Door rode verkeerslicht

Tricolores
Topic Starter
Berichten: 3

Door rode verkeerslicht

#1 , 22 jul 2015 12:41

Beste medeforummers,

Zonet reed ik op de R4-west, ter hoogte van het kruispunt met Rieme.
Cruisecontrol was ingeschakeld op 90 km/u, hield me dus netjes aan de maximumsnelheid.

Op het moment dat ik het kruispunt nader, spring het licht op rood.
Omdat mijn moeder ooit een zwaar verkeersongeluk heeft gehad met een vrachtwagen, heb ik altijd de reflex om in mijn spiegel te kijken, en vrij dicht achter mij zat een vrachtwagen.
Heb dus beslist door te rijden, mede omdat ik dacht dat ik het oranje licht kon halen. Net op het moment dat ik stopstreep overga, spring het licht op rood.
De flitspaal aan het kruispunt ging af, dus ik mag me binnenkort aan brief verwachten...
De vrachtwagen ging hard in de remmen en haalde wel nog net de stopstreep, hij staat dus niet op de camera.

Ik hoorde al verhalen van leeftijdsgenoten die hiervoor voor de rechtbank moesten verschijnen en boetes van 800 euro moesten betalen en een rijverbod incasseren.
Eerlijk gezegd maak ik me zorgen... OK, ik heb een overtreding gemaakt, maar enkel omdat ik mijn inziens koos voor mijn eigen veiligheid.

Wat adviseren jullie? Gaat in beroep gaan iets uithalen?
Mag ik me aan minnelijke schikking verwachten, of zal dit via de rechtbank gaan?

Alvast bedankt voor jullie advies.
Tricolores.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jul 2015 12:53

Je verhaal mist 2 elementen waarmee de rechter altijd rekening houdt: er is altijd nog een marge tussen het moment dat het licht op rood springt en het moment dat de flits kan afgaan én daarnaast meen ik dat het nog altijd zo is dat een flitspaal niet flitst voor snelheden < 30km/u.

Bovendien:"Op het moment dat ik het kruispunt nader, spring het licht op rood. ". Daarvoor moet het eerst op oranje springen, dus moet je al vertragen.

Nu, laten we nog veronderstellen dat je "oranje" bedoelde. Dan zegt de wegcode zegt dit: "2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;"

Je moet dus al vertragen, om veilig een kruispunt over te steken. Daarenboven, gezien de vrachtwagen nog kon stoppen, kon jij zeker stoppen. De enige discussie is of je nog op voldoende veilige wijze kon stoppen. De R4 west is een 2x2 baan (als ik het me goed herinner), dus kon je eventueel nog uitwijken naar het andere baanvak.

Bovendien, het is niet omdat de MAXIMUMsnelheid 90km/u is, dat je 90km/u MOET rijden. Als jij een angst hebt om te remmen voor een vrachtwagen, dan zorg je er best voor dat je op voorhand al wat trager rijdt.

Hoelang heb je je rijbewijs al? Hoe oud ben je?

Tricolores
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 jul 2015 12:54

26 jaar, heb 5 jaar mijn rijbewijs. Het was echt net rood, ik schrok op zich dat de flitspaal afging want ik weet dat daar normaal een marge opzit inderdaad.

Ik bedoelde inderdaad oranje licht, trouwens.

Reclame

Tybo
Berichten: 145

#4 , 22 jul 2015 14:42

Oranje licht blijft -naar gelang de locatie en soort weg- tussen de 3 en 5 seconden in deze fase staan vooraleer deze overschakelen naar de rode fase ...
Onbemande roodlichtcamera's 'flitsen' vanaf het ogenblik dat je 1 seconde het rood licht ben voorbij gereden aan een snelheid die bovendien hoger ligt dan 30 km/uur ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 jul 2015 15:21

Ik denk dat die camera's ONMIDDELIJK flitsen van het moment dat jij die lus in het wegdek overschrijdt. Die lus ligt gewoonlijk een kleinen meter voorbij de witte stopstreep op het wegdek.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jul 2015 15:54

Volgens wat men mij verteld heeft flits de camera maar 3 seconden na het op het rood springen, want anders kan een vrachtwagen van 18 meters nooit op tijd er door zijn tussen Orange en rood!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 22 jul 2015 16:15

Volgens mij wordt bij een foto tevens snelheid en tijdsinterval na het rode licht vermeld ...
Dat hij bij lage snelheid niet zou flitsen zou zijn oorzaak vinden in het feit dat men voertuigen die bvb voorgesorteerd stilstaan en pas het kruispunt kunnen vrijmaken bij rood voor het doorgaand verkeer zou willen elemineren

k.b.

