reclamebord blokkeert voetpad

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

reclamebord blokkeert voetpad

#1 , 08 aug 2015 00:45

Hallo,

Een paar huizen verder van waar ik woon, is er een slager die een reclamebord dwars op het voetpad plaats en daardoor het voetpad voor de helft (iets meer zelfs) blokkeert.

De situatie in onze staart is als volgt:
Langs beide zijde rijhuizen - de voorgevels van de huizenrij grenst onmiddellijk aan het voetpad (zonder voortuintjes dus) van ongeveer 5 à 7 stoeptegels breed - dan de rijbaan (zonder fietspad) - aan de overzijde opnieuw een voetpad - daarnaast de voorgevels van de huizenrij (opnieuw zonder voortuintjes).
Omdat ik niet weet of het relevant is: het is in de bebouwde kom, met alternerend parkeren (eerste helft van de maand langs de kant van de slager/reclamebord, de andere helft van de maand te parkeren aan de overkant).

Nu, normaal gezien stoort dat reclamebord mij niet, maar vanaf volgend jaar zal ik daar bijna dagelijks moeten passeren met de kinderwagen om mijn kind naar de crèche te doen. Het reclamebord wordt meestal na sluitingstijd weggenomen, maar op de momenten dat ik er zal passeren, is de slager open en staat dat bord er dus.

Het reclamebord kan ik niet passeren met de kinderwagen zodat ik genoodzaakt ben om uit te wijken naar de rijbaan. Afgezien van het feit dat dit gevaarlijk kan zijn, moet ik dan ook de hoge booordsteen op en af - met een kinderwagen lijkt mij dit niet heel handig. Bovendien als er langs die kant van het straat geparkeerd wordt, staan er auto's in de weg, die soms zo dicht op elkaar geparkeerd staan dat het moeilijk is om door te steken met de kinderwagen.

Kortom, ik wil dat reclamebord daar weg. (Jammer genoeg is mijn wil nog steeds geen wet... :mrgreen: )

Nu vroeg ik mij af, voor ik ga klagen/zagen bij de slager, mag die het reclamebord daar zetten? Of kan hij daar toestemming voor gekregen hebben? Wat zegt de wet over het (gedeeltelijk) blokkeren van een voetpad?

ps: Jammer genoeg is het reclamebord te zwaar zodat ik het zelf niet kan verplaatsen als ik er langsmoet. Een andere mogelijkheid voor mij is om 40 meter de andere kant op te wandelen en de straat over te steken via een zebrapad, terug de 'juiste' richting op te wandelen richting crèche en dan aan het einde van de straat terug over te steken, maar ik ben liever lui dan moe. Bovendien, als het bord daar niet mág staan, waarom moet ik dan een omweg maken en twee keer de straat over steken. Natuurlijk, als het recleamebord er mag staan, dan heb ik geen andere keuze.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 08 aug 2015 09:55

Neem een foto en stuur deze per mail op naar de gemeente. Vraag of daar een vergunning voor is. Indien niet of het niet mogelijk zou zijn om dit obstakel te laten verwijderen.

Het bord mag er zeker staan als er een vergunning voor is. Anders mag je er nog geen vuilbak laten staan voor een week.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 08 aug 2015 10:15

Uit de wegcode:
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Politie kan hiertegen optreden, wegens hinderlijk voor kinderwagens en rolstoelgebruikers, en tevens gevaarlijk door de noodzaak om de rijbaan te betreden om te passeren, en hiervoor op en af het voetpad te gaan via de hoge boordsteen.

Reclame

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 08 aug 2015 10:37

Bedankt voor de snelle reacties !

Ik ga de tip van chantika opvolgen, en een foto sturen naar de gemeente om te vragen of er een vergunning voor is.

@Turaki: Bedankt voor de tekst uit de wegcode. Voor rolstoelgebruikers is dat inderdaad ook een probleem. Daar had ik nog niet aan gedacht. Als de gemeente aangeeft dat er geen vergunning voor is, zal ik eens langsgaan bij onze wijkagent.

Hello Kitty

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 08 aug 2015 10:49

Vraag aan de gemeente ook de politie in kennis te stellen.
Ik dacht dat er een minimum vrij ruimte moest zijn .... maar vindt op dit ogenblik de specifieke regelgeving niet.
Winkels moeten niet alleen een vergunning hebben maar betalen in principe ook een gemeentebelasting voor 'reclamebord'

Gevonden:
http://www.steunpuntstraten.be/vademecum/?p=h4th1n1h2n2

Booke
Berichten: 112

#6 , 08 aug 2015 11:08

Heb je er al eens aan gedacht om gewoon de winkel binnen te stappen en te vragen of het mogelijk is om het bord een klein beetje te verplaatsen zodat je makkelijk door kan?
De slager sleurt niet elke dag met het zware bord omdat hij dat leuk vind maar omdat hij moet opboksen tegen de vele supermarkten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 08 aug 2015 20:33

Maak u vooral niet teveel illusies over de acties van politie of gemeente ...
Sommige hebben zélf boter op het hoofd

http://www.gva.be/cnt/dmf20150806_01806 ... -duiken-op

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 08 aug 2015 22:23

In dit geval zou ik het toch eens melden aan de nodige diensten
Karla Blommen vbv ombudsdienst Antwerpen.

chantika
Berichten: 961

#9 , 09 aug 2015 17:26

Ik sluit me aan bij Inazuma

Vorig jaar deed melding dat een verkeersbord onzichtbaar geworden was door een overgroeiende boom. Agent wist het al maar we hebben prioriteiten. Ik heb een week daarna de tak op een onbewaakt moment gaan afknippen. Dit jaar groeien die takken er terug over, dus als ze willen kunnen ze de eigenaar van de bomen nog verwittigen. Maar ja zou dat geen Graaf zijn die daar woont?







https://www.google.be/maps/@51.010935,3 ... 312!8i6656

Dat bord staat een 300 tal meter voor een kruispunt met de N60. Op het kruispunt staan flitspalen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 09 aug 2015 23:22

https://www.google.be/maps/@51.010935,3 ... 312!8i6656

Dat bord staat een 300 tal meter voor een kruispunt met de N60. Op het kruispunt staan flitspalen.
Wat verder links is nog een aardewegen -> dus een kruispunt, met opheffing C43 ...

Wegje (dreef) rechts is blijkbaar een private weg, maar dat is niet te zien voor wie er voorbij rijdt -> kruispunt

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

#11 , 10 aug 2015 19:39

@ Franciscus: bedankt voor de link !

@ Booke: Uiteraard is dat inderdaad de eerste stap, maar... Het bord verplaatsen zal niets oplossen: het staat immers nu steeds al zo dicht mogelijk tegen de gevel van de winkel en bovendien is het voetpad overal even breed, zodat een meter verplaatsen in de ene richting of de andere richting niet uitmaakt. Ook het bord 90° draaien zodat het evenwijdig met de gevel staat, lost het probleem niet op, omdat de voet van het bord vierkant van vorm is, zodat het in elke richting net iets minder dan de helft van de doorgang blokkeert.

De enige oplossing is het bord niet meer buiten zetten.

Maar voor ik de eigenaar aanspreek, zou ik graag weten of het er al dan niet mág staan. Daarvoor heb ik de betrokken diensten van de gemeente gecontacteerd. Als het bord er wél wettig staat, val ik de eigenaar niet lastig, maar zoek ik wel een andere oplossing voor het probleem.

ps: Ik heb alle respect voor de kleine zelfstandige slager die moet opboksen tegen de supermarkt.

@ Inazuma: OMG, dat is echt erg !

eylis
Berichten: 8840

#12 , 10 aug 2015 19:52

Het zou me sterk verwonderen dat het bord er mag staan, immers - met alle respect voor de buurtslager - als het enkel een voetpad is, dan is er geen ruimte voor een bord. Moeders met kinderwagens en rolstoelgebruikers, kunnen er niet niet voorbij zonder de rijweg op te moeten, met alle gevaar vandien. In steden is er overigens een werkgroep actief met een app. te ontwikkelen waarmee rolstoelgebruikers kunnen checken of een winkel, publieke ruimte makkelijk/onmogelijk toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. Mensen met beperkte mobiliteit gebruiken deze app. al met succes.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 10 aug 2015 19:53

Het zou me sterk verwonderen dat het bord er mag staan, immers - met alle respect voor de buurtslager - als het enkel een voetpad is, dan is er geen ruimte voor een bord. Moeders met kinderwagens en rolstoelgebruikers, kunnen er niet niet voorbij zonder de rijweg op te moeten, met alle gevaar vandien. In steden is er overigens een werkgroep actief met een app. te ontwikkelen waarmee rolstoelgebruikers kunnen checken of een winkel, publieke ruimte makkelijk/onmogelijk toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. Mensen met beperkte mobiliteit gebruiken deze app. al met succes.

chantika
Berichten: 961

#14 , 13 aug 2015 14:42

https://www.google.be/maps/@51.010935,3 ... 312!8i6656

Dat bord staat een 300 tal meter voor een kruispunt met de N60. Op het kruispunt staan flitspalen.
Wat verder links is nog een aardewegen -> dus een kruispunt, met opheffing C43 ...

Wegje (dreef) rechts is blijkbaar een private weg, maar dat is niet te zien voor wie er voorbij rijdt -> kruispunt
Dreef is privaat, er staat een brievenbus.
Dus dat bord zou dan beter net na die aardeweg staan. Het betreffende bord is 50 KM de borden er voor zijn 70 KM
Flitspaal staat ingesteld op 50 km volgens de gps.

Een beetje verder dan die aardeweg begint de beschaving. Er staan ongeveer 12 wagens geparkeerd. Hoeveel bonnen zou men hier kunnen schrijven? Niet dat men op het voetpad mag staan maar de meesten laten onvoldoende ruimte voor een kinderwagen of rolstoel. Politie weet niet van het bestaan van deze straat af. Het is mogelijk om je wagen daar een jaar lang te stallen zonder 1 bekeuring.

chantika
Berichten: 961

#15 , 22 aug 2015 12:45

Ik sluit me aan bij Inazuma

Vorig jaar deed melding dat een verkeersbord onzichtbaar geworden was door een overgroeiende boom. Agent wist het al maar we hebben prioriteiten. Ik heb een week daarna de tak op een onbewaakt moment gaan afknippen. Dit jaar groeien die takken er terug over, dus als ze willen kunnen ze de eigenaar van de bomen nog verwittigen. Maar ja zou dat geen Graaf zijn die daar woont?







https://www.google.be/maps/@51.010935,3 ... 312!8i6656

Dat bord staat een 300 tal meter voor een kruispunt met de N60. Op het kruispunt staan flitspalen.


De wonderen zijn de wereld niet uit. Vandaag kunnen vaststellen dat het bord zichtbaar is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”