weg afsluiten

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

weg afsluiten

#1 , 07 aug 2015 21:43

Vandaag zag ik een prive persoon een metalen hek op de straat plaatsen .Daarop 2 borden .1)verboden doorgang 2)speelstraat .Ik sprak die persoon daar over aan .Deze zei ...het gemeentebestuur heeft toelating gegeven om op elke vrijdag namiddag van de vakantie de straat af te sluiten .Dit na handtekening actie van de bewoners .Spelende kinderen zijn daar niet .
Daar dit geen politieman in functie die borden zet ...heb ik mijn bedenkingen hier over .
Kan iemand vertellen dat deze verkeersbelemmering mogelijk is door een prive persoon ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 aug 2015 00:01

Politiemannen in functie zetten maar zelden verkeersborden. Het is de wegbeheerder (gemeente, of gewest voor snelwegen) die dit doet, en ook toelating kan geven aan privépersonen om dit in hun plaats te doen. Dus mits het hebben van toelating kan dit perfect.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 08 aug 2015 00:33

En van het moment dat het bord correct geplaatst is moet men het respecteren - ongeacht wie het geplaatst heeft.
In dit geval zal er wel een gemeentelijke beslissing zijn geweest.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 aug 2015 20:46

De "speelstraat" is vaak een slag in het water, eerder bedoeld om anderen uit de straat te weren, dan om er echt een speelplaats van te maken.

Maar de borden worden vaak door de aanvragers dagelijks geplaatst bij aanvang, en weer weggehaald na het einde van de speelstraat-reglementering.
Dat is mogelijk zelfs een vereiste bij de aanvraag ...

Uiteraard met een gemeentelijke beslissing over de periode, dagen, uren, dat deze speelstraat geldt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”