Rijbewijs niet ingeleverd

Moaneneld
Topic Starter
Berichten: 7

Rijbewijs niet ingeleverd

#1 , 29 jul 2015 20:04

Beste forumleden,

Een jaartje geleden had ik men rijbewijs moeten inleveren maar omdat ik deze niet meer had, verloren met de rest van men portefeuille, heb ik er niet meer aan gedacht.
Nu krijg ik een dagvaardiging omwille het niet inleveren van men rijbewijs.
Kan ik hier iets mee, of heb ik gewoon pech dat ik vergeetachtig ben!?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 jul 2015 20:22

Verlies van rijbewijs had je destijds ook moeten aangeven. Kan wel een dubbele boete worden.

Jackrussell
Berichten: 701

#3 , 29 jul 2015 20:34

Ik heb het eens aan de hand gehad. Niet verloren, maar wel vergeten in te leveren. Enfin, ik was 1 dag te laat. Toen nam de politie het rijbewijs niet meer aan en moest ik wachten op een nieuwe uitnodiging. Lange tijd niets meer van gehoord. Tot na twee jaar ik bij een controle geseind bleek te staan. Toen alsnog de papieren gekregen om het in te gaan leveren. Verder geen boete o.i.d. gehad. Althans, geen extra boete.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 jul 2015 23:43

Nu krijg ik een dagvaardiging omwille het niet inleveren van men rijbewijs.
Dat gaat geld kosten ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... -t4hs6afd3" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 49/1

Met geldboete van 200 euro tot 2000 euro wordt gestraft hij die, nadat tegen hem een verval van het recht op sturen werd uitgesproken, zijn rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs niet inlevert binnen de door de Koning bepaalde termijn.

In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen.

De straffen worden verdubbeld bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan.

De boetebedragen zijn nog te vermenigvuldigen met 6 (de opdeciemen)
Dus 1200 tot 12000 euro dus - een deel voorwaardelijk kan u wel vergeten met een tweede veroordeling
150 euro voor zgn "Slachtofferfonds
Gerechtskosten

Als u een (deels) voorwaardelijke straf bij dat verval had gekregen, kan het voorwaardelijke deel eventueel ook nog effectief worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”