onterecht beschuldigd van vluchtmisdrijf! Mag de politie langskomen op je werk?

help?
Topic Starter
Berichten: 3

onterecht beschuldigd van vluchtmisdrijf! Mag de politie langskomen op je werk?

#1 , 06 aug 2015 17:18

Mijn vrouw wordt onterecht beschuldigd van een ongeluk met stoffelijke schade en het plegen van vluchtmisdrijf. Zij wordt 10 dagen na de vermeende feiten opgebeld door een politie inspecteur. Hij vraagt naar haar naam en of ze momenteel thuis is. Mijn vrouw antwoord dat ze aan het werk is. "Waar?", antwoord de inspecteur. Mijn vrouw weet niet over wie of wat het gaat en geeft dus het adres door waar ze aan het werk is. De inspecteur staat een half uur later voor de deur. Hij vertelt haar niet over wat het gaat, maar vraagt haar enkel waar de auto staat. Nadien zegt hij dat het gaat over een ongeluk met vluchtmisdrijf en dat er een getuige is. Hij zei dat er een getuige was die 3 karakters van de nummerplaat had gezien en dat het een kleine auto was... (PS: de plaats van misdrijf is aan een politiekantoor zone 30)

De inspecteur vertelt enkel dat hij schade moet komen vaststellen, meer niet. Aangezien er op de wagen slechts een kleine kras is (van een paaltje aan een benzinestation) ,vraagt de agent: "Is dit alles?". Mijn vrouw bevestigt. De agent fotografeert de verzekeringspapieren...

Op 4/8/2015 krijgen we een PV van de tegenpartij en zien we pas de datum van de vermeende feiten: 1/07/2015. Er wordt melding gemaakt van 2 partijen. De tegenpartij en mijn vrouw. Over een getuige wordt niet gesproken. Op 5/8/2015 krijgen we een brief van onze verzekeringsmaatschappij om te zeggen dat de verzekering van de tegenpartij heeft gevraagd om de schade te betalen aan de wagen van de tegenpartij. We nemen direct contact op met onze verzekering en leggen alles uit.

De feiten zouden zijn gebeurd op 01/07/2015, maar tot op heden: 6/08/2015 is mijn vrouw nog steeds niet uitgenodigd om een verhoor of verklaring af te leggen. Ondertussen heeft de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij wel reeds contact opgenomen met onze verzekering om de schade te betalen? Kan dit allemaal zo maar?

Misschien is het omdat de tegenpartij blijkt op het gemeentehuis te werken in hetzelfde gebouw waar ook de politie is gehuisvest? En waar nota bene ook het misdrijf zou hebben plaatsgevonden.

Mijn vrouw erkent wel op de plaats te zijn geweest, aangezien ze daar elke dag de kinderen op het speelplein af zet. Maar het uur van de vermeende feiten klopt niet. Zij was daar pas een uur later aanwezig. Dit kunnen we echter niet bewijzen aangezien de inschrijvingslijsten van de kinderen met volgorde van binnenbrengen zijn weggegooid. Deze lijsten worden namelijk beheerd door de 'dienst vrije tijd' van de gemeente. En wie is daar verantwoordelijk van... u raadt het al... de tegenpartij! (We hadden gevraagd aan de monitor van de jeugddienst om de lijsten te mogen inzien, maar zij moest hiervoor toestemming hebben van de verantwoordelijke. De monitor heeft de verantwoordelijke (en dus de tegenpartij) opgebeld en ze heeft verklaard: woord voor woord:" Ik ken mevrouw en Je moet haar die lijsten niet geven, want dat staat er toch niet op"). Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 aug 2015 18:03

welke schade beweren ze dan dat er zou zijn?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 aug 2015 20:27

Fishy ...
Mogelijk is dus bewijsmateriaal weggegooid door de betrokkene - hoe snel wordt dat normaal weggegooid ?

Als uw vrouw dat niet gelapt heef:
Verzekering opdracht geven GEEN schaderegeling te sluiten met de tegenpartij.

Het is aan de tegenpartij om de beweerde feiten te bewijzen, maar aangezien het om strafrechtelijke feiten gaat, wordt de tegenpartij het openbaar ministerie na de klacht van de eigenaar van het andere voertuig.

