openbare dronkenschap

phil1612
Topic Starter
Berichten: 4

openbare dronkenschap

#1 , 05 aug 2015 10:40

Mijn verhaal,
Ben vertrokken met de auto van bij een vriend en was dronken.De buren hadden dat gemerkt en hebben de politie gebeld.Was nogal lawaai aan het maken op straat.Ik ben vertrokken met de auto en ben tot aan een supermarkt gereden,waar ik binnen ben gegaan om nog alcohol te kopen.De mensen daar hadden gemerkt dat ik echt dronken was.Het juiste weet ik allemaal niet meer.De politie heeft me allesinds in of aan die supermarkt onderschept en geboeid meegenomen.Heb nogal wat weerstand beboden zeiden ze achteraf.Ze hebben in de ontnuchteringscel opgsloten.Na12 uur ben ik vrijgelaten en heb twee papieren getekend voor mijn vrijlating en teruggegeven goederen.Een verklaring heb ik niet afgelegd.Vandaaag belde ik naar de politie om te vragen of ik een kopie kon krijgen van mijn PV.Die vroegen of ik een verklaring had afgelegd,maar die had ik niet.De agent zei dat ik nog zou opgeroepen voor een verklaring,klopt dat?
Mijn alcoholpromille moet hoog geweest zijn maar heb geen ademetest afgelegd.Heb nog steeds mijn rijbewijs op zak.Mocht ik een ademtest afgelegd hebben zou ik mijn rijbewijs toch niet meer hebben denk ik?Dit geval zal ook voor de rechtbank komen denk ik?Heb nog aanklacht had voor openbare dronkenschap in 2012.
bedankt voor de reactie op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 05 aug 2015 21:40

Zo te lezen bent u opgepakt voor openbare dronkenschap, en niet om dronken of geïntoxiceerd met een voertuig te rijden - waarschijnlijk omdat de agenten dat niet zelf vastgesteld hebben.

Dronkenschap wordt niet getest met een ademtest of -analyse.
Het blijkt uit uw gedrag, en zo zullen de agenten het ook vaststellen ...

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 05 aug 2015 21:59

U zal een ofwel gasboete* ofwel een minnelijke schikking krijgen als het uw eerste maal .
Indien voorzien in de gemeente waar feit heeft plaatsgehad.

Meestal wordt er zelfs geen verklaring meer van afgenomen ....

Indien u de MS niet aanvaardt zal men u verhoren en dan zal de volgende stap rechtbank zijn vermoed ik.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Reclame

phil1612
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 06 aug 2015 11:29

Bedankt voor de reactie

phil1612
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 23 sep 2015 14:42

Beste,
Ik had nog enkele vragen ivm mijn geval van openbare dronkenschap.Nu heb ik hulp gezocht voor mijn alcoholgebruik en ben momenteel in therapie.Heb nog maar één sessie gevolgt.Nu zegt de psycholoog tegen mij van toch een advocaat te nemen voor wat gebeurd is,want dat ik kan tot 2 maand rijverbod krijgen,ook al zat ik niet achter het stuur,klopt dat?Mijn wagen stond wel geparkeerd op een plaats voor invaliden,daar zal ik nog voor beboet worden?Al een tijdje geleden heb ik ook gebeld naar het politiekantoor om te vragen of ik mijn pv mocht inkijken.De agent zei me dat ik nog uitgenodigd zou worden voor een verklaring.Hetgeen nu al 2maand geleden is.Zou het kunnen dat er nog een minnelijke schikking volgt of komt dit toch voor de politierechter?Zou het nodig zijn van een advocaat te nemen voor deze zaak.Bedankt op voorhand.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 24 sep 2015 12:06

Nu zegt de psycholoog tegen mij van toch een advocaat te nemen voor wat gebeurd is,want dat ik kan tot 2 maand rijverbod krijgen,ook al zat ik niet achter het stuur,klopt dat?
U moet een voertuig besturen of aanstalten daartoe maken om een verval van het recht tot sturen opgelegd te krijgen.

Zonder te weten wàt er precies vastgesteld is aan inbreuken, valt daar dus niets over te zeggen ...

Enkel openbare dronkenschap leidt niet tot verval / rijverbod
Mijn wagen stond wel geparkeerd op een plaats voor invaliden,daar zal ik nog voor beboet worden?
Dat kan, als de agenten het vastgesteld en geverbaliseerd hebben.

De politie mag geen gevolgtrekkingen doen op basis van haar vaststellingen.
Uit het feit dat u daar geparkeerd staat en nadien dronken opduikt, volgt dus niet dat u er dronken naartoe gereden bent ... de kans is groot, maar de feiten zijn niet vastgesteld.

Al een tijdje geleden heb ik ook gebeld naar het politiekantoor om te vragen of ik mijn pv mocht inkijken.De agent zei me dat ik nog uitgenodigd zou worden voor een verklaring.Hetgeen nu al 2maand geleden is
Kan lang duren - als er nog wat van komt ...

.Zou het kunnen dat er nog een minnelijke schikking volgt
Dat kan
of komt dit toch voor de politierechter?
Dat kan ook ...

Zou het nodig zijn van een advocaat te nemen voor deze zaak.
Zolang u nergens van beschuldigd wordt, is dat zinloos.
Zodra u weet wat men u ten laste wil leggen, kan u naar een advocaat stappen.

phil1612
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 24 sep 2015 12:41

Heel erg bedankt voor de toelichting.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”