Blauwe zone snachts

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

Blauwe zone snachts

#1 , 29 jul 2015 18:32

Bij ons komt er een blauwe zone.
Met een maximum duur van 2 uur parkeren.

Nu ga ik smorgens naar mijn werk rond 6.30 en kom 17.30 terug.
Ik lees dat de blauwe zone artikel 27 geldig is van 9.00 tot 18.00
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /192-art27" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik nu om 17.30 mijn auto parkeer en laat deze staan na 19.30 ben ik dan strafbaar?
(Bewonerskaart is momenteel voor mij nog niet mogelijk.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jul 2015 19:23

je bent mogelijks strafbaar omwille van domiciliefraude, maar als je je auto weer weghaalt voor 9 uur, is er op dat vlak geen probleem.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 jul 2015 23:29

Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.

Geen enkele bepaling voorziet daarop een uitzondering - bvb als de eindtijd buiten de normale uren van de blauwe zone valt ...

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 29 jul 2015 23:59

Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.

Geen enkele bepaling voorziet daarop een uitzondering - bvb als de eindtijd buiten de normale uren van de blauwe zone valt ...
Maar ook:
"Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren."

Gebruik van schijf is niet verplicht na 18 uur, dus controle op een schijf die er op dat moment ligt is zinloos. En ik ben er trouwens van overtuigd dat er nergens nog controle is na 18 uur (of elk ander moment bepaald door het bord) op dergelijke situaties.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 jul 2015 07:02

zie Turaki. Je gebruikt de schijf tot 18u, daarna claim je die niet meer te gebruiken, zelfs al ligt die daar nog. Geen agent/rechter die daar iets tegen op zal hebben.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”