"Is dit alles?" is al een goed begin.
Mogelijk heeft de agent ook de schade aan het andere voertuig gezien en klopt dat niet met de schade aan uw voertuig.

Heeft u rechtsbijstand ?
Verzekering op de hoogte brengen, advocaat kiezen, en die bijkomende onderzoeksdaden laten vragen aan Parket : confrontatie v/d voertuigen

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 aug 2015 20:29

Oh, de politie mag naar uw voertuig komen kijken op uw werk

help?
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 06 aug 2015 22:01

@ inazuma:

OK... ik dacht dat dit een inbreuk was op de privacy...

hoe snel de lijsten anders worden weggegooid weet ik niet, zal ik eens moeten navragen

wij hebben aan onze verzekering gezegd dat wij niet aansprakelijk zijn en dus idd de feiten niet hebben begaan!

PS: wij hebben nochtans een full omniumverzekering voor de wagen... maar als je iets niet gedaan hebt heb je het niet gedaan! We hebben dus ook rechtsbijstand, maar ik dacht dat het te vroeg zou zijn om dat in te schakelen.

@ JPV: Gisteren heb ik het voertuig van de tegenpartij kunnen lokaliseren op basis van de plaats van de feiten en de nummerplaat dat vermeld staat in de PV. Ok heb foto's kunnen trekken. Ik hoop ze te kunnen uploaden... Dan kunnen jullie eens jullie mening geven!

help?
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 06 aug 2015 22:09

hoe kan ik foto's downloaden?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 aug 2015 22:46

Je kan beter geen foto's plaatsen van het voertuig van de tegenpartij ...

Is het hard beschadigd ?

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 09 aug 2015 11:56

Hij zei dat er een getuige was die 3 karakters van de nummerplaat had gezien en dat het een kleine auto was... (PS: de plaats van misdrijf is aan een politiekantoor zone 30)
Een kleine auto gezien .... Welgeteld drie karakters ipv de volledige nummerplaat gezien ..... Géén beschrijving van het merk van voertuig, géén beschrijving van de kleur of enig ander specifiek kenmerk van het voertuig (bvb een opvallende sticker of dergelijke) ? In dat geval, lijkt het me op z'n zachtst gezegd een nogal vage omschrijving van het voertuig.

Ik meen, dat een beetje advocaat dergelijke getuigenis toch enigszins onderuit kan halen. Niet zozeer omdat getuige zou liegen. Maar wél omdat op basis van dergelijke vage beschrijving het niet onomstotelijk bewezen is dat het wel degelijk UW voertuig was. Er kunnen wel méér voertuigen bestaan die aan de omschrijving voldoen ....

Als u dan ook nog kan laten vaststellen dat uw voertuig géén schade vertoont die kan overeenkomen met de schade aan het voertuig van de tegenpartij, zit je volgens mij wel op het goede spoor.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

giserke
Berichten: 2434

#9 , 09 aug 2015 20:48

Inderdaad wat Lohabra zegt klopt.
Als de zogezegde getuigen niet eens kunnen zeggen over welke auto het juist gaat, maken ze geen schijn van kans.
Uitgenomen als uw wagen wel schade zou hebben die afkomstig kan zijn van het ongelijk.
Maar als de vaststelling van de agent geen schade kan waarnemen die de schade van de tegenpartij zou kunnen hebben veroorzaakt moet U zich niet teveel zorgen maken.

Als je recht hebt op een advocaat via de verzekering, neem die maar.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 10 aug 2015 08:50

Het blijft hier gissen of er al of geen schade was aan het eigen voertuig die overeenkomt de schade aan tegenpartij zolang TS er geen klaarheid over schenkt.

Redrum
Berichten: 574

#11 , 10 aug 2015 11:08


OK... ik dacht dat dit een inbreuk was op de privacy...

@ JPV: Gisteren heb ik het voertuig van de tegenpartij kunnen lokaliseren op basis van de plaats van de feiten en de nummerplaat dat vermeld staat in de PV. Ok heb foto's kunnen trekken. Ik hoop ze te kunnen uploaden... Dan kunnen jullie eens jullie mening geven!
Als ik u was, zou ik eerder zelf voorzichtig zijn met mogelijke inbreuken op de privacy. U bent immers de politie niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”