#2 , 22 jul 2015 12:53
Je verhaal mist 2 elementen waarmee de rechter altijd rekening houdt: er is altijd nog een marge tussen het moment dat het licht op rood springt en het moment dat de flits kan afgaan én daarnaast meen ik dat het nog altijd zo is dat een flitspaal niet flitst voor snelheden < 30km/u.
Bovendien:"Op het moment dat ik het kruispunt nader, spring het licht op rood. ". Daarvoor moet het eerst op oranje springen, dus moet je al vertragen.
Nu, laten we nog veronderstellen dat je "oranje" bedoelde. Dan zegt de wegcode zegt dit: "2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;"
Je moet dus al vertragen, om veilig een kruispunt over te steken. Daarenboven, gezien de vrachtwagen nog kon stoppen, kon jij zeker stoppen. De enige discussie is of je nog op voldoende veilige wijze kon stoppen. De R4 west is een 2x2 baan (als ik het me goed herinner), dus kon je eventueel nog uitwijken naar het andere baanvak.
Bovendien, het is niet omdat de MAXIMUMsnelheid 90km/u is, dat je 90km/u MOET rijden. Als jij een angst hebt om te remmen voor een vrachtwagen, dan zorg je er best voor dat je op voorhand al wat trager rijdt.
Hoelang heb je je rijbewijs al? Hoe oud ben je?