intrekking rijbewijs

sieggy
Topic Starter
Berichten: 30

intrekking rijbewijs

#1 , 28 jul 2015 19:05

Beste forumleden,

Anderhalve maand geleden legde de Antwerpse politierechter mij o.a. volgende bestraffing op:
- Een verval van het recht tot sturen alle categorieën voor de duur van 15 dagen.

Vandaag zat er een brief in de bus om te gaan betekenen op het wijkbureel.
Ik vernam dat als ik morgen/woensdag beteken, het rijverbod volgende week woensdag om 00:00u start. Het rijbewijs met kennisgeving moet ten laatste aangeboden worden volgende week dinsdag voor 16:00u.
Met kan het rijbewijs met de kennisgeving ook aangetekend opsturen binnen de gestelde termijn. (Dit is de optie die ik verkies)

Nu zijn mijn vragen:

1) Als ik morgen/woensdag beteken, begint mijn rijverbod dan volgende week woensdag om 00:00 ook als ik het rijbewijs enkele dagen voordien reeds per post opstuurde (m.a.w. kan ik die paar dagen met de wagen rijden zonder dat ik het rijbewijs in mijn bezit heb?)
2) Langs de andere kant, als het rijverbod voorbij is 15 dagen later, kan ik dan alweer met de wagen rijden zonder dat ik het rijbewijs heb afgehaald op de Antwerpse politierechtbank?

Alvast bedankt voor uw reacties!
Mvg,
S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 28 jul 2015 19:08

Sinds wanneer mag je zonder je fysiek rijbewijs op zak voertuigen besturen?
"sowieso" schrijf je zo.

sieggy
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 28 jul 2015 19:16

Ik heb geen idee...
Wat ik wel weet is dat mijn pa eens politiecontrole had zonder rijbewijs op zak. De agent heeft toen onmiddellijk gecheckt of mijn pa een geldig rijbewijs heeft. (online vermoed ik?)
Dit was in orde en mijn pa mocht zonder meer doorrijden...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 jul 2015 19:30

U MOET het rijbewijs fysiek bijhebben om een voertuig te mogen besturen.

Ga het niet halen met de auto, rij niet terug naar huis als je het weggebracht hebt ...

Ze zijn precies rapper aan 't worden daar ... Goed :!:

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 28 jul 2015 19:33

Dan had hij geluk:
Artikel 22
De bestuurder is gehouden het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, afgegeven met het oog op de scholing, te vertonen op iedere vordering van een ambtenaar of beambte bevoegd om toezicht te houden op de uitvoering van deze wet en de krachtens deze laatste uitgevaardigde reglementen.

Artikel 31
Met geldboete van 10 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die, buiten de in artikelen 30, 34 §2, 2°, 37bis, § 1, 4° en 48 bedoelde gevallen, een motorvoertuig bestuurt zonder het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig bij zich te hebben of weigert die documenten te vertonen overeenkomstig artikel 22, wanneer hij daarom wordt verzocht.
"sowieso" schrijf je zo.

sieggy
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 28 jul 2015 19:36

OK, bedankt!

Stel nu -ik ben dit niet van plan- dat ik tijdens die dagen toch rijd, dan kan dus enkel een geldboete gevorderd worden?

BrechtS
Berichten: 463

#7 , 28 jul 2015 19:50

OK, bedankt!

Stel nu -ik ben dit niet van plan- dat ik tijdens die dagen toch rijd, dan kan dus enkel een geldboete gevorderd worden?
Ik denk niet dat het zo makkelijk is...

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 28 jul 2015 19:54

Rijden tijdens het verval of rijden na het verval zonder een rijbewijs bij te hebben?
Zeer groot verschil!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 28 jul 2015 20:50

Als u enkel rijdt in de periode dat u geen rijbewijs meer bij heeft, is het een geldboete.
Vergeet de opdeciemen niet : x 6 :!:


Als u rijdt in de periode van het verval van het recht tot sturen, is de mogelijke (en effectieve !) strafmaat veel hoger :

Artikel 48

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot een jaar en met geldboete van 500 euro tot 2 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft, hij die:

1° een voertuig of een luchtschip bestuurt, een rijdier geleidt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, spijts het tegen hem uitgesproken verval;

2° een motorvoertuig bestuurt van de categorie bedoeld in de beslissing van vervallenverklaring of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, zonder het voorgeschreven onderzoek met goed gevolg te hebben ondergaan.

De gevangenisstraffen en geldboeten worden verdubbeld bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan.


En je zit meteen met recidive ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”