rijbewijs niet afgehaald

kilian
Topic Starter
Berichten: 3

rijbewijs niet afgehaald

#1 , 08 aug 2015 16:36

hallo, ik heb vorig jaar mijn rijbewijs am gehaald en ben de dag erna direct tegengehouden toen ik naar school ree met mijn brommer op het rijcenter zijden ze dat ik direct legaal op de baan mocht omdat ik mijn rijbewijs had gehaald en dus geen gevaar was op de weg maar volgens de agent moest ik mijn rijbewijs eerst afhalen hiervoor moet ik dus ook voorkomen ik ben 16october tegengehouden en op mijn rijbenwijs staat dat ik het 17october pas aangevraagt heb kan ik hiervoor een zware boete kunnen krijgen? grtjes kilian

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 aug 2015 16:44

Het is niet genoeg dat je uw rijbewijs haalde in de rijschool, , je moet het ook effectief op zak hebben. Jij had het zelf nog niet eens aangevraagd
http://www.mijnboete.be/boete-be/rijden ... rijbewijs/
http://www.mijnboete.be/boete-be/rijden ... -papieren/

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 aug 2015 20:18

op het rijcenter zijden ze dat ik direct legaal op de baan mocht omdat ik mijn rijbewijs had gehaald
Zou me verwonderen
Daar zegt men vaak net het omgekeerde als waarschuwing ...

volgens de agent moest ik mijn rijbewijs eerst afhalen
Klopt
Je reed dus zonder rijbewijs ...
hiervoor moet ik dus ook voorkomen ik ben 16october tegengehouden en op mijn rijbenwijs staat dat ik het 17october pas aangevraagt heb kan ik hiervoor een zware boete kunnen krijgen?
Ja.

Zorg dat je een bewijs hebt van slagen voor het examen, met datum er op

Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :
1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;


Boete bedragen : te vermenigvuldigen met 6 (de opdeciemen), dus 1200 tot 12000 euro , mogelijk deels voorwaardelijk

Bijdrage "Slachtofferfonds" : 150 euro

Gerechtskosten: zonder beroep of expertises etc. : ongeveer 50 euro

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 aug 2015 20:29

Het is niet genoeg dat je uw rijbewijs haalde in de rijschool, , je moet het ook effectief op zak hebben. Jij had het zelf nog niet eens aangevraagd
http://www.mijnboete.be/boete-be/rijden ... rijbewijs/
http://www.mijnboete.be/boete-be/rijden ... -papieren/
Tsja, een advocatenkantoor dat foute info geeft over inbreuken ivm het voorlopige rijbewijs ...

kilian
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 09 aug 2015 05:17

ja ophet rijcenter zij die man letterlijk proficiat nu kan je legaal de baan op dus ik dacht dat voor die paar dagen dat ik aan het wachten was op mijn rijbewijs dat het voldoende was om mijn document van slagen bij te hebben heb dit toen ook afgegeven maar hetgene dat ik niet begrijp dan is dat ik mijn rijbewijs toen heb gehaald dus ik was geen gevaar op de weg op dat moment ik had mijn rijbewijs eigenlijk gewoon niet bij ben mijn brommer na 2dagen zelf gaan afhalen met mijn rijbewijs dus waarom moet ik dan voorkomen voor het rijden zonder

kilian
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 09 aug 2015 05:26

en maakt het verschil dat ik minderjarig ben en kan ik een werkstraf in de plaats krijgen want met die hoge geldboetes zoals hierboven vermeld kan ik mijn studies wel vergeten

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 09 aug 2015 10:27

Kijk naar het wetsartikel van Inazuma, je had geen geldig rijbewijs, ook al was je geslaagd. Gevaar op de weg of niet is hier irrelevant. Hier zijn m.i. alleen boetes voor voorzien.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 09 aug 2015 10:32

met die hoge geldboetes zoals hierboven vermeld kan ik mijn studies wel vergeten
Rechter zou ook uw brommer kunnen aanslaan, en verkopen.
Laatst gewijzigd door mava105 op 09 aug 2015 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 09 aug 2015 10:33

maar hetgene dat ik niet begrijp dan is dat ik mijn rijbewijs toen heb gehaald
ik had mijn rijbewijs eigenlijk gewoon niet bij
waarom moet ik dan voorkomen voor het rijden zonder
Omdat je op dat moment (nog) géén rijbewijs had .
Je had enkel het examen gedaan.
En dat volstaat dus niet ...
Je hebt bvb de verplichte verklaring nog niet ondertekend dat je niet aan een aandoening lijdt die tot rij-ongechikheid leidt ...


De boete bij een eerste inbreuk is doorgaans het minimum of daar in de buurt, en de boete kan ook dan nog grotendeels voorwaardelijk zijn.


Je kan voor de uitspraak van de rechter valt, een werkstraf vragen aan de rechter
Je moet motiveren waarom je een werkstraf wil.
Of de rechter er op in gaat is wat anders.

Je kan ook opschorting van straf vragen.
Ook hier: vragen voor er een uitspraak aangaande de straf valt, het blijft een gunst vanwege de rechtbank, en de vraag kan dus maar beter goed gemotiveerd zijn ...

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 09 aug 2015 22:17

Vanaf 16 jaar is men wat wegverkeer betreft 'meerderjarig' dus zijn de boetes en alles wat er bij komt voor uw rekening.
Uiteraard zal u niet naar de gevangenis moeten maar mogelijk wel terug naar AF

Redrum
Berichten: 574

#11 , 10 aug 2015 11:01

ja ophet rijcenter zij die man letterlijk proficiat nu kan je legaal de baan op
Hij zal dat gezegd hebben maar met de bedoeling dat dat binnen de regels gebeurt: bv met rijbewijs op zak, verzekerd, niet dronken, niet met een blinddoek,...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 10 aug 2015 11:20

Als je dat al niet gesnapt ha, ben je nog zeker niet tot de jaren van verstand gekomen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”