Boete, andere bestuurder met mijn wagen

Veedeebee
Topic Starter
Berichten: 19

Boete, andere bestuurder met mijn wagen

#1 , 19 jul 2015 22:32

Begin juli paar daagjes aan zee geweest, ter afsluiting nog iets gaan eten in Antwerpen. Vriend van me reed met mijn wagen, de zijne was op onderhoud in de garage, ikzelf heb het niet zo op autosnelwegen...

Puntje bij paaltje... Deze week een bekeuring in de bus, door het rood in Antwerpen... Ik ontken dat niet, ik heb die vriend er toen immers ook onmiddellijk op gewezen dat hij door het rood reed... Maar hij was er al door en dan denk je, ok, geen brokken gemaakt...

Nu zit ik echter wel met de gebakken peren want de boete komt bij mij terecht en ik heb geen enkel bewijs dat hij achter het stuur zat... tenzij een paar heen en weer sms'en van mij naar hem waarin het over die boete gaat, waarin hij niet echt toegeeft dat hij achter het stuur zat maar ook niet ontkent dat het niet zo was...

Ik ga de boete gewoon betalen, ik wil geen extra kosten op mijn hals halen, maar ik vraag me wel af of ik op één of andere manier iets van hem kan proberen terug te vorderen? Heeft het zin om die foto op te vragen? Ga ik daarop iets kunnen zien wie er achter het stuur zit?

Of vul ik toch beter dat antwoordformulier in, weliswaar zonder verklaring van de overtreder want dat gaat hij nooit willen invullen..

Als ik gewoon netjes betaal dan gaat men er ook van uit dat ik de overtreder was en dat is wat mij niet zint...!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 jul 2015 22:45

Aangezien uw vriend met uw wagen reed omdat u niet graag op snelwegen rijdt zou het toch van goede opvoeding getuigen om hem die boete niet te laten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Veedeebee
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 19 jul 2015 23:00

In 'plopsaland' wordt dat misschien met een paar plopkoeken geregeld maar 165 euro voor iets dat ik zelf niet deed, dat vind ik er toch over hoor...

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 19 jul 2015 23:19

Zo'n "vrienden" zou ik nooit met mijn wagen laten rijden.

Veedeebee
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 19 jul 2015 23:29

Die kant van vrienden leer je over het algemeen pas kennen als het te laat is hè... Van 1 ding ben ik zeker, vanaf nu rijdt er niemand nog met mijn auto, alleen ikzelf... Ik heb mijn lesje wel geleerd... Maar daarmee ben ik geen stap verder.. Hoe kan ik aan de politie kenbaar maken dat ik niet de bestuurder was, zonder dat de 'verklaring van de overtreder' (deel B van het antwoordformulier) is ingevuld?

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 20 jul 2015 00:57

U vult gewoon uw kant in, en wil uw vriend dit niet toegeven, zal u beiden dit voor de rechter mogen komen uitleggen. Natuurlijk, woord tegen woord, is de kans groot dat de eigenaar mag gaan betalen (en al wat meer dan de minnelijke schikking).

Maar mocht het zo ver komen, denk ik dat het tijd wordt om uw vriendenkring toch wat kleiner te maken. 165€ is niet iets dat je zomaar over je heen moet laten gaan...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 20 jul 2015 11:14

De chauffeur reed met de wagen omdat de eigenaar hem dat zelf heeft gevraagd (hij is onzeker op snelweg..)
Hij bewees dus een dienst aan TS.
Als ik iemand als een dienst vraag om mij ergens met mijn wagen naartoe te brengen en er gebeurt een niet opzettelijk veroorzaakt ongeval of verkeersovertreding dan lijkt het mij ongepast om de gelegenheidschauffeur daarvoor te laten opdraaien (ook als dat wettelijk mogelijk zou zijn).

Het is een kwestie van gentleman's gedrag en goede opvoeding.

Indien ik mijn wagen als GOODWILL uitleen om iemand te plezieren dan moeten ze wel instaan voor de gevolgen, dat is dan ook logisch.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 20 jul 2015 16:09

Als ik iemand als een dienst vraag om mij ergens met mijn wagen naartoe te brengen en er gebeurt een niet opzettelijk veroorzaakt ongeval of verkeersovertreding dan lijkt het mij ongepast om de gelegenheidschauffeur daarvoor te laten opdraaien (ook als dat wettelijk mogelijk zou zijn).
Hier ben ik toch een andere mening toegedaan. Het niet begaan van verkeersovertredingen is enkel een kwestie van aandachtig zijn (net als het veroorzaken van ongevallen), en met iemand anders zijn wagen dan dit niet doen, getuigt voor mij van een gebrek aan respect voor de eigenaar. En dan nog niet willen instaan voor de gevolgen van je eigen daden is al helemaal iets dat niet kan, en niet echt iets dat een teken is van vriendschap. Persoonlijk zou ik mij zeer diep schamen mocht ik een overtreding (of erger, en ongeluk) zou veroorzaken met iemand anders zijn wagen, en zonder twijfel de kosten hiervoor dragen (min wat de verzekering betaald, natuurlijk).

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 20 jul 2015 18:49

Volledig akkoord met Turaki.

Mariette
Berichten: 2507

#10 , 20 jul 2015 18:53

Akkoord met Turaki.

Op het werk was het zo dat wie met een firmawagen een bekeuring opliep, deze zelf moest betalen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”