Overtreding tijdsafhankelijke C3 door parkeren

MaximArra
Topic Starter
Berichten: 2

Overtreding tijdsafhankelijke C3 door parkeren

#1 , 19 jul 2015 13:38

Het is me niet volledig duidelijk wat nu net "verboden toegang in beide richtingen" betekent als uitgelegd in de verkeerscode bij bord C3.

Door de toevoeging van "in beide richtingen" lijkt mij dit een doorgang/passage te impliceren? Mij werd een overtreding uitgeschreven omdat ik geparkeerd stond in een daartoe aangewezen parkeervak, doch in een zone die rondom "afgesloten" was met C3 borden met onderbord "tussen 11u en 20h". De wagen werd geparkeerd voor 11h en pas weggereden na 20h. Technisch gezien stond ik dus legaal geparkeerd, en ben ik niet door de zone gereden wanneer dit niet mocht..?

Daarbij was het C3-bord ook van het kleine type (min 60cm) wat volgens de verkeerscode in de bebouwde kom enkel mag "wegens plaatselijke omstandigheden". In casu was er ruimte genoeg om een volwaardig bord te plaatsen zonder dat dit de verkeersveiligheid op de baan, of die van voetgangers zou hinderen. "Plaatselijke omstandigheden" lijkt me dan ook een zeer rekbaar begrip?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2015 17:12

Welk artikel van het verkeersreglement hebt u volgens het pv overtreden?

MaximArra
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 jul 2015 10:13

Er is nog geen volledige pv in de bus gevallen; maar het papertje achter de ruitenwisser, bevat naast de gegevens van m'n wagen, plaats en tijd enkel de vermelding "C3".

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 jul 2015 13:59

C3s worden in Vlaanderen volop geplaatst ZONDER dat het (of een) verbod in beide richtingen geldt ...

De toegang is verboden tussen 11 en 20 uur

Het is GEEN verboden richting, een C3 is louter een toegangsverbod.
Als u het bord niet passeerde tussen 11 en 20 uur, beging u GEEN overtreding.

Probleem bewijslast ...
Kan u op één of andere manier aantonen dat u daar geparkeerd stond en het bord niet passeerde ?
Kan dat afgeleid worden uit het PV - bvb de vaststeller die u NIET voorbij het bord ziet rijden , maar pas verder ziet :?:


De grootte van de borden is geen enkel punt - er zijn geen wettelijke voorwaarden vastgelegd wanneer de plaatselijke omstandigheden de kleinere borden toelaten
De rechtspraak gaat er dan van uit dat elke (drog)reden goed is - eigenlijk rechtspraak à la carte om de bestaande en vaak te kleine verkeerssignalisatie juridisch overeind te houden
(Correctionele rechtbank Gent, zetelend in beroep tegen vonnis politierechter)

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 24 jul 2015 14:01

Wacht tot het PV is toegekomen, en kijk wat er staat betreffende vaststellingen. Zolang er niet in staat dat men u het bord heeft zien voorbijrijden, heeft u geen overtreding begaan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”