Tybo
Berichten: 145

#8 , 22 jul 2015 16:33

Van horen zeggen moet je duidelijk opletten !

Regel is : vanaf dat het 1 sec rood is wordt 'geflitst' wanneer men met > 30 km/u voorbij het licht rijdt.
Wat wel is : in sommige parketten vervolgt men vanaf het ogenblik dat het x aantal seconden rood is ... onder die x seconden rood volgt gewoon een onmiddellijke inning (tenzij er andere, plaatselijke parketrichtlijnen zijn ...

Bij het negeren van de rode lichten, en bij aanwezigheid van een roodlicht camera worden er twee foto's genomen ...
Op foto's staan : de gevolgde rijstrook, de gemeten snelheid en het aantal seconden rood ... (uiteraard ook datum, uur ...)

berenod
Berichten: 942

#9 , 23 jul 2015 06:05

De tijd dat het oranje is is minimaal 3 seconden, maar op gewestwegen waar men 90 km/ mag rijden bij het kruisen van de verkeerslichten is het meestal 5 sec.
Daarenboven flitsen de apparaten (normaalgezien) pas wanneer het al 1 seconde rood is.

Met een beetje rekenkunde weten we dat in het slechtste geval u 100 meter voor het verkeerslicht was toen het op oranje sprong (4 seconden aan 90 km/u), maar waarschijnlijker 150 meter (6 seconden aan 90 km/u).

Aan 90 km/u hebt u een 67 meter nodig om te stoppen. Dus royaal, u kan rustig stoppen zonder noodstop te moeten maken.
Een (geladen) vrachtwagen heeft 95 meter nodig om te stoppen (noodstop).

Dus, als het voorkomt voor de rechter gaat hij dezelfde redenering volgen!

-U kon royaal en op een rustige manier stoppen.
-Zelfs indien de vrachtwagen op 1 meter afstand achter u reed had hij een aanrijding met u kunnen vermijden mits een noodstop.
-De vrachtwagen reed waarschijnlijk niet "vlak" achter u, met een tussenafstand van 25 meter ziet hij er nog best kortbij uit in uw achteruitkijkspiegel. Dus ook de vrachtwagen zal hoogstwaarschijnlijk geen noodstop hebben moeten uitvoeren om te stoppen.
-De vrachtwagen stond ook effectief stil voor het ode licht, dus hij was dus wel degelijk capabel om te stoppen, en aangezien u gewoon doorgereden bent was u niet de reden om een noodstop uit te voeren, vrachtwagens zullen enkel noodstoppen uitvoeren wanneer absoluut nodig, klapbanden zijn een groot risico bij een noodstop, deze kosten veel geld en zijn gevaarlijk!

En als het een plaats was waar een vrachtwagen 90 km/u mag zal het verkeerslicht quasi zeker langer dan 3 seconden oranje aangeven, anders zou de flitspaal constant vrachtwagens staan te fotograferen daar deze dan quasi elke keer een noodstop zouden moeten uitvoeren (3 seconden oranje aan 90 km/u is 75 meter en de vrachtwagen heeft er bij een noodstop 97 meter nodig om te stoppen).

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 23 jul 2015 07:15

Weet u wat men gaat zien? U bent tegen 90 door het rode licht gereden. Er was misschien een vrachtwagen die achter u reed, en misschien ook niet, maar in elk geval is hij nergens te zien. Krijgt u een onmiddellijke inning, betalen dus, en dan bent u er van af.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 24 jul 2015 14:16

Zou het kunnen dat de 1s instelling op sommige gewestwegen weggelaten is, door het aantal ongevallen én aantal roodrijders ?
De overtreding is begaan vanaf seconde 0 ...

Gezien de dubieuze reputatie van de R4 denk ik niet dat er een OI of zelfs maar MS komt om er aan 90 door rood te vlammen ...

De bijkomende voorwaarde veilig te stoppen, is niet meer van toepassing bij rood ... dan MOET er gestopt worden.



In beroep gaan :?:
U hebt blijkbaar het PV nog niet eens ontvangen :?: :?:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”