kreeg ik eerder het idee dat dit een soort waarschuwing was en er werd nooit over een PV gesproken.

Nogmaals, ik betwist niet door het rood licht te zijn gereden, alleen lijkt de situatie me niet correct geschetst....

Ik ben dankbaar voor jullie reacties,

Michel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 aug 2015 17:15

1) U vraagt dit aan het kantoor waar het PV is opgesteld. Zeker is het echter niet dat u een vertaling zal ontvangen.
2) Geen fout die het PV ongeldig maakt. Deze piste verder volgen is zinloos.
3) U zal moeten bewijzen dat het PV fout is, PV geldt namelijk als bewezen tenzij tegendeel aangetoond.
4) Ik zie hier geen fouten gemaakt door de agenten.
5) Is niet verplicht.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 11 aug 2015 17:19

1) vertaling of verduidelijking kan via lokale politie bekomen worden, brussel is 2-talig, pv mag in het nederlands of frans zijn.

2) verkeerd type fiets is geen geldige reden om nietigverklaring van het pv

3) voor het rood word is er aantal seconden oranje, in de veronderstelling dat dit werkte had u genoeg tijd om te stoppen, immers alle bestuurders moeten hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden op de weg

4) agenten mogen opmerkingen maken, zolang dit niet beledigend, racistisch, etc... is

5) men moet u dit niet mededelen of u al dan niet een pv zou krijgen.


de feiten zijn vastgesteld en u ontkent deze niet, als u een pv krijgt met de uitnodiging tot betalen, betalen is dan de boodschap, de boete bij veroordeling bij politierechtbank zal vele malen hoger zijn.


merde, turaki was mij voor :p

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 aug 2015 17:32

Situatie: ik reed met de fiets door een rood licht ter hoogte kruispunt Parijsstraat en Troonstraat. Ik was slechts enkele meters verwijderd van het rood licht toen ik besloot om toch door te rijden vermits ik op de trappers stond en vol in de remmen gaan mij nogal gevaarlijk leek.
Waar haalt u vandaan dat u door rood mag rijden als u (vindt dat u) niet meer veilig kon stoppen ?

Dat geldt bij oranje, NIET bij rood ...


In juli 2014 mocht je niet eens uit de Patrijsstraat naar de Troonlaan rijden volgens streetview ...
https://goo.gl/maps/U8ggp
Als dat niet aangepast is, kan je er nog een derdegraadsovertreding bij krijgen ...

mde
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 11 aug 2015 17:43

Bedankt voor jullie reactie. Lijkt me vrij duidelijk.

Ik reed op de Troonstraat, dus ik reed zeker niet verkeerd. Enkel door het rood :-(

WP002
Berichten: 1479

#6 , 11 aug 2015 18:14

Alleen wat (1) aangaat hebt u een punt.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 11 aug 2015 19:03

Alleen wat (1) aangaat hebt u een punt.
Niet echt. Taalwetgeving geeft agenten in Brussel de mogelijkheid om het PV op te stellen in de taal van hun keuze, zolang er geen verklaring wordt afgenomen. Verplichting om een vertaalde versie te voorzien staat nergens in de wet.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 11 aug 2015 19:28

Klopt, Een Nederlandstalige inspecteur die in Wallonië een PV opstelt, stelt dat meestal op in zijn eigen zone en dat zal dan in het Nederlands zijn.
Indien het een PV in het Frans is -- vraagt u de verwijzing naar de Nederlandse taalrol en vraagt u een officiële vertaling ... maar dat is aan de rechtbank en niet aan de politie.
Een politieambtenaar in Vlaanderen stelt zijn Pv's op in het Nederlands - In Brussel ook in zijn moedertaal OF het is een politieambtenaar die officieel tweetalig is die kan kiezen.
Voor verhoor dient er een tolk te worden gevorderd.
Persoonlijk zal men en zeker in Brussel voor mij steeds een tolk moeten vragen of Nederlands spreken.
Ik speek en versta geen Frans. :mrgreen:

WP002
Berichten: 1479

#9 , 11 aug 2015 23:43

Ja, zo is het ook opgelost, natuurlijk.